آخرین وضعیت قطع برق در 31 استان کشور/ خاموشی‌ها در 22 استان ادامه دارد+جدول

آخرین وضعیت قطع برق در 31 استان کشور/ خاموشی‌ها در 22 استان ادامه دارد+جدول


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس؛ سیدمهدی حسینی: «علت اینکه مردم به ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول ۸ سال ۲۰ هزار مگاوات برق جدیدی برای کشور تولید کرده و می‌کند. برای اینکه مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب  قطع نمی‌شود، برای اینکه در طول ۷ سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر هم افتتاح خواهد شد»

این حرف‌هایی بود که حسن روحانی در اواخر تابستان سال گذشته با افتخار تمام بدان اشاره کرد اما به فاصله چهارماه بعد از آن شاهد خاموشی‌های گسترده در فصل سرما به بهانه کمبود سوخت در کشور بودیم و حالا هم با رسیدن فصل گرما وارد خاموشی‌های گسترده به بهانه‌های مختلف و تکراری چون عدم صرفه جویی، استخراج ارزدیجیتال و… شده‌ایم.

اواخر اردیبهشت و درروز اولی که قطعی برق در تهران رخ داد، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: دلیل خاموشی‌های پراکنده ممکن است به‌خاطر افزایش مصرف در برخی نقاط و ضعف شبکه باشد، اما از هم‌اکنون خاموشی برنامه‌ریزی‌شده برای تهران تعریف نشده است.

او تأکید کرد: روز‌های گرمی در پیش داریم، اما اگر مشترکان صرفه‌جویی لازم را داشته باشند، ان‌شاءالله شاهد خاموشی نخواهیم بود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، در سریع‌ترین زمان برطرف می‌شود.

به‌گفته رجبی‌مشهدی اگر طرح‌های مدیریت مصرف مورد نظر اجرایی شود، تابستان را بدون خاموشی سپری خواهیم کرد و به ارائه جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده نیازی نیست.

بازهم مردم مقصرند؟

قبل‌تر از آن و در اواسط اردیبهشت ماه حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، کاهش نزولات آسمانی در سال ۱۳۹۹ و فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ را عاملی موثر در کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور دانست و گفت: اوج مصرف برق تهران در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سالانه به شکل متوسط، ۳ درصد افزایش پیدا می‌کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای طرح‌های مدیریت بار و همکاری مشترکان، این روند در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کاهش یافت.

وی افزود: در سال جاری با توجه به بارندگی‌های اندک و گرمای زودرس هوا و همچنین تغییر معادلات ناشی از شیوع بیماری کرونا پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف برق، شیب افزایشی به خود بگیرد که این مسئله با توجه به ایجاد محدودیت تولید در نیروگاه‌های برق‌آبی، نگران کننده است.

با اینحال این قطعی‌ها ادامه داشت و بعضا در مناطقی از تهران شاهد قطع سه‌باره برق بودیم، تکرار این قطعی‌ها باعث آن شد که وزارت نیرو ناگزیر به انتشار جدول خاموشی‌ها شود. اما پس از گذشت چندروز و طبق گزارش‌های مردمی مشخص شد که قطعی برق منطبق با جداول نیست.

سرایت از تهران

بعد از گذشت یکی دوروز از ماجرا شاهد آن بودیم که قطعی برق از تهران به دیگر نقاط کشور تسری کرد و غالب به اتفاق اکثر مناطق کشور طعم قطعی برق در روزهای داغ بهار را چشیدند.

جدول| وضعیت قطعی برق در سراسر کشور
 

از میان ۳۱ استان در حال حاضر ۲۲ استان با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند.ضمن آنکه در هفته اخیر قطعی برق در شهری مانند تهران به حداقل رسیده است و در عوض شاهد قطعی‌های مکرر در سایر شهرستان‌ها هستیم.

اینکه قطعی برق در شهری مانند تهران به حداقل رسیده این شائبه را ایجاد می‌کند که وزارت نیرو در اعمال جداول خاموشی بین شهرهای مختلف تبعیض قائل شده است.

چرا در استانی مانند مازندران (برخلاف برنامه زمان بندی اعلام شده) که به لحاظ جغرافیایی نزدیک تهران است در اوج گرما و رطوبت شاهد قطعی گسترده و طولانی مدت برق هستم اما در شهری مانند تهران بعضا برنامه قطعی طبق برنامه ریزی نیز اعمال نمی‌شود؟ 

ضعف اطلاع رسانی وزارت نیرو در انتشار و اعلان جداول قطعی برق باعث آن شد تا علی ربیعی سخنگو دولت نیز در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه در خصوص قطعی برق اظهار کند: از اینکه اطلاع رسانی خوبی در زمینه قطعی برق نشد به نوبه خودمان عذرخواهی می‌کنیم. تاحدی که جداول خاموشی شهرستان‌های تهران امروز منتشر شد.

وی افزود: قطعی برق به تنهایی به تجهیزات آسیب وارد نمی‌کند ضمن اینکه مشترکین برق بیمه شده‌اند و می‌توانند گزارش کنند تا اقدام مناسب به عمل آید.

دولت می‌توانست اما…

بسیاری از کارشناسان قطعی برق را به علل مختلفی  از جمله بارش کم و کاهش ذخایر آبی، فرارسیدن گرمای زودرس، افزایش مزارع استخراج ارز دیجیتال، عدم سرمایه گذاری مناسب بخش خصوصی و دولت در ایجاد نیروگاه‌های جدید، عدم پیش بینی و برنامه ریزی مناسب از سوی وزارت نیرو ربط دادند.

همچنین در روزهای سرد دی و بهمن سال گذشته نیز بدلیل آنکه شاهد افزایش مصرف سوخت در منازل بودیم، بسیاری از نیروگاه‌ها با مشکل تامین سوخت مورد نیاز خود روبه‌رو شدند و حتی بعضی از نیروگاه‌ها به استفاده از سوخت غیراستاندارد مازوت روی آوردند که منجر به آلودگی‌های گسترده در کلانشهرها شد.

در مجموع می‌توان گفت با آنکه از مدتی قبل امکان پیش بینی این موارد وجود داشت و چندماه پیش نیز کشور با مشکل کمبود برق مواجه بود مسولان می‌بایستی پیش‌بینی شرایط این روزها را زودتر انجام می‌دادند و نه آنکه بعد از قطعی‌های گسترده تازه به فکر ابلاغ بخشنامه‌ ممنوعیت استخراج ارزدیجیتال بیفتند.

انتهای پیام/س





منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید