امام خمینی (ره) به قدرت زنان پی برد و آن‌ها را به میدان آورد

استاد دانشگاه سوری: امام خمینی (ره) به قدرت زنان پی برد و آن‌ها را به میدان آورد


به گزارش مجاهدت از گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «صفاء القدور» از اساتید روابط بین‌الملل در دانشگاه «الشام» سوریه در گفت‌وگو با فارس و درباره تأثیر اندیشه و رویکرد امام خمینی (رحمةالله علیه) بر مسائل حوزه زنان اظهار داشت: «امام خمینی (ره) تأثیر ویژه و چشمگیری در مسئله زن در جامعه اسلامی امروز گذاشتند؛ زیرا آن حضرت اولین کسی بودند که به نقش زنان و اهمیت مشارکت آنان و تأثیر حضورشان در همه عرصه‌ها پی بردند؛ آن هم در زمانی که هیچ‌کس به این مسئله پی نبرده بود؛ اما امام، چون مقام زن را می‌دانست، به قدرت آنان پی می‌برد. او توانایی‌های زن را آشکار کرد و او را به حضور در میدان‌ها سوق داد.»

وی ادامه داد: «زنان ایرانی به میدان رفتند و در کنار مردان شایستگی‌های خود را به اثبات رساندند و این با حضور در فعالیت‌ها از زمان فراخوان تشکیل کمیته‌های انقلابی آغاز و در قالب عضویت فعالی در این کمیته‌ها داشتند، نمایان شد. زمانی که جنگ شروع شد زنان به دستور امام در جبهه‌ها حضور یافتند و هنگامی که امام در اواخر عمر دستور داد همگان به سوی سازندگی و بازسازی حرکت کنند، زنان ایرانی به این عرصه‌ها که طرح خودکفایی نامیده می‌شد، روی آوردند. این وضعیت تاکنون به صورت مداوم ادامه پیدا کرده است.»

القدور تصریح کرد: «به نظر من تمام آنچه امروز زنان ایرانی به طور خاص و زنان مسلمان به طور کلی در جهت پیشرفت و مشارکت مؤثر در ساختن جامعه خود به دست آورده‌اند، مدیون آن طرحی است که امام ترسیم کرد؛ او این تیر بلند را چنان پرتاب کرد که هر زن مسلمانی مجبور شد به دنبال هر آنچه که خداوند برای او خواسته برود.»

استاد دانشگاه سوری با بیان اینکه امام به نقش جهادی زنان و برتری آنان بر مردان ارج نهادند، افزود: «زنان عصر ما نقش جهادی خود را در کنار مردان ثابت کرده‌اند، بلکه حتی از آنان جلوتر هستند. این زنان همان گونه که مظهر عفت و پاکی هستند، در نهضت و حرکت هم اولین بودند؛ آنان حتی در فداکاری با اموال خود نیز پیشرو بودند.»

وی در اشاره به اندیشه نورانی امام راحل با فطرت درخشان و برگرفته از معرفت اصیل اسلام اصیل و تأمل عمیق اجتهادی آن در سنت نبوی و تعالیم ائمه اطهار (علیهم السلام) خاطرنشان کرد: «امام زنان ایرانی را وارد میدان نبرد و حضور گسترده در انقلاب کرد و بر لزوم ادامه مبارزات پس از انقلاب و پرداختن به موضوعات مختلف در سطح کشور تاکید کرد. ایشان برای مشارکت زنان مسلمان در سازندگی و دفاع از جامعه الگویی ارائه می‌دهد و تأیید می‌کند که در نظام اسلامی و براساس آن، به کار زن و مرد با هم و در کنار هم نیاز وجود دارد. همین امر باعث شد مه ملت شریف ایران، این اندیشه را رشد دهند و برای اجرای آن تلاش کنند.»

گفت‌وگو از: معصومه فروزان

منبع: فارس

انتهای پیام/ 118

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید