به گزارش مجاهدت از گروه اخبار داخلی دفاعپرس، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابیفرد» امام جمعه موقت تهران در خطبههای امروز (جمعه) ضمن اشاره به دهه امامت و ولایت و همچنین روز مباهله اظهار داشت: در روز ۲۴ ذی الحجه پیامبراکرم (ص)، جمعی از شخصیتهای نصاری را که از قبول حق و پذیرش برهان و استدلال سرباز میزدند به مباهله دعوت کردند. در این مورد با هدف درخواست عذاب برای کسانی که در راه باطل قدم بر میدارند نخستین پیام مبارک مباهله این است که رسول اکرم دغدغه تبیین حق و دعوت مردم را دارد و از گفتگو، مباحثه و استدلال باز نمینشیند و اگر استدلال و برهان مخاطب را تسلیم نکرد آماده مباهله است.
وی افزود: اسلام یعنی دانش و معرفت، اسلام یعنی علم، اسلام یعنی حقایق برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و جان بشر دارد لذا میفرماید من بعدک جاء بالعلم یعنی اگر کسانی که تسلیم علم نیستند، برای تبیین حق آنها را به مباهله دعوت کند؛ یعنی علم فصل الخطاب است. کلام خدا، چون حق است فصل الخطاب است کلام رسول الله، چون حق است فصل الخطاب است علی ابن ابی طالب، چون نماد حق است فصل الخطاب است.
امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: این ایمان این یقین تکیه گاه اهل معرفت برای پیروزی در همه صحنهها است. کسی که ایمان به نصرت الهی دارد، در راه حق استوار و ثابت قدم است. این ثمره ایمان به راه است؛ پیامبر اکرم به ما میآموزد اهل یقین باشید و راه را با علم، مباحثه، تضرع به درگاه خدای متعال، با مخالفت هوا و هوس و شهوات درست انتخاب کنید و در راه درست ثابت قدم باشید؛ با امید به نصرت الهی قدم بردارید.
ابوترابی فرد بیان داشت: فخر رازی، مفسر و عالم برجسته اهل سنت در تفسیر کبیر جلد ۴ صفحه ۸۸ و ۸۹ ذیل آیه شریفه مباهله این عبارت را آورده است؛ در میدان مباهله حضرت رسول در حالی حاضر گردید که جامعه پشمین سیاه رنگی بر دوش داشت همان جامهای که در زمان نزول آیه مباهله به تن داشتند. پیامبر اکرم (ص) خطاب به همراهانشان فرمودند من دعا میکنم شما آمین بگویید، رسول اکرم (ص) شما را برای اجابت دعایش دعوت کرده است. پیامبر (ص) در پوشش آن جامه پشمین سیاه قرار گرفتند و حسنین (ع) و زهرا (س) و علی (ع) در پوشش آن جامه سیاه واقع شدند.
وی ادامه داد: فخر رازی مینویسد وقتی این خمسه طیبه زیر این پوشش سیاه قرار گرفتند آیه تطهیر نازل شد. در ادامه میگوید بدانید این روایتی که من نقل کردم گویا تمامی اهل حدیث و تفسیر بر او اتفاق دارند. شاید اشاره میکند به اتفاق امت اسلامی این جایگاه این کریمه مبارکه است. یعنی مردم اگر شما را به آیه مودت دعوت کردند، این شخصیتها «قُربی» هستند و من با آنان در میدان مباهله حضور یافتم، لذا مفسران شیعه و اکثر محدثین اهل سنت اتفاق دارند مراد از ابنائنا و نسائنا و انفسنا، حسنین، حضرت زهرا و امیر المومنین است.
در حال تکمیل…
انتهای پیام/ 141
این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است