تاکید شی بر «راه‌حل سیاسی» خاتمه جنگ اوکراین

تاکید شی بر «راه‌حل سیاسی» خاتمه جنگ اوکراین



رئیس‌جمهور چین بار دیگر بر ایجاد شرایطی جهت حل و فصل جنگ اوکراین به روشی سیاسی تاکید کرد.

به گزارش مجاهدت از مشرق، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با «گهر استور» نخست‌وزیر نروژ خواستار ایجاد شرایطی برای خاتمه جنگ اوکراین «به روشی سیاسی» شد.

خبرگزاری شینهوا گزارش کرد که در جریان این جلسه در پکن، رئیس‌جمهور چین و نخست‌وزیر نروژ پیرامون جنگ اوکراین گفت‌وگو و رایزنی کردند.

تاکید شی بر «راه‌حل سیاسی» خاتمه جنگ اوکراین

دیدار رئیس‌جمهور چین و نخست‌وزیر نروژ

این رسانه چینی گزارش داد: «شی تاکید کرد که چین از تمامی تلاش‌ها برای راه‌حلی مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت و تشویق می‌کند و به تسهیل مذاکرات همچنان ادامه خواهد داد و نقشی سازنده را در پیشبرد راه‌حل سیاسی در جریان بحران اوکراین ایفا خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور چین ابراز امیدواری کرد که تمامی طرف‌ها از طریق همکاری برای ایجاد شرایطی مطلوب نسبت به خاتمه جنگ اوکراین از طریق راه‌حل‌های سیاسی همکاری کنند.

چین در مساله جنگ اوکراین موضعی خنثی در پیش گرفته اما در عین حال از حاکمیت اوکراین حمایت و همکاری‌های اقتصادی را با روسیه تعمیق می‌کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، طرح ابتکاری «شی جین‌پینگ» برای مناقشه اوکراین را مثبت ارزیابی کرد و گفت این طرح که از سوی پکن پیشنهاد شده، به ریشه‌های بحران اوکراین می‌پردازد.

پکن بیش از یک سال پیش یک طرح ۱۲ ماده‌ای ارائه کرد که اصول کلی برای پایان دادن به جنگ اوکراین را بیان می‌کرد، اما وارد جزئیات نمی‌شد. در آن زمان، طرح پکن هم در روسیه و هم در اوکراین با استقبال نسبی مواجه شد، در حالیکه ایالات متحده گفت چین خود را به‌عنوان یک صلح‌ساز معرفی می‌کند اما «روایت غلط» روسیه را منعکس می‌کند و حمله این کشور را محکوم نمی‌کند.

تاکید شی بر «راه‌حل سیاسی» خاتمه جنگ اوکراین

رئیس‌جمهور چین و نخست‌وزیر نروژ

رئیس‌جمهور چین در ادامه اظهاراتش خطاب به نخست‌وزیر نروژ که برای یک سفر کاری به پکن رفته بود، گفت: «چین مایل است با نروژ برای ارتقای توسعه مستمر همکاری‌های دوستانه همکاری کند. از زمانی که ۲ کشور روابط دیپلماتیک را در ۷۰ سال پیش برقرار کردند، ۲ ملت به یکدیگر احترام گذاشته، قدردانی کرده و از یکدیگر آموخته‌اند و هم‌چنین دوستی ارزشمندی را رقم زده‌اند.»

شی خاطر نشان کرد که ادامه همکاری دوستانه چین و نروژ با اراده ۲ ملت، منافع اساسی ۲ کشور و روند حفظ روابط نزدیکتر میان کشورها سازگار است.

وی افزود: «دنیای امروز دستخوش تغییرات عمیقی شده که در یک قرن گذشته رویت نمی‌شد و این تغییرات در حال آزمایش هستند که آیا جامعه بین‌المللی می‌تواند انتخاب درستی داشته باشد یا خیر. چین مسیر توسعه مسالمت‌آمیز را ادامه خواهد داد. چین با تعمیق بیشتر اصلاحات به روشی همه‌جانبه و پیشبرد مدرن‌سازی چین، ثبات و اطمینان را به جهانی مملو از تغییرات و آشفتگی تزریق خواهد کرد و فرصت‌های بیشتری برای توسعه مشترک همه کشورها ایجاد خواهد کرد.»

نخست‌وزیر نروژ نیز بیان کرد: «نروژ به حاکمیت چین احترام می‌گذارد، قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند است و مایل است به همکاری با چین برای احترام به منافع و نگرانی‌های اصلی یکدیگر ادامه دهد.»

او تاکید کرد: «نروژ مشتاق گسترش همکاری با چین به ویژه در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی، امور دریایی و کشتیرانی، کشاورزی و صنایع شیلات، وسایل نقلیه، انرژی‌های جدید و هوش مصنوعی است.»

استور در پایان اظهاراتش با اشاره به اینکه نروژ از تجارت آزاد حمایت می‌کند، گفت که این کشور مایل به تقویت ارتباطات و همکاری با چین تحت چارچوب‌های چندجانبه مانند گروه ۲۰ است و از تقویت همکاری بین اروپا و چین حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید