الگوگیری کودکان از والدین در استفاده از فضای مجازی

الگوگیری کودکان از والدین در استفاده از فضای مجازی


گروه اجتماعی دفاع‌پرس – سعید نوروزی‌پور؛ امروزه شبکه‌های اجتماعی به پدیده‌ای مهم و شایع در میان تمامی سنین تبدیل‌ شده و همه گروه‌های سنی را درگیر خود کرده است؛ طی سال‌های گذشته و با همه‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس‌های درسی، کودکان و نوجوانانی با تشکیل دادن گروه‌های مختلف در این فضا بیشتر حضور پیدا کردند.

هرچند حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف در قرن حاضر امری اجتناب‌ناپذیر است اما ممکن است در کنار محاسنی که برای کاربران خود به همراه دارد، مشکلاتی نیز ایجاد کند که می‌تواند تبعات فراوانی برای تمام سنین و اقشار و به‌خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد.

کودکان و نوجوانان قشری آسیب‌پذیر هستند که استفاده بدون نظارت آنها از فضای مجازی و بسترهای اجتماعی بزرگتر، امکان ایجاد ذهنیت‌های نادرست و هدایت آنها به مسیرهای غلط را در پیش دارد.

در این میان کودکان که به جهت سرگرمی و گذران وقت خود به شبکه‎های مجازی دسترسی بیشتری پیدا کرده‌اند، نیاز به نظارت و مدیریت بیشتر و هوشمندانه تری دارند.

الگوسازی و سواد رسانه‌ای از راهکارهای مهم برای استفاده موثر و هوشمندانه تر از فضای مجازی و اجتماعی است. به طور حتم مهم‌ترین الگو برای کودکان، گروه خانواده و دوستان هستند که تاثیر مستقیم بر نحوه کارکرد و استفاده کودک را در بر می گیرد.

قطعا والدینی که به صورت نادرست از فضای مجازی استفاده می‌کنند، نباید توقع داشته باشند که نحوه استفاده کودک آنها از تلفن همراه و شبکه های مجازی به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند. پس الگوسازی والدین از مهم ترین راهکارهای استفاده و تاثیر شبکه های اجتماعی بر کودکان و قشر آسیب پذیر جامعه است.

والدینی که اطلاعات رایانه ای و مجازی فرزندانشان نسبت به آنها بیشتر است، باید بدانند که کودکان به اندازه کافی بزرگ نیستند تا همه رفتارها و موارد گوناگونی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد را درک کنند. پس والدین باید روی استفاده فرزندانشان از تلفن همراه نظارتی دقیق داشته باشند.

در گستردگی بی اندازه فضای مجازی و همچنین وجود شبکه های اجتماعی گوناگون، میزان تهدید و تحمیل مطالب غیر اخلاقی و آسیب زننده به کودکان توسط افراد غریبه به حداکثر می رسد. مطالبی از قبیل جملات ناپسند، عکس و ویدئو های غیر اخلاقی و مطالبی از این قبیل امکان تخریب زیرساخت های ذهنی مثبت کودک را محیا می‌سازد.

در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، امکان مشاهده گروه عظیمی از افراد با رفتارها و فرهنگ های مختلف وجود دارد که کودکان ناخواسته به سمت آنها جذب می شوند و فرهنگ های نادرست از جمله پوشش نادرست و طرز گفتار غلط را به خاطر می سپارند.

کودکان به دلیل عدم آموزش قدرت مقاومت در برابر افراد غریبه را ندارند و ممکن در فضای مجازی با در اختیار قرار دادن اطلاعات خود و خانواده به دیگران مشکلات عدیده‌ای به وجود بیاورند.

انتهای پیام/ 241

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید