«تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» روانه بازار نشر می‌شود

«تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» روانه بازار نشر می‌شود


«تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» روانه بازار نشر می‌شود


کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» به نگارش امیر تیمور رفیعی، استادیار رشته تاریخ ایران و متخصص در حوزه تیموریان در انتشارات سروش به چاپ می رسد.

به گزارش مجاهدت به نقل ازخبرگزاری فارس، کتاب «تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان» پژوهشی است نو و دست اول که هدفش مطالعه و پژوهش در سیر تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دوران حاکمیت تیموریان (۸۰۷-۹۱۳/۱۴۰۵-۱۵۰۷)، در ایران و ماوراءالنهر است، تیموریان بیش از ۱۴۰ سال در ایران، ماوراء النهر، آسیای مرکزی و  بخش‌هایی از سرزمین‌های اسلامی فرمانروایی کردند.

تیموریان آثار و خدمات مهمی در عرصه‌های اجتماعی از خود باقی گذاشتند. بدون تردید این دوران از نظرفرهنگی، هنری و مذهبی یکی از ادوار درخشان تاریخ ایران، ماوراءالنهر و جهان اسلام است. و حتی به گونه‌ای می‌توان این دوران را رنسانس فرهنگی وهنری در جهان اسلام نامید.

شعر و ادبیات، خط وتذهیب و نقاشی ونگارگری، تاریخ نویسی وتالیفات منثور ادبی، نجوم و ریاضیات، معماری و شهرسازی، تالیفات دینی در زمینه علم کلام اسلامی وعرفان و بسیاری نمونه‌های فرهنگی و هنری دیگر از خصایص اصلی تاریخ تیموریان است.

اغلب سلاطین و امیرزادگان تیموری مردمی خوش ذوق و شعردوست، ادب پرو، و حامی دانشمندان، علما و فضلا و خودشان نیز عموما هنرمند و فاضل بوده‌اند. به واقع بیشترین دوران سلطنت طولانی مدت شاهرخ تیموری از یک سو عصر امنیت و آرامش سیاسی و از سوی دیگر دوران رونق و شکوفایی اقتصاد و فرهنگ بوده است.

در دوران سلطنت محدود شده سلطان حسین بایقرا نیز سیاست و فرهنگ با یکدیگر پیوند خورد و دورانی از شکوه و جلال کم نظیری در عرصه فرهنگ و ادب به وجود آورد. ادبیات و زبان ترکی برای اولین در این دوران است که توسط شعرای ترک زبان، خصوصا ادیب و نویسنده فاضل و ذولسانین، امیرعلی شیرنوائی، به سطح ممتازو با شکوهی ارتقا یافت.

تاریخ نگاری فارسی در همین دوران از نظر کمی و کیفی گسترش فوق العاده‌ای یافت، به طوری که مورخان بزرگی همچون نظام الدین شامی، شرف الدین علی یزدی، حافظ ابرو، عبدالرزاق سمرقندی، معین الدین نطنزی، میرخواند، خواندمیرو مورخان بزرگ دیگری ظهور کردند، و هرکدامشان آثار ارزشمندی درتاریخ و جغرافیای این دوران ثبت کردند.

بنابراین نظر به اهمیتی که این سلسله حکومتی در تاریخ جهان اسلام، خصوصا ایران و ماوراءالنهردارد مولف را مشتاق کرد که اثری در تاریخ این سلسله تدوین کند. در این اثر کوشش براین است تا سیری از تحولات اجتماعی تیموریان، به شرح فصول زیر مورد پژوهش و تحقیق قرار دهد.    

کتاب در دو بخش تدوین شده است؛ بخش اول شامل سه فصل است.در فصل اول اوضاع و احوال سیاسی نظامی تیموریان از مرگ امیرتیمور تا سلطنت شاهرخ و در فصل دوم اوضاع و احوال  سیاسی و نظامی دوران سلطنت شاهرخ تیموری بررسی شده و در نهایت در فصل سوم چگونگی جانشینی شاهرخ و سلاطینی که پس از وی بر تاج و تخت تیموریان تکیه زدند مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

دربخش دوم که خود به چهار فصل تقسیم می‌شود مشخصا اوضاع اجتماعی تیموریان بررسی شده است. در فصل اول اوضاع اداری، دیوانی و حکومتی تیموریان مورد بحث قرار گرفته و درفصل دوم اوضاع اجتماعی و نهضت‌های سیاسی مذهبی تیموریان مورد تحلیل و ارزیابی واقع شده است. در فصل سوم یکی از جنبه‌های مهم تاریخ تیموریان که تقریبا کم تر توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته، یعنی وضعیت اقتصاد کشاورزی، زمین داری، مالی و تجاری تیموریان مطمح نظر بوده است. و در نهایت در فصل چهارم  اوضاع مذهبی در قلمرو تیموریان و در ادامه سیاست دینی و مذهبی سلاطین و امیرزادگان تیموری از امیرتیمور تا سلطان حسین بایقرا مورد پژوهش و نقد وارزیابی قرار گرفته است.

چاپ نخست این کتاب در ۲۷۰ صفحه و با قطع وزیری توسط انتشارات سروش به زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام/




منبع

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید