احیای برجام قیمت نفت را از ۱۰۰ دلار به ۶۵ دلار کاهش می‌دهد

احیای برجام قیمت نفت را از ۱۰۰ دلار به ۶۵ دلار کاهش می‌دهد



یک رسانه آمریکایی گزارش داد: درصورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، قیمت جهانی نفت به ۶۵ دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش مجاهدت از مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشت: در صورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، حجم قابل توجهی از نفت‌ این کشور به بازار جهانی نفت تزریق خواهد شد و به کاهش قیمت جهانی «طلای سیاه» خواهد انجامید.

پیش از وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان سعودی و عراق بود و در سال ۲۰۱۷، ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان پس از ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بود.

«تاماس وارگا»، تحلیل‌گر شرکت نفتی پی‌وی‌ام در لندن، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر نفت ایران به بازار بازگردد، اوپک به آسانی می‌تواند ۳۰/۵ میلیون بشکه در روز تولید کند.»

وی در ادامه افزود: «در صورت تحقق این سناریو، قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بشکه‌ای ۶۵ دلار کاهش پیدا می‌کند.»

این قیمت، اختلاف بسیار زیادی با قیمت کنونی نفت خام برنت که‌اندکی بیش از ۱۰۱ دلار معامله شد، دارد.  

«هلیما کرافت»، تحلیل‌گر کهنه‌کار اوپک هفته گذشته به فاینشنال‌تایمز گفت: اکنون که مذاکرات با ایران از سر گرفته شده‌، من فکر می‌کنم که تمرکزها بر بازار نفت و پیامدهای گسترده‌تر امنیتی این توافق در صورتی که به نتیجه نهایی برسد، است.

البته تحقق این شرایط کاملاً به این بستگی دارد که توافقی با ایران صورت بگیرد. تا به حال این‌گونه به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظرها تنها به چند نکته که حل‌وفصل آنها مشکل به نظر می‌رسند، محدود شده‌ است. موضوع مورد اختلاف اصلی، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ادعای کشف آثار مواد هسته‌ای در برخی مراکز هسته‌ای ایران است.

اگر با لغو تحریم‌ها ایران به بازار جهانی نفت بازگردد، تولید نفت اوپک به راحتی به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ایران حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و مشتقات نفتی در نفتکش‌های خود ذخیره کرده و در صورت احیای توافق هسته‌ای، این کشور می‌تواند تولید روزانه خود را تا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش داده و بازار نفت در مدت زمان به نسبت کوتاهی با عرضه مازاد ۲-۱ میلیون بشکه نفت در روز مواجه خواهد شد.

یادآور می‌شود قیمت نفت پس از اجرای برجام به حدود ۴۰ دلار هم سقوط کرده بود.

دولت آمریکا با وجود همه تلاش‌هایش و حتی سفر جو بایدن به عربستان، نتوانست امکان افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی و کاهش قیمت را فراهم کند. قیمت جهانی نفت در اثر جنگ اوکراین و بحران گاز و انرژی در اروپا، طی شش ماه گذشته افزایش ۴۰ تا ۵۰ دلاری را در برخی ایام تجربه کرد.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید