انواع نمای کرتین وال

انواع نمای کرتین وال


در این بحث پیش از معرفی انواع نمای کرتین وال ، به توضیح اجمالی معنی کرتین وال مبپردازیم .

واژه کرتین وال در واقع واژه ای انگلیسی و از 2 کلمه کرتین به معنای پرده یا حائل شفاف و وال به معنای دیوار تشکیل شده است و به طور خلاصه معنی کرتین وال را میتوان به دیوار پرده ای ترجمه کرد .

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال در کاربرد امروزی به نمایی گفته میشود که از پروفیل های الومینیومی موسوم به لامل برای تشکیل سازه الومنیومی و از شیشه برای پر کردن فضای داخلی شبکه های تشکیل شده با پروفیل لامل ، استفاده میشود .

انواع نمای کرتین وال

همانطور که احتمالا میدانید هر نوع دیواره ای که 3 مشخصه شفافیت ، حائل بودن و انعطاف پذیری را دارا باشد ، نوعی نمای کرتین وال است .

اما ما در این بحث به معرفی انواع نمای کرتین وال که از ترکیب پروفیل های آلومینیومی لامل و شیشه تشکیل میشوند ، خواهیم پرداخت .

1- نمای کرتین وال فیس کپ یکی از انواع نمای کرتین وال است که به دلایلی از جمله ایجاد چشم انداز زیبا ، استحکام ، ایمنی بالا ، زیبایی ، سادگی استفاده و در عین حال مینیمال بودن ، به پرکاربردترین نوع نمای شیشه ای کرتین وال بدل شده است .

سازه اصلی نمای کرتین وال فیس کپ با استفاده از پروفیل های آلومینیومی و به روش اکسترودی تولید میشود . در تولید پروفیل های آلومینیومی لامل عمدتا از آلیاژ 6063 استفاده میگردد .

پس از تولید پروفیل آلومنیومی لامل ، با توجه به اینکه فلز آلومینیوم ذاتا فلزی نرم است ، پروفیل ها در کوره ای موسوم به ایجینگ قرار داده میشوند تا با عملیات حرارتی بر سختی پروفیل آلومینیوم لامل افزوده شود .

مشخصه اصلی ظاهری نمای کرتین وال فیس کپ ، درپوش یو شکل بیرونی آن است که بر روی پروفیل های لامل و نگهدارنده اصلی شیشه ها در نما ، جهت فینیشینگ نمای مورد بحث نصب میشود . جهت اطلاع از جزئیات بیشتر میتوانید از صفحه کرتین وال فیس کپ بازدید نمایید .

2- نمای کرتین وال فریم لس

بیس اصلی نمای کرتین وال فریم لس همانند نمای کرتین وال فیس کپ است ، بدین صورت که ، از پروفیل های آلومنیومی لامل جهت تشکیل سازه آلومینیومی ، و از شیشه جهت پر کردن فضای بین این شبکه آلومنیومی استفاده میشود .

دقیقا به مانند نمای کرتین وال فیس کپ ، سازه الومینیومی نمای کرتین وال فریم لس از پروفیل های عمودی و افقی آلومینیومی که با اتصالاتی موسوم به لقمه و با پیچ به یکدیگر متصل شده و استراکپر اصلی نمای کرتین وال فریم لس را تشکیل میدهند .

همچنین لامل های عمودی به روش های صلب ( بسته به نحوه و محل اجرا ) و مفصلی ( با استفاده از براکت و نبشی فلزی ) به سازه اصلی ساختمان متصل میگردد .

تا اینجای کار هیچ تفاوتی در اجرای نمای کرتین وال فریم لس و فیس کپ وجود ندارد اما تفاوتهایی در ساختار شیشه ، نحوه اجرا ، مزایا و معایب استفاده از هر کدام از این سیستم ها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت .

تفاوت های نمای کرتین وال فریم لس و فیس کپ

1- ساختار شیشه در نمای کرتین وال فیس کپ معمولا از 2 لایه شیشه که با اسپیسر های معمولی ( با ضخامت 10 الی 16 میلیمتر ) و استفاده از چسب های پلی سولفاید ( البته حتما بایستی در مواردی که شیشه ها به صورت استپ یونیت تولید میگردد و چسب در معرض مستقیم نور خورشید است و یا در جغرافیای با رطوبت بالا از چسب های سیلیکونی استفاده شود ) جهت دوجداره سازی ، تشکیل میشود .

اولین تفاوت نمای کرتین وال فریم لس و فیس کپ ، موضوع ساختار شیشه در نمای کرتین وال فریم لس ( یو چنل ) است چون به جای اسپیسر های معمولی بایستی از اسپیسر های یو شکل ( با ضخامت عموما 20 میلیمتر ) و از چسب های سیلیکون استراکچرال به جای چسب های پلی سولفاید استفاده نمود .

2- تفاوت دوم نمای کرتین وال فریم لس و فیس کپ ، فینیشنگ بیرونی آنهاست . بدین صورت که در نمای بیرونی کرتین وال فریم لس ( یو چنل ) هیچگونه پروفیل فلزی دیده نمیشود و معمولا از چسب های سیلیکونی انتی یو وی جهت پر کردن فاصله بین شیشه ها استفاده میگردد ولی در نمای کرتین وال فیس کپ از درپوش یو شکل آلومنیومی جهت پوشاندن نگهدارنده شیشه ها ، استفاده میگردد .

3- تفاوت سوم به لزوم دقت بسیار بالا در اجرای نمای کرتین وال فریم لس ( یو چنل ) برمیگردد . به دلیل کمتر بودن بادخور شیشه ها و نوع خاص اتصال شیشه در داخل شبکه آلومنیومی نمای کرتین وال فریم لس ، لازم است دقت بسیار بالایی در نصب نمای کرتین وال فریم لس صورت گیرد .

در پروژه های اجرایی بسیار دیده شده است که به دلیل عدم دقت در شاقول ، تراز و به طور کلی در صفحه نبودن سازه آلومینیومی و به طبع آن شیشه ها ، شکستگی خود به خودی شیشه ها تشدید شده است که البته سیستم اجرای خاص نمای کرتین وال فریم لس ( یو چنل ) نیز خود به این موضوع دامن زده است و میتوان از این موضوع به عنوان یکی از معایب اصلی نمای کرتین وال فریم لس نام برد .

4- تفاوت چهارم مربوط به ظاهر نمای کرتین وال فریم لس ( یوچنلی ) است که در واقع به نظر برخی معماران و کارفرمایان نقطه قوت این نوع نمای کرتین وال است .

شما در فینیشینگ بیرونی نمای کرتین وال فریم لس ( یوچنلی ) صفحه ای تقریبا یکدست از شیشه ها را ملاحظه میفرمایید که فاصله بین شیشه ها ( درزهایی با عرض 20 میلیمتر ) با چسب سیلیکونی پرشده است .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با سایر انواع نمای کرتین وال فریم لس از صفحه اصلی کرتین وال فریم لس بازدید فرمایید .

انواع نمای کرتین وال

نمای کرتین وال تقویت شده با فولاد / نمای کرتین وال رینفرس

نمای کرتین وال تقویت شده با فولاد ، سیستمی است که در آن از آهن جهت تقویت سازه کرتین وال استفاده میشود . در برخی پروژه ها به دلیل ارتفاع بیش از استاندارد ، پروفیل های آلومنیومی لامل به خودی خود ، توانایی تحمل و انتقال بارهای وارده بر سازه نمای کرتین وال را ندارند که در این محل ها میتوان از نمای کرتین وال تقویت شده با فولاد و یا همان کرتین وال رینفرس استفاده نمود.

در اجرای نمای کرتین وال تقویت شده با فولاد پس از انجام محاسبات لازم و انتخاب نوع ، مقطع و ضخامت پروفیل فولادی ، ابتدا از پروفیل های آهنی ( قوطی ، ناودانی و یا آی پی ) که به صورت عمودی و افقی و با عملیات جوشکاری به هم متصل میشوند ، جهت تشکیل استراکچر اصلی نمای کرتین وال استفاده میگردد .

سپس از پروفیل های آلومینیومی اکسترودی خاص جهت پوشش قسمت های داخلی و بیرونی شبکه فولادی تشکیل شده ، استفاده میشود .


این محتوا تبلیغاتی است

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید