ارزیابی راهبردی نبردهای جنوب لبنان در پرتو تحولات منطقه

ارزیابی راهبردی نبردهای جنوب لبنان در پرتو تحولات منطقه



به گزارش مجاهدت از مشرق، کانال تلگرامی محلل منتشر کرد:

اکنون رژیم صهیونی چاره‌ای جز ورود بیشتر به این ماجراجویی خود ندارد زیرا بانک اهداف خود را تقریبا به طور کامل در هفته‌های قبل سوزانده است. مقامات صهیونیست تصور می‌کردند با ۶ شوک متوالی در انفجار پیجرها و بی سیم‌ها، ترور فرماندهان رضوان، تحمیل بحران آوارگی بزرگ در ۱ روز، ترور دبیر کل حزب الله و نهایتا تغییر ارتش و دولت لبنان همزمان با یک تهاجم محدود زمینی، فروپاشی حزب‌الله قطعی است.

بنابراین برای بار چندم، رژیم وارد باتلاق لبنان شده، باتلاقی که اگر ادامه دهد با انهدام نیروهای خود مواجه خواهد شد آن هم در شرایط کمبود مهمات، خستگی سربازان ارتش، درگیری در جبهات غزه و ایران و عراق. از سویی تل آویو هیچ استراتژی خروجی ندارد و در صورت اشغال خاک لبنان هم بخشی از ارتش خود را درگیر یک جنگ چندین ساله ساخته و هم به حزب الله مشروعیت داخلی برای دفاع از لبنان داده است. این ها نیز جدای عدم دستیابی به اهداف اعلامی مانند بازگشت شهرک نشینان و توقف شلیک حزب است.

در این شرایط بن بستی برای رژیم، نتانیاهو اما این جنگ را یک جنگ وجودی می‌بیند همانگونه که نام جنگ را جنگ رستاخیز گذاشته پس دست به هر کاری خواهد زد؛ البته وی فهمیده که نابودی حزب الله ممکن نیست چون پس از آن ضربات وارده، حزب به سرعت خود را بازسازی کرد پس وی اکنون دو گزینه دارد:

۱. بهم زدن وضعیت داخلی لبنان با هدف قرار دادن آوارگان شیعه در منازل سنی و مسیحی تا جنگ داخلی در لبنان کلید بخورد. همچنین با تداوم این حرکت، از بیروت، غزه دیگری ساخته خواهد شد.

۲. راه اندازی یک جنگ منطقه ای میان ایران و آمریکا که در آن رژیم خود را به کناری کشیده و تماشاگر این جنگ بزرگ منطقه‌ای است. این رخداد نیز ارتباط مستقیمی با پاسخ رژیم به وعده صادق ۲ دارد. البته یک شرط جدید یعنی روی کار آمدن ترامپ، برگ برنده جدید و مهمی به نتانیاهو خواهد داد و ورق را برای وی برمی‌گرداند. قطعا وضعیت دوم می‌تواند به این پیروزی کمک کند.

در شرایط پیچیده فوق، وزیر امور خارجه کشورمان در تورهای منطقه‌ای خود تلاش می‌کند تا کشورهای فوق را در جهت توقف جنگ غزه و لبنان و جلوگیری از انفجار منطقه در یک کارزار فعال دیپلماتیک فعال سازد.

البته پیام ثابت ایران در این سفرها، هشدار به آمریکا و مسئول دانستن آن و همچنین سایر کشورهای منطقه است تا در تجاوز احتمالی رژیم مشارکتی نداشته باشند. کشورهای عربی به نابودی حزب علاقه دارند و طبعا مانند غزه حتی اندک فشاری برای توقف جنگ نمی آورند اما اکنون که تئوری نابودی حزب پوچ شده و منطقه در آستانه انفجار قرار دارد، شاید بتوان جنبش جدیدی با دیپلماسی ایجاد کرد. البته این دیپلماسی نباید شامل یک آتش بس تحمیلی از سوی رژیم باشد که در آن برخی پیروزی های تاکتیکی رژیم در غزه و لبنان به عنوان دستاورد راهبردی به منطقه قالب شود.

در روزهای اخیر با عرصه پیچیده‌ای مواجهیم که از دل آن، «خاورمیانه جدید» متولد خواهد شد؛ رژیم به دنبال تولد این خاورمیانه از پورتال غزه و لبنان در مرحله اول و یا جنگ ایران و آمریکا در وهله دوم است، رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه نصر اما رسما اعلام کردند که نظم مدنظر مقاومت از همان جایی که دشمن وارد شده یعنی غزه و لبنان تثبیت خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید