اصغری: در کتاب «کشش عشق او» به‌دنبال اسطوره‌سازی نبودم

اصغری: در کتاب «کشش عشق او» به‌دنبال اسطوره‌سازی نبودم


به گزارش مجاهدت از خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ نشست رونمایی کتاب «کشش عشق او»، با حضور نرگس اصغری نویسنده و سید رضا میربابا معاون ادبیات، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. 

در ابتدا سید رضا میربابا با اشاره به اینکه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تمام اهتمام خود را بر نشر خاطرات شهدا گذاشته است، گفت: طی دو سال گذشته بیشتر حجم توان این سازمان معطوف بر ادبیات کودک و نوجوان بوده است که امیدواریم بتوانیم در این خصوص تولیدات خوبی را روانه بازار نشر کنیم.

وی به خلاهای موجود در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و با بیان اینکه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند متاسفانه در این زمینه ادبیات ترجمه بیشتر از آثار تالیفی است، افزود: دفاع مقدس به دلیل ابعاد مختلف تربیتی می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت داشته باشد. 

در ادامه، نرگس اصغری نویسنده کتاب «کشش عشق او» گفت: در حوزه دفاع مقدس خیلی تاکید بر این موضوع زیاد است که این ادبیات باید توسط افرادی نوشته شود که خاک این حوزه را خورده‌اند؛ در حالی که برای تاثیرگذاری بیشتر بویژه بر نسل جوان، بجاست از قلم جوان‌ترها هم در این عرصه استفاده کرد بویژه که این نسل با نگاه و زاویه دید خاص خود با این برهه تاریحی و حماسی رو به رو می‌شوند.

نویسنده کتاب «کشش عشق او» که پیش‌تر کتاب دیگری را، راهی بازار کرده بود در مورد این کتاب تاکید کرد: این کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید ابوالقاسم اصغری مونقی است؛ او فردی بود که رتبه 53 پزشکی را داشت.

وی با تاکید براینکه زندگی شهدا همیشه برای من سوال بوده و به این موضوع فکر می‌کردم که چه مسیری باعث می‌شود یک انسان از مرزهای خاکی بگذرند و ملکوتی شود، گفت: شهید ابوالقاسم اصغری مونقی پیش از انکه شهید باشد یک انسان عادی بود لذا من به دنبال مسئله‌ای بودم که او را خاص کرد. 

اصغری تصریح کرد: وقتی این داستان را می‌نوشتم، خیلی‌ها معتقد بودند که باید تمرکز روی جنگ و شهادت باشد. ولی من می‌خواستم با پرداختن به زندگی، فراز و فرودهای حوادث زندگی و اندیشه‌ای شهید، نشان دهم که چطور یک شهید به این جایگاه می‌رسد.

نویسنده کتاب «کشش عشق او» که برادرزاده شهید ابوالقاسم اصغری مونقی است، افزود: ماجرای این کتاب به بزنگاه اصلی زندگی شهید تعلق دارد و در خلال آن به بخشی از دو رویداد مهم جنگ یعنی «آزاد سازی سوسنگرد» و عملیات« فتح المبین» پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگارش این اثر حدود یکسال نیم طول کشید. چون ما باید با دوستان و همرزمان شهید مصاحبه‌هایی را انجام می‌دادیم.

نرگس اصغری گفت: باید نوشتن در حوزه ادبیات پایداری و جنگ برای تاثیر گذاری بیشتر بر نسل جوان به قلم نویسنددگان تازه کار که شاید نگاه شان به نسل فعلی نزدیکتر است و به جنگ متفاوت تر نگاه می کنند، خلق شود. برای ترویج فرهنگ ادبیات پایداری باید فضا را برای نویسندگان نوقلم مهیا کرد. تاریخ شفایی اگرچه لازم است ولی کافی نیست. باید به نویسندگان جدید و جوان اجازه داد که تا خودشان به موضوع جنگ و شهدا بپردازند. من در کتاب «کشش عشق او» به دنبال اسطوره‌سازی نبودم بلکه قصد داشتم واقعیت این شهید را منعکس کنم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید