ایران نگذاشت تجاوز آمریکا به عراق تبدیل به یک رویه شود

ایران نگذاشت تجاوز آمریکا به عراق تبدیل به یک رویه شود


به گزارش مجاهدت از خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، قسمت نهم از فصل سوم برنامه تلویزیونی «ملک سلیمان» ویژه سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی با اجرای محمدعلی صدری‌نیا با حضور حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری، رئیس نمایندگی ایران در افغانستان و اولین سفیر ایران بعد از سقوط رژیم بعث عراق روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

کاظمی قمی با بیان اینکه بیش از ۲۴ سال حاج قاسم سلیمانی را می‌شناخته، گفت: از زمانی که ایشان به عنوان فرمانده نیروی قدس از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شد، با این سردار شهید و اسطوره مقاومت آشنا شدم.

وی در پاسخ به اینکه شما حاج قاسم سلیمانی را چگونه می‌شناختید، عنوان کرد: حاجی شهید ما یک روستازاده است و تواضع او زبانزد همگان بود و زمانی که مادر شهید را می‌دید، بی‌اختیار به پای او می‌افتاد و پای او را می‌بوسید. همچنین او خدمات بسیاری در مناطق محروم انجام داد و چهره حاجی هم نشانگر این موضوع است.

این مقام مسئول با اشاره دیگر خصیصه حاج قاسم سلیمانی گفت: او در برابر دشمن شیر غران و در برابر مظلوم یار بود و حتی در بازدید‌های جبهه سوریه هم صورت رزمندگان را می‌بوسید. نوع تعامل او از نوع سادگی و افتادگی، اما در برابر دشمن با صلابت بود و این صلابت او تنها در میدان رزم نبود بلکه در عرصه دیپلماسی نیز پدیدار بود. دیپلماسی عمومی او این بود که در برابر مردم متواضع، اما دربرابر استکبار غرش می‌کرد. افتادگی او به شیوه‌ای بود که دیگران مجذوب او می‌شدند؛ نه اینکه فرمانده باشد و بگوید شما باید در موضع فرماندهی به من توجه کنید.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم مسأله ولایت‌پذیری او بود، افزود: این اعتراف دشمن است که حاجی در حوزه مقاومت و نظامی‌گری یک نابغه بود. دشمن در یک جنگ نیابتی همراه با نیرو‌های تکفیری تروریستی که خباثت از آن‌ها می‌بارد، داخل مردم موصل با سه میلیون جمعیت شده بود.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ادامه داد: حاج قاسم با چنین نیرویی که هیچ اخلاقی ندارد، می‌جنگید و در عین حال باید رعایت موازین شرعی و مردم را می‌کرد تا حداقل آسیب به مردم برسد و بتواند دشمن را به طور واقعی هدف قرار دهد. نبوغ نظامی حاجی در اینجا خود را نشان می‌داد که با حداقل هزینه، حداکثر نتیجه را بگیرد.

کاظمی قمی با طرح پرسش‌هایی در رابطه با حضور ایران در عراق و سوریه گفت: آیا ما مداخله‌گری کردیم؟… جمهوری اسلامی ایران در کدام صحنه برای ورود به صحنه دیگر پیشگام بود؟. به عنوان مثال، ما وارد عراقی شدیم که صدام یک جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کرد. آیا ما عراق را اشغال کردیم یا اشغالگری در عراق مانند آمریکا آمد که قبلش وارد افغانستان شده بود؟… این اشغالگر با اجازه چه کسی آمد؟… آیا شورای عالی امنیت سازمان ملل مجوز داد یا آمریکایی‌ها به بهانه اینکه امنیت جهانی در خطر است، اعلام کردند که قصد داریم در سطح بین‌المللی رهبری مبارزه با تروریست را به عهده بگیریم؟… بعد‌ها آمریکا عراق را به بهانه داشتن سلاح‌های کشتار جمعی اشغال کردند و خودشان حالا اظهار شرم می‌کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها اعلام کردند عراق گام اول ما برای تشکیل خاورمیانه جدید با مدل آمریکایی است و موضوع گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی اینجا مطرح شد؛ یعنی تا دیروز از صدام حمایت می‌کردند، اما حالا خود آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم با ۳۰ کشور متحد به عراق حمله کرد. مشخصات خاورمیانه جدید پایدار کردن امنیت اسرائیل، تسلط بر حوزه انرژی فسیلی، برخورد با کشور‌های مستقل و مردمی بود و از همین مقطع گزینه نظامی روی میز قرار گرفت. من دوماه بعد از سقوط رژیم صدام به عنوان سرکنسول به بغداد رفتم.

رئیس نمایندگی ایران در افغانستان یادآوری کرد: جمهوری اسلامی این اشغال را در عراق نامیمون دانست که این سرآغازی برای تغییری که نه به نفع مردم منطقه و نه به نفع امنیت منطقه بود. جمهوری اسلامی باید مراعات منافع ملی، تمامیت ارزی و ملت عراق را می‌کرد، چون ملت جدیدی که قرار بود در عراق در قالب طرح آمریکا شکل بگیرد؛ یعنی کل منطقه دچار بحرانی می‌شد که سال‌ها باید درگیر آن باشید.

وی با بیان اینکه وقتی آمریکا از عراق فارغ می‌شدند، سراغ جمهوری اسلامی می‌آمدند، افزود: ناکام گذاشتن طرح آمریکا در عراق سرآغاز شکست آمریکا در منطقه شد.

خدمت بزرگ ایران در ناکام گذاشتن طرح آمریکا در عراق این بود که نگذاشت این نوع تجاوز تبدیل به یک رویه شود؛ یعنی قدرت‌ها احساس کنند در چارچوب منافع نامشروع خود هرجا بخواهند با قدرت نظامی بروند و ملت‌ها را به تسلیم وادار کنند و این رویه را جمهوری اسلامی شکست و این یکی از ثمرات بزرگ مکتب حاج قاسم است.

کاظمی قمی در پاسخ به اینکه آیا شروع مواجهه جدی سردار سلیمانی با آمریکا از عراق شروع می‌شود، گفت: شروع به معنای نقطه عطف است که نقطه عطف ما پیروزی انقلاب است و این استکبار تلاش کرد تا نگذارد نظام ایران شکل بگیرد. نقطه عطف دوم مبارزه آمریکا در مقابل تروریسم در افغانستان است. اعتراف آمریکایی‌ها این است که در شکل‌گیری نظام سیاسی جدید افغانستان در سال ۲۰۰۱ نقش ایران سازنده است، اما باز هم در صحبت رئیس جمهوری آمریکا محور شرارت‌ها بودیم.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها با رهبران معارضین صحبت کردند، به این نتیجه رسیدند که باید صدام برداشته شود و ایران هم معتقد بود که این کار باید به دست ملت عراق انجام شود و میان‌داری و پرونده هم به عهده و دست حاج قاسم بود.

کاظمی قمی ادامه داد: کار آمریکایی خلاف منافع خواسته مردم عراق بود و یکی از توفیقات جمهوری اسلامی برخورداری از قدرت نرم و همگون بودن منافعش با عراق بود. بنابراین؛ آمریکا عراق را اشغال کرد و یک دولت نظامی را روی کار آورد و عراقی‌ها را حذف کرد و به عراقی‌ها اعلام کرد هر عراقی که بدون هماهنگی وارد عراق شود، به عنوان تروریست شناخته می‌شود، چون بیشترین نیرو‌های جهادی آن زمان در ایران بودند و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند این‌ها وارد خاک عراق شوند. بنابراین، جمهوری اسلامی به رهبران عراقی مشورت داد تا جلوی این حکومت نظامی گرفته شود.

ویژه برنامه «ملک سلیمان» محصول مرکز بسیج صدا و سیما و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت ۲۰ هر شب، با اجرای سید محمدعلی صدری نیا از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید