بی‌منزلتی متجاهران به فسق

بی‌منزلتی متجاهران به فسق



به گزارش مجاهدت از مشرق،احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان بی‌منزلتی متجاهران به فسق در کانال خود در ایتا نوشت:

یکی از بدیهیات فقه و اخلاق اسلامی این است که شخصی که پرده‌ حیا را دریده و آشکارا به معصیت خدا پرداخته و با گفتار یا رفتار خود ارزش‌های دینی را نادیده می‌گیرد و علناً نافرمانی می‌کند، (به اصطلاح متجاهر به فسق است)، حرمت و احترامی ندارد؛ به عنوان مثال «غیبت» چنین فردی و «ذکر بدی‌های او نزد دیگران» و «معرفی او به جامعه» شرعاً اشکال ندارد.

امام باقر علیه السلام فرمودند:

ثَلَاثَةٌ لَیْسَ لَهُمْ حُرْمَةٌ صَاحِبُ هَوًی مُبْتَدِعٌ وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِالْفِسْقِ؛

سه کس‌اند که از نظر شرعی حرمت و احترامی ندارند: بدعت‌گذاری که پیروانی دارد؛ حاکم ستمگر و فاسقی که فسق خود را آشکار می‌کند.

در برخی دیگر از روایات آمده است که چنین افرادی باید به مردم معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و از خطرات‌شان در امان باشند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ملاحظه حال فاسقان (متجاهران به فسق) را نکنید؛ بلکه آنها را در میان مردم رسوا کنید و فسق و فجورشان را به سمع و نظر دیگران برسانید تا مردم آنان را بیشتر بشناسند و از آنان دوری کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است


این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید