اشتغال ۲/۵ میلیونی در ازای تولید یک میلیون مسکن در سال/ بانک‌ها اراده‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان ندارند

اشتغال ۲/۵ میلیونی در ازای تولید یک میلیون مسکن در سال/ بانک‌ها اراده‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان ندارند


«محمدرضا رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به نقش موثر بانک‌ها در افزایش تورم کشور، اظهار داشت: متأسفانه بانک‌ها بر خلاف انتظار تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند را در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه خودشان قرار می‌دهند و اقدام به مال‌سازی می‌کنند.

رضایی‌کوچی خاطرنشان کرد: شرایط به نحوی است که برخی از بانک‌ها وام‌ها را با بهره بانکی ۱۸ درصد به شرکت‌های زیرمجموعه خودشان ارائه می‌دهند و این شرکت‌ها هم وام دریافتی را در همان بانک یا بانک دیگر با بهره ۲۲ درصد سپرده‌گذاری می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بانک‌ها در واقع امروز اقدام به نوعی دلال بازی و سوداگری می‌کنند و منابع بانکی متأسفانه با هدایت خود بانک به جای اینکه وارد حوزه تولید شود به سمت سوداگری و دلالی سوق داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه بارز عدم حمایت بانک‌ها از تولید مسئله مسکن است، گفت: اگر صنعت مسکن رونق پیدا کند، مشاغل متعدد بسیار زیادی ایجاد می‌شود و اقتصاد کشور متحول خواهد شد، کارشناسان معتقدند اگر یک میلیون مسکن ساخته شود بیش از ۲/۵ میلیون نفر مستقیماً شاغل خواهند شد و صنایع بسیار زیادی هم رونق خواهد گرفت.

رضایی کوچی تصریح کرد: به دلیل اینکه بازپرداخت وام‌های مسکن ۲۰ ساله است بانک‌ها به سمت سوداگری می‌روند و علاقه زیادی به ساخت مسکن نشان نمی‌دهند، این درحالی است که کمترین انحراف در بازپرداخت را در حوزه مسکن داشته‌ایم، زیرا آمار‌ها نشان نمی‌دهد که بالای ۹۷ درصد بازپرداخت مسکن داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که درخصوص حمایت‌های مالی بانک‌ها از تولید کنندگان است، با وجود اینکه سال تمام شده، ولی هنوز اجرا نشده است، این مسئله به منزله نبود اراده برای ارائه تسهیلات به بخش تولید توسط بانک‌ها است.

وی ادامه داد: ما حتی سرمایه‌گذاران را بلاتکلیف می‌گذاریم تا از سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی خسته شوند و به سمت سوداگری و دلال‌بازی بروند، طبیعی است که اگر سرمایه‌گذار سود و منفعتی در حوزه تولید برای خود نبیند در حوزه ارز، سکه و زمین سرمایه‌گذاری می‌کند.

انتهای پیام/371

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید