آیا ناشران می‌توانند از رسانه ملی سهم تبلیغ داشته باشند/ ماموریت شورای کتاب چیست

آیا ناشران می‌توانند از رسانه ملی سهم تبلیغ داشته باشند/ ماموریت شورای کتاب چیست


گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،هرگاه نویسنده کتابی را می‌نویسد با اینکه اثر او بهترین و تاثیرگذارترین کتاب دنیا باشد اما دیده شدن آن نیازمند تبلیغ است لذا توجه به تکنیک‌های تبلیغات و بازاریابی کتاب اهمیت ویژه‌ای دارند.

بازاریابی کتاب، بهترین ایده‌ها برای فروش کتاب

فقط صرف اینکه نویسنده کتاب جدیدی بنویسد، مورد استقلال قرار گرفتن و فروش آن تضمین شده نیست، پس باید با روش‌های نوین بازاریابی کتاب آشنا شد تا بهترین فروش برای کتاب رقم بخورد چراکه هیچ کتابی به‌طور اتفاقی و از ابتدا پرفروش نیست. فروش کتاب نیز مانند سایر محصولات به بازاریابی و معرفی نیاز دارد.
فروش و بازاریابی کتاب به روش فروش محلی کتاب

فروش کتاب در فروشگاه‌های کتاب محلی همواره جایگاه ویژه‌ای در فروش کتاب داشته است. فروشگاه‌های کتاب محلی بالاترین میزان فروش ماهانه را در هر منطقه از آن خود می‌کنند، پس همکاری کردن در فروش کتاب با این فروشگاه‌های کتاب می‌تواند به نفع آثار ادبی و نویسندگان جوان باشد. بعضی از کتاب‌ها فروش بالاتری در کتابفروشی‌های محلی، نسبت به انتشاراتی که در آن چاپ شده‌اند، دارند و همین دلیل به تنهایی می‌تواند قدرت بازار فروش محلی کتاب را برایمان روشن کند.

تبلیغ کتاب در شبکه‌های اجتماعی

پلتفورم بازایابی راهکار
توئیتر Twitter – استفاده از هشتگ های مرتبط
– ارسال توییتهای مناسب برای افزایش فروش
– ارتباط گرفتن با کاربران
– جستجوی هشتگ های مشترک برای پیدا کردن مخاطبان
اینستاگرام Instagram – استفاده از هشتگ مرتبط
– ارسال عکس های مربوط به محتوای کتاب
– ارتباط گرفتن با کاربران
– برای افزایش تعامل، در استوری و پست سؤال مطرح کنید
– جستجوی هشتگ‌های مشترک برای پیدا کردن مخاطبان
فیس بوک Facebook – ساخت صفحه برای کتاب یا نویسنده
– ارسال محتوای ویدیویی
– برای پاسخ به سؤالات یا بحث درباره کتاب لایو برگزار کنید
– ارسال پست‌های وبلاگی با حمایت از موضوع/ ایده‌ها/ کتاب شما
Pinterest – پین هایی را ایجاد کنید که به وب سایتتان لینک داده شود
– مطالبان را در درسته بندی مرتبط به اشتراک بگذارید
– عکس و اینفورگرافی‌های مناسب برای محتوای خود ایجاد کنید
– پین‌ها را با کلمات کلیدی بهینه کنید
– به گروه‌ها بپوندید
– با دیگران ارتباط برقرار کنید
لینکدین LinkedIn – تاپیک های مرتبط با کار خود ایجاد کنید
– به اشتراک گذاری محتوا و آمار‌های جذاب
– به اشتراک گذاشتن پست‌های وبلاگی از ایده‌ها و موضوعات خود
– با بزرگان صنعت خود ارتباط برقرار کنید
وب سایت شخصی – ایجاد یک وب سایت
– یک وبلاگ با پست های مربوط به موضوع اصلی در سایتتان درست کنید
– باشگاه مشتریان ایمیلی داشته باشید
– به روزباشید

در کنار انواع تبلیغات برای آثار مکتوب و کتاب، تلویزیون به‌عنوان یک رسانه فراگیر و ملی می‌تواند نقش مهم و محوری ایفا کند. تبلیغ کتاب از تلویزیون شاید به نظر شیوه‌ای تکراری به‌نظر برسد اما به دلیل گستردگی مخاطبین و تنوع قالب‌های ارائه می‌تواند کلیدی‌ترین تبلیغ برای تشویق مخاطبین جهت مطالعه کتاب باشد. رسانه ملی در این زمینه باید فضایی را برای تبلیغ گسترده کتاب و انواع سلایق درنظر گیرد و ناشران در این خصوص انتظار دارند شرایط ویژه‌ای برای کتاب در تلویزیون وجود داشته باشد چراکه تبلیغات در تلویزیون همواره با هزینه‌های زیادی روبرو است و تبلیغ یک کالای فرهنگی مانند کتاب صرف اقتصادی ندارد.

جبلی: آیا ناشران می‌توانند سهم تبلیغ در تلویزیون داشته باشند

«پیمان جبلی» رئیس صدا و سیما در خصوص فعالیت صداوسیما درباره موضوع تبلیغ کتاب به خبرنگار ما گفت: شورای کتاب صداوسیما توجه به تبلیغ کتاب دارد؛ درحال حاضر یک اقیانوس کتاب تولید شده است برای اولویت دادن جهت معرفی این آثار باید پالایش صورت گیرد تا بهترین‌ها انتخاب و معرفی شود.

وی با اشاره به تبلیغ زیرنویس کتاب در تلویزیون عنوان کرد: تبلیغ و زیرنویس کتاب حداقل کاری است که می‌توان برای کتاب انجام داد اما ما باید متناسب با اولویت‌بندی‌ها و انتخاب‌ها و پالایش‌هایی که فکر می‌کنیم چه کتابی نیاز جامعه است و باید برجسته شود، محتوای فاخر از آن تولید کنیم. ممکن است یک فصل از کتاب‌ها را به نمایش تبدیل کنیم و نمایش تمام شود، عنوان کتاب ذکر شود.

رئیس صدا و سیما به موضوع اقتباس از کتاب اشاره کرد و تاکید کرد: در بازدیدهایی که از نمایشگاه کتاب تهران داشتیم و پس از گفت‌وگو با ناشران مختلف متوجه داستان‌های واقعی زیادی در کتاب‌ها شدیم که اگر بخواهیم تا 30 سال آینده فقط تولید آثار اقتباسی انجام دهیم باز محتوا مورد لازم قابل تامین است.

جبلی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان همه ناشران سهمی در تبلیغ کتاب در رسانه ملی داشته باشند، گفت: وظیفه شورای عالی کتاب همین کار است و تمام ناشران و نویسندگان و آثار را بررسی و پالایش کنند تا بهترین‌ها انتخاب شوند چراکه امکان همه ناشران و کتاب‌ها در تلویزیون وجود ندارد و اساسا رعایت عدالت در این زمینه دشوار است.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید