بررسی علل نگرانی رژیم صهیونیستی از برقراری رابطه مصر با ایران

بررسی علل نگرانی رژیم صهیونیستی از برقراری رابطه مصر با ایران


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری پین در پکن، حالا زمزمه‌های برقراری روابط بین ایران و مصر به گوش می‌رسد. موضوعی که نه تنها آمریکا و غرب از آن خشنود نیستند که رژیم صهیونیستی هم در سخنان و اظهارنظر‌های سران و مقامات خود عمیقا نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی و نگرانی کرده است. از این روی است که می‌بینیم مقامات تل‌آویو با تحت فشار قرار دادن قاهره به دنبال جلوگیری از برقراری دوباره این رابطه هستند.

در حقیقت باید گفت پس از انجام توافق در برقراری رابطه بین ایران و عربستان شاهد شکل‌گیری صفی طولانی از کشور‌های عربی به منظور برقراری رابطه با کشورمان هستیم و اگر نگاهی به لیست این کشور‌ها نگاهی داشته باشیم به اسامی، چون امارات، بحرین، کویت برمی‌خوریم. اما در این میان شاهد افزوده شدن نامی جدید به این لیست هستیم و این نام، مصر است. اگرچه هیچ بعید نیست که در ادامه این روند شاهد افزوده شدن نام‌های کشور‌های دیگری هم باشیم.

حال در این میان باید به این مهم اشاره کنیم که منطقه خاورمیانه در جدیدترین دوره نظم نوین خود با محوریت جمهوری اسلامی ایران و عربستان قرار گرفته است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که فضا و شرایط منطقه که دیرزمانی بود که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی بود دچار یک دگرگونی اساسی شده است که دست بر قضا این بار نوبت به کشورمان است که بیشترین بهره و استفاده را از این تغییر فضای منطقه‌ای ببرد.

از طرف دیگر بعد از اینکه کشور‌های عربی متوجه شدند که عربستان از چندی قبل به دنبال نزدیک شدن به ایران بود و حالا امروز آن هم با میانجیگری چین توافق برقراری روابط با ایران امضاء کرده است، آن‌ها هم به سهم خود به دنبال برقراری رابطه با کشورمان برآمدند و شرایط امروز به گونه‌ای شده که شاهد رقابت کشور‌های عربی با یکدیگر به منظور ربودن گوی سبقت از هم برای عادی‌سازی روابط با ایران هستند.

بررسی علل نگرانی رژیم صهیونیستی از برقراری رابطه مصر با ایران

اما در این میان بعد از عربستان سعودی که با ایران روابط خود را برقرار کرد شاهد تلاش‌ها و فعالیت‌های مصر برای عادی‌سازی روابط با کشورمان هستیم. موضوعی که با توجه به جایگاه و اهمیتی که کشور قدیمی و باسابقه مصر در منطقه و جهان دارد از حساسیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. بر همین اساس هم است که شاهد هستیم رژیم صهیونیستی به عنوان نخستین رژیمی که از برقراری رابطه ایران و مصر عمیقا ناراحت و ناخشنود است اقدامات و تلاش‌های فراوان پیدا و پنهانی را آغاز کرده تا قاهره را از این تصمیم منصرف کند.

موضوع مهم، اما در اینجا فضای مثبت و امیدوارکننده‌ای است که در منطقه خاورمیانه و به دنبال برقراری رابطه ایران و عربستان حاکم شده است. اما این شرایط و فضا آن چیزی نیست که سران تل‌آویو از آن راضی باشند. بر این اساس در روز‌های اخیر شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی پیرامون سفر‌های پنهانی و محرمانهر مقامات رژیم صهیونیستی به منظور تحت فشار قرار دادن قاهره برای جلوگیری از عادی سازی روابط با کشورمان به این کشور هستیم. موضوعی که به خوبی نشاندهنده هراس و نگرانی این رژیم اشغالگر و نامشروع از برقراری دوباره رابطه ایران و مصر است.

بررسی علل نگرانی رژیم صهیونیستی از برقراری رابطه مصر با ایران

حال با توجه به این موضوع که مصر به دلیل موقعیت مرکزی که در جهان عرب دارد از نقش و جایگاه بسیار مهم و قابل توجهی در منطقه برخودار است و به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی مسیر عادی‌سازی روابط خود با کشور‌های عربی را از ایستگاه مصر آغاز کرده بود. بر این اساس اکنون نیز که ایران به دنبال عادی‌سازی روابط خود با مصر است این موضوع با واکنش‌های حساسیت برانگیز رژیم صهیونیستی روبرو شده است. در حقیقت سران تل‌آویو مقامات تهران را هم اکنون به عنوان رقیبی جدید و بسیار جدی در منطقه و در کشور مصر می‌دانند و از این روی به هیچ عنوان علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط بین تهران و قاهره نداشته و نخواهند داشت.

در پایان باید گفت ژنرال السیسی و رئیس سرویس اطلاعات مصر به خوبی می‌دانند رژیم صهیونیستی تمایلی به از سرگیری روابط دو کشور بزرگ ایران و مصر ندارد. اما در حال حاضر دست بالا و برتر از آن ایران است و بر اساس سناریوی اعلام شده از سوی کشورمان، تلاش‌های اصلی در این مرحله بر تبادل سفرا میان دو کشور متمرکز است. سپس پیش بینی می‌شود که در مرحله بعدی شاهد انجام برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه دو کشور و در نهایت ترتیب دادن زمانی برای برگزاری دیدار میان رؤسای جمهور مصر و ایران باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید