ازشائبه ورودطالبان به ایران تا بازگرداندن مرزبانان افغان به کابل/ امنیت برقرار است

ازشائبه ورودطالبان به ایران تا بازگرداندن مرزبانان افغان به کابل/ امنیت برقرار است


گروه انتظامی خبرگزاری فارس: «طالبان به مرزهای ایران رسید» این جمله کوتاه، عبارتی بود که چند روز پیش همراه با تصاویر و فیلم‌هایی – که حاکی از گفت‌وگوی رو در روی نیروهای طالبان با مرزبانان ایرانی در نزدیکی مرز ایران داشت – در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

همزمان ‌با انتشار این تصاویر در فضای مجازی، علاوه بر ایجاد نگرانی در بین مردم و حرف و حدیث های مختلف در خصوص بروز ناامنی‌ در مرز و تهدیدات‌‌ پیشرو، کنجکاوی مخاطبان را در خصوص آخرین وضعیت امنیتی مرز ایران و افغانستان برانگیخت تا آنجا که خبرهای دیگری مبنی بر فرار برخی از سربازهای افغان به سمت خاک ایران و پناهنده شدن به پاسگاه‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

 برخی از تصاویر و فیلم ها نیز نشان از آن داشت که اعضای طالبان بعد از رسیدن به گمرک اسلام قلعه، آن را به تصرف خود درآورده و پرچم افغانستان را پایین کشیده اند.

*درخواست کابل از تهران برای بازگرداندن نیروهای مرزبانی افغان

با انتشار فیلم ها و تصاویری مبنی بر تصرف اسلام قلعه توسط طالبان و پناه بردن نیروهای مرزی افغانستان به پاسگاه‌های ایران، رسانه‌ها از درخواست دولت افغانستان از تهران برای بازگشت نیروهای مرزبانی افغان که در پی حمله نیروهای طالبان به خاک ایران پناه آورده بودند خبر دادند.

 بر اساس این گزارش مقامات کابل از ایران خواسته بودند تمهیداتی جهت بازگشت نیروها به کابل صورت بگیرد.

* واکنش پلیس ایران به درخواست افغانستان: نیروهای افغان به کابل عودت داده‌ شدند 

سردار مهدی حاجیان سخنگوی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با تایید خبر پناه آوردن تعدادی از مرزبانان و کارمندان گمرک افغانستان به نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و واگذاری سلاح‌های خود اظهار داشت: در بین مرزبانان و کارمندان یاد شده تعدادی مجروح نیز وجود داشت که توسط مرزبانان جمهوری اسلامی درمان شدند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه ازبازگرداندن مرزبانان و کارمندان گمرک افغان به کشورشان خبر داد و گفت: این افراد برای ‌حفاظت از جان خود به نیرو‌های مرزبانی نیروی انتظامی در مرز مراجعه کرده و درخواست ورود به خاک کشورمان را داشتند که بر اساس موازین اسلامی و حسن همجواری و مقررات و معاهدات بین المللی به این افراد اجازه ورود و اسکان در کشور داده شد و تکریم هم شدند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: بر اساس درخواست رسمی دولت افغانستان، به مقامات ذیصلاح کشورمان که درخواست عودت نیروهایشان را داشتند، با درخواست آن‌ها موافقت شد و این نیرو‌ها با پرواز به افغانستان عودت داده شدند.

*امنیت در مرزهای شرقی برقرار است

سردار حاجیان در خصوص آخرین وضعیت امنیتی مرزها به خصوص مرزهای شرقی کشور تصریح کرد: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل و تسلط اطلاعاتی خوبی به اتفاق همه نیرو‌های مسلح در مرز‌ها دارند.

وی با بیان اینکه هیچ ناامنی در مرز‌های کشورمان ایجاد نشده است اعلام کرد: حفاظت از تمامیت ارضی کشور با اقتدار کامل توسط نیرو‌های مسلح برقرار است و هر گونه تحرکی در مرزها به دقت رصد می‌شود.

معاون اجتماعی ناجاگفت: امنیت کامل در مرزهای جغرافیایی ایران با افغانستان برقرار است.

*مرزبانی اجازه هیچگونه ناامنی در مناطق مرزی کشور را نمی‌دهد

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در بازدید از مرزهای جنوب شرق کشور و پایانه مرزی میلک در تشریح وضعیت امنیتی مرزهای ایران اسلامی با کشور افغانستان، اظهار داشت: برابر گزارشات دریافتی و در بازدیدی که داشتیم، آرامش کامل در مناطق مرزی میهن اسلامی برقرار است و هیچ دغدغه‌ای درخصوص امنیت مرزهایمان نداریم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به زیرساخت‌های مناسبی که در سال‌های گذشته در مناطق مرزی جهت پاسداری و حراست از مرزهای ایران اسلامی به وجود آمده، افزود: مرزداران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری تمام و با اشراف کامل در حال پاسداری و مراقبت از کیان میهن عزیزمان هستند و اجازه کوچکترین ناامنی در مناطق مرزی کشور را نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه حضور نامشروع آمریکا در افغانستان چیزی جز خرابی و ناامنی نبوده و امروز مردم افغانستان نیازمند کمک‌های انسان دوستانه کشورهای جهان هستند و بهترین کمک به آنها این است که اجازه بدهند حکومتی مردمی و براساس خواست مردم شکل بگیرد و بیگانگان در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده در افغانستان، گفت: کشورهای استعمارگر به رهبری آمریکای جنایتکار با حضور نامشروع خود در منطقه بیش از 40 سال است که آرامش و آسایش را از ملت‌های منطقه گرفته‌اند و این چنین وضعیت اسفناکی را به مردم مسلمان افغانستان تحمیل کرده‌اند.

*محدودیت تردد در پایانه‌های مرزی دوغارون و ماهیرود

سردار رضایی تصریح کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور افغانستان، در پایانه‌های مرزی دوغارون و ماهیرود محدودیت‌هایی برای تردد بین دو کشور ایجاد شده که ان‌شاءالله به زودی برطرف خواهد شد ولی در پایانه مرزی میلک تردد خودروها و تبادل کالاهای مورد نیاز دو کشور مانند گذشته و بر اساس پروتکل‌های مرزی در جریان است و فعلا مشکل خاصی در این منطقه مرزی نداریم.

انتهای پیام/





منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید