برپایی نمایشگاه آثار «نشر شاهد» در ۱۱ استان / استقبال چشمگیر از آثار مستند و خاطرات

نمایشگاه کتاب «نشر شاهد» در ۱۱ استان برپا شد


به گزارش نوید شاهد، نمایشگاه کتاب «نشر شاهد» همزمان با هفته دفاع مقدس از سوی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران،  در استان‌های «آذربایجان شرقی»، «آذربایجان غربی»، «اردبیل»، «خراسان جنوبی»، «اصفهان»، «تهران بزرگ»، «چهارمحال وبختیاری»، «خوزستان»، «سمنان»، «ایلام»، «بوشهر» برگزار شد.

نمایشگاه کتاب «نشر شاهد» در ۱۱ استان برپا شد

آذربایجان شرقی

«صمدی آذر» رئیس اداره اسناد و انتشارات و امور هنری استان آذربایجان شرقی درباره نمایشگاه کتابی که در استان برپا شد، بیان ک

رد: با عنایت به این امر که هفته دفاع مقدس، فرصت مغتنمی برای نورانی کردن فضای کشور با یاد شهیدان والامقام است؛ در راستای آشنایی جوانان با فرهنگ دفاع مقدس نمایشگاه کتابی در سطح استان برپا کردیم.

وی گفت: در غرفه‌ای به ابعاد ۴۰متر تمامی کتاب‌های گردآوری شده در حوزه ایثار و شهادت به ویژه آثار «نشر شاهد» را به نمایش گزاشتیم و با تولید تیزر، برگزاری مسابقات کتابخوانی و تفأل به شهدا موفق شدیم تا بر مخاطبان این غرفه روز به روز بیافزایم.

 صمدی آذر ادامه داد: نشر شاهد با ۳۵۰عنوان از کتاب‌های خود، در قالب وصیت‌نامه، زندگی‌نامه و خاطرات شهدا بیشترین آثار موجود در غرفه ما بود.

وی افزود: این غرفه در نخستین روز توسط استاندار آذربایجان شرقی افتتاح شد و در ادامه هفته دفاع مقدس مورد توجه تمام مسئولین استان قرار گرفت. بازدید از غرفه به دلیل موقعیت مکانی‌ای که در استان داشت؛ توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

رئیس اداره اسناد و انتشارات و امور هنری استان آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: ما در این غرفه شاید فروش زیادی نداشتیم اما در راستای آشنایی بیشتر عموم مردم با فرهنگ ایثار و شهادت (دفاع مقدس) گام بزرگی برداشتیم. غرفه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان شرقی در هفته دفاع مقدس موفق شد تا «رتبه اول محتوایی» در سطح استان را به خود اختصاص دهد.

آذربایجان غربی

«شجاع خانی» رئیس اداره اسناد و انتشارات و امور هنری استان آذربایجان غربی درباره برپایی نمایشگاه کتاب در هفته دفاع مقدس توضیح داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق کتاب‌ها میسر و ممکن است. به همین دلیل با استناد بر دستورالعملی که به استان‌ها اعلام شد؛ در راستای برقراری نمایشگاه کتاب در سطح استان اقدام کردیم. غرفه‌ای به ابعاد ۵۰متر در یکی از پارک‌های استان در اختیار ما قرار گرفت که ۱۶۱ عنوان از آثار در حوزه دفاع مقدس در این غرفه به نمایش گزاشته شد. بیش از ۸۰درصد این کتاب‌ها برای نشر شاهد بود که بسیار مورد توجه واقع شد.

البته لازم به ذکر است که به دلیل همزمانی بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس استقبال دانش آموزان (نسل جوان) از این نمایشگاه بسیار کمتر بود. در این خصوص رایزنی‌های بسیاری هم انجام شد اما به نتیجه واهی نرسید.

وی ادامه داد: طی برگزاری این نمایشگاه مسئولین استان از غرفه نشر شاهد بازدید کردند و در راستای ارتقای آثار پیشنهادات خود را دادند. امیدوارم از سال آینده از نظر اختصاص مکان بهتر و تبلیغات بیشتر به برگزاری نمایشگاه‌ها در حوزه دفاع مقدس توجه ویژه‌تری شود.

استان اردبیل

«ابراهیم پور» کارشناس اداره اسناد و انتشارات، تبلیغات و هنری استان اردبیل با اشاره به اینکه «کتاب در بهبود زندگی و پیشرفت کشور و آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت جایگاه ویژه‌ای دارد» بیان کرد: به منظور بهبود زندگی و پیشرفت کشور از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران استان اردبیل در هفته دفاع مقدس برپایی غرفه‌ای از مجموعه کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: ما امسال با گردآوری ۷۲۰جلد کتاب با محوریت ایثار و شهادت در زمینه وصیت‌نامه، زندگی‌نامه، شعر، داستان، حکایت و پژوهشی تحقیقی  موفق به کسب توجه ویژه از سوی عموم مردم بودیم.

ابراهیم پور درباره آثار نشر شاهد توضیح داد: در این غرفه ۵۸۷عنوان از آثار به نشر شاهد اختصاص داده شد که مورد توجه مخاطبان بود. گفتنی است؛ این آثار بیشتر جنبه ترویجی و آشنایی نسل جوان با فرهنگ مقاومت را به دنبال داشت و جنبه فروش آن در نظر گرفته نشد.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه (غرفه‌ای ۸۰ در ۶۰ متری) در ورودی تفرجگاه شورابیل، جنب مزار شهدای گمنام، منطقه‌ای توریستی (داخل سالن کتابخانه مرکزی استان اردبیل) به ما اختصاص داده شد که محل بسیار مناسب و پر عبور و مروری بود. دانشجویان و جوانان استقبال بسیار عالی‌ای از غرفه ما داشتند (زیرا کتابخانه محل رفت و آمد دانش‌آموزان و دانشجویان بود)

وی در پایان گفت: لازمه دیده شدن کتاب‌های دفاع مقدس، ارائه آن‌ها در مکان‌ پر تردد است.

استان اصفهان

«خاکوند» رئیس اداره اسناد و انتشارات و امور هنری استان اصفهان درباره برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: رساندن پیام جهاد و رشادت‌های شهدا رسالتی خطیر است و از آنجاکه دفاع مقدس سرشار از ایثارها، ازخودگذشتگی‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان سلحشور است، ضرورت دارد این جلوه‌ها و زیبایی‌ها به نسل‌های آینده منتقل شود. ما در ترویج این فرهنگ مسئولیم و چه چیزی بهتر از کتاب!

خاکوند بیان کرد: بنیاد شهید استان اصفهان با تکیه بر کلام شهدا و آشنایی نسل جوان با فرهنگ مقاومت در استان اصفهان و شهرستان‌های این استان (نجف آباد، آران وبیدگل، کاشان، خمینی شهر و زرین شهر) در هفته دفاع مقدس غرفه‌ای برپا کرد. این غرفه ۱۲متری در باغ موزه دفاع مقدس استان اصفهان احداث شد و مورد توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس قرار گرفت.

همچنین طی هفته دفاع مقدس بازدید کنندگان می‌توانست، همان لحظه با مطالعه کتاب در غرفه و مراجعه به سایت نوید شاهد، از شرکت‌کنندگان مسابقه کتابخوانی باشند. این مسابقه با محوریت کتاب «به طراوت باران» حکایت‌های عرفانی و اخلاقی شهدا با تکیه بر آیات قرآن و کلام معصومین برگزار شد.

وی افزود: استقبال از غرفه ما به نسبت سایر غرفه‌ها بالاتر بود و مسئولین سپاه، ارتش، نیروانتظامی و صدا سیما از غرفه ما به صورت ویژه بازدید داشتند.

خاکوند در پایان خاطرنشان کرد: کتابخوانی از مسیرهای ترویج جریان مقاومت و ایثار برای نسل امروز است به همین دلیل برای تولید محتوا و انتشار کتاب‌های فاخر در حوزه دفاع مقدس باید تلاش کرد.

استان سمنان

«زارعی» کارشناس اداره‌کل هنری اسنان سمنان درباره برپایی غرفه در نمایشگاه کتاب استان خود توضیح داد: در هفته دفاع مقدس برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بین نسل جوان در استان سمنان، غرفه‌ای برپا کردیم. چهارصد عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در این غرفه معرفی شد که ۳۰۰عنوان از این آثار مختص «نشر شاهد» بود که در غرفه‌ای به متراژ ۲۰ به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: به دلیل برنامه‌های متنوعی که در باغ‌موزه دفاع مقدس (محل استقرار غرفه‌ها) برگزار شد؛ استقبال با شکوهی از این نمایشگاه کتاب صورت گرفت.

زارعی بیان کرد: اقشار مختلف جامعه اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان از این نمایشگاه بازدید کردند و میزان رضایتمندی بالایی از آثار داشتند. گفتی است؛ طی این نمایشگاه در غرفه بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «حرفی برای گفتن ندارم» (خاطرات شهربانو شاهد) توسط سایت نوید شاهد برگزار شد. علاقه‌مندان پس از مطالعه کتاب می‌توانستند در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید در حوزه نشر و کتاب تلاش مضاعف‌تری صورت گیرد تا کتاب در جامعه تعمیق پیدا کند. ما با شرکت در این نمایشگاه کوشیدیم تا گوشه‌ای از دین خود به شهدا را برآورده نماییم.

چهارمحال بختیاری

«دهقانی» رئیس اداره اسناد و انتشارات و امور هنری چهارمحال بختیاری با اشاره به اینکه «نویسندگان و فعالان حوزه ایثار و شهادت با چاپ و گرافیک و صفحه‌آرایی کتاب، انتقال‌دهنده افکار شهدا به عموم جامعه هستند و این کار آن‌ها ارزشمند و قابل‌تقدیر است» توضیح داد: آثاری که از شهدا به‌جا می‌ماند در طول تاریخ ماندگار می‌شود و این همان زنده نگه‌داشتن یاد شهدا است که به گفته مقام معظم رهبری کمتر از شهادت نیست. ما با بهره‌مندی از میز خدمت، که در نماز جمعه استان چهارمحال و بختیاری به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافت؛ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را به نمایش گزاشتیم.

وی درباره توزیع کتاب در نماز جمعه استان توضیح داد:  ۲۵ جلد از کتاب‌های ایثار و شهادتی در نماز جمعه بین عموم مردم توزیع شد که نمازگزاران استقبال خوبی از این امر داشتند. همچنین در هفته دفاع مقدس مسابقه کتابخوانی‌ای با محوریت کتاب «گردان توحید» از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چهارمحال بختیاری در سایت نوید شاهد برگزار و به سه نفر برتر این مسابقه به قید قرعه جوایز نفیسی داده شد.

دهقانی گفت: امیدواریم بنیاد شهید و امور ایثارگران با دستورالعملی به تمامی استان‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های کتاب که به صورت رسمی‌تر و بزرگ‌تری در استان‌ها برگزار می‌شود، در دستور کار خود قرار دهد. تحقق این موضوع، رایزنی‌های بیشتر با وزارت ارشاد اسلامی را به دنبال دارد.

تهران بزرگ

«حافظی» کارشناس اسناد و انتشارات تهران بزرگ درباره نمایشگاه کتابی که در هفته دفاع مقدس مقابل بنیاد شهید استان برگزار شد، توضیح داد: نمایشگاه کتاب در هفته دفاع مقدس با عرضه ۱۲۷ عنوان از آثار نشر شاهد از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ برپا شد. این غرفه ۴۰متری مقابل بنیاد شهید تهران بزرگ واقع در میدان هفت‌تیر بود. با وجود دسترسی خوب این غرفه و محل برگزاری آن که پر تردد است، استقبال قابل توجهی از غرفه نشد. بیشتر مخاطبین که به غرفه ما مراجعه میکردند به دنبال کتاب‌های کودک «نشر شاهد» و کتاب قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران بودند.

وی افزود: در کنار این نمایشگاه کتاب، برای معرفی شهدای مدافع حرم،  تصاویر آن‌ها را به نمایش گذاشتیم. مردم برای لحظه‌ای تامل میکردند و چمشان به این تصاویر میوفتید و تصویر و نام شهید در ذهنشان نقش می‌بست.

گفتنی است؛ کتاب‌هایی که در غرفه عرضه می‌شد، در گروه سنی «کودک»، «نوجوان» و «بزرگسال» در قالب‌های «ادبی»، «داستان»، «خاطره»، «شعر»، «پژوهش» و سایر قالب‌های محتوایی بودند.

 استان خوزستان

«شیرعلی» رئیس اداره اسناد و انتشارات استان خوزستان درباره نمایشگاه کتاب استان بیان کرد: بنیاد شهید و امورایثارگران استان خوزستان امسال با بیش از ۵۰عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس حضور داشت. کتاب‌های نشر شاهد، انتشارات پیام آوران ایثار و سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در غرفه ما بسیار پررنگ بودند. در این بین بیشترین آثار موجود که مورد استقبال مخاطبین واقع شد، کتاب‌های نشر شاهد بود.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امورایثارگران اهواز، امسال میزبان غرفه کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت در هفته دفاع مقدس بودند که این غرفه در خود بنیاد برپا شد. بنیاد شهید استان با رایزنی در مدارس و دانشگاه‌ها موفق شد تا دانش‌آموزان و دانشجویان (به ویژه دانشجویان فرهنگی) را برای بازدید از غرفه به بنیاد شهید استان دعوت کند. این امر با استقبال بسیار عالی از سوی مسئولین مدارس و دانشگاه‌ها انجام شد. خوشبختانه جوانان هم استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند.

شیرعلی افزود: برپایی نمایشگاه‌هایی در این زمینه موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد که یکی از نیازهای اصلی جامعه امروز ما است. لازم به ذکر است؛ در زندگینامه و وصیتنامه شهیدان نکات بسیار ارزشمندی قرار دارد که باید مورد توجه  نسل امروزی قرار بگیرد.

خراسان جنوبی

«حیرانی» کارشناس امور فرهنگی خراسان جنوبی درباره نمایشگاه کتاب دفاع مقدس گفت:: هرساله نمایشگاه کتاب در استان خراسان جنوبی با ادای احترام به مقام شاخص شهدا برگزار می‌شود. غرفه‌ای در ورودی نمایشگاه (جایگاه ویژه) به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافت. این غرفه از نخستین روز هفته دفاع مقدس با عنوان «دفاع ماندگار» شروع به کار کرد و ما هفت عنوان از کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت به را در این غرفه به نمایش گزاشتیم که دو عنوان از این آثار مختص «نشر شاهد» بودند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب هفته دفاع مقدس در استان خراسان جنوبی به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این نمایشگاه مورد توجه مسئولین استان قرارگرفت و مقامات نظامی، لشکری و سپاهی از این نمایشگاه بازدید کردند. ما در غرفه «دفاع ماندگار» میزبان اقشار مختلف جامعه به ویژه خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران بودیم.

حیرانی ادامه داد: دانش‌آموزان و دانشجویان هم میهمان ما در این نمایشگاه بودند. لازم به ذکر است؛ در هفته دفاع مقدس با همکاری اداره کل کتابخانه‌های استان، مسابقه کتابخوانی‌ با محوریت کتاب «کرامات شهدا» برگزار شد. با برگزاری روایتگری در گلزار شهدای استان خراسان جنوبی در راستای انجام تکلیف به مقام شامخ شهدا کوشیدیم.

همچنین در این مدت زمان کوتاه یک هفته‌ای یکی از آثار نشر شاهد در حضور مسئولین با عنوان «ستاره کویر» رونمایی شد. این کتاب در نمایشگاه هم مخاطبان بسیاری داشت.

 

این گزارش در حال تکمیل است/ 



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید