آمریکا؛ مهد دموکراسی یا گورستان آرزو‌های بر باد رفته!؟

آمریکا؛ مهد دموکراسی یا گورستان آرزو‌های بر باد رفته؟


به گزارش مجاهدت از خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، دموکراسی و مردم سالاری شعار دیرینه‌ی آمریکایی‌ها بوده است.

شعاری که فقط ظاهر امر را برای آمریکا و متحدین بین‌المللیش موجه کرده، اما در باطن طبلی تو خالی بیش نیست. بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور‌های دنیا برای دهه‌ها آرزوی سفر و اقامت در آمریکا را داشته‌اند.

تا جایی که برخی از آن‌ها وقتی با رد ویزای آمریکا مواجه شدند اقدام به خودکشی کرده اند. بسیاری دیگر نیز تصمیم گرفتند از طریق قاچاق و غیر قانونی وارد خاک ایالات متحده شوند و حتی اگر شده به عنوان رفتگر، کارگر، دست فروش، بادیگارد افراد نه چندان مهم، نگهبان و مشاغل سطح پایین اجتماعی امرار معاش کنند. در این مقال، قصد تخریب مشاغل مختلف نیست، اما آوارگی به چه قیمت؟ به عبارتی دیگر انگیزه‌ی زندگی کردن در آمریکا آن هم در نازل‌ترین سطوح اجتماعی چگونه در دل و مغز جوانان ایجاد می‌شود؟

پاسخ بسیار روشن است: از طریق رسانه‌های عمومی آمریکا. آمریکا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشور‌های سرمایه داری جهان که بنا به گفته بسیاری از صاحب نظران، سردمدار کاپیتالیسم در جهان امروز به شمار می‌آید از جمله کشور‌هایی است که بیشترین رسانه‌ها را در دل خود جای داده است. بسیاری از این رسانه‌ها مستقیما با سرمایه حاکمیت ایالات متحده‌ی آمریکا اداره می‌شوند و بسیاری دیگر از طریق سرمایه‌های خصوصی مدیریت می‌شوند. حتی بسیاری از رسانه‌های مختلفی که در آمریکا فعالیت دارند متعلق به افرادی است که اصالت آمریکایی ندارند و به قولی مهاجرند. به عنوان مثال ایرانیان مقیم آمریکا شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی، مطبوعات و… تاسیس کرده اند.

تصویری که سیاستمداران آمریکایی سعی دارند از کشورشان به نمایش بگذارند، تصویری است شفاف و رنگی از کشور رویا‌ها و آرزو‌ها که قرار است همه بتوانند آزادانه حرفشان را بزنند. اما در پس پرده افراد منتقد یاخودی هستند و توجیه شده یا در دراز مدت از بسیاری از مزایای اجتماعی محروم می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که دونالد ترامپ کمی از خطوط قرمز دست‌های پس پرده‌ی سیاست در آمریکا عدول کرد نه تنها انتخابات را به شخصی بسیار مسن‌تر از خودش باخت بلکه حتی سردمداران دموکراسی حساب توییتری وی را به شکلی کاملا دموکراتیک مسدود کردند! این در حالی است که جنایتکار فاسدی مانند جورج بوش و خانواده اش با آن همه دسیسه و جنایتی که در حق بشریت کردند آزادانه در آمریکا روزگار به سر می‌برند و مشغول لذت بردن از دموکراسی در ایالات متحده‌ی آمریکا هستند.

ذکر این نکته ضروری است که امروزه بسیاری از اقشار تحصیل کرده‌ی کشور‌های در حال پیشرفت چنانچه قصد عزیمت به کشوری را داشته باشند قطعا آمریکا انتخاب آن‌ها نیست و فریب هیاهوی پر زرق و برق و ساختمان‌های سر به فلک کشیده و هزار نیرنگ دیگر دستگاه پروپگاندای غربی را نمی‌خورند و هنوز خاطره‌ی بمباران هیروشیما و زندان‌های گوانتانامو را از یاد نبرده اند. البته نمی‌توان منکر شد که بسیاری از نوابغ و نخبه‌های علوم مختلف بالاخص ایرانی‌ها در خاک آمریکا افتخار آفرینی کرده اند و صاحب کرسی‌های علمی، فرهنگی، هنری و… شده اند، اما تمام این‌ها نمی‌توانند لکه‌های خون را از روی دستان سیاستمداران آمریکایی پاک و مطهر سازد.

انتهای پیام/133

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید