تبیین حق مطالبه در برجام به زبان ساده

با هبه التماسی عزت ملی بدست نمی آید



به گزارش مجاهدت از مشرق، داود مهدوی زادگان در مطلبی با عنوان تبیین حق مطالبه در برجام به زبان ساده در کانال خود در ایتا نوشت:

پذیرش برجام به دلیل سلب حق فن آوری هسته‌ای از همان ابتدا خسارت بار و نادرست بود و نمی بایست آن را امضا می کردند. اما چرا ما هم مثل ترامپ از آن خارج نمی شویم؟ نه بخاطر اینکه چون نمی توانیم خارج شویم بلکه بخاطر مطالبات مان در ازای عمل به تعهدات است.

آیا ایران حق چنین مطالباتی را دارد یا خیر؟ آیا چون یک طرف قرار داد کنار کشیده است حق مطالبات از طرف دیگر ساقط می شود؟ قضاوت و داوری مساله را با یک مثال ساده به مخاطب واگذار می کنیم.

فرض کنید طی قرار دادی در بنگاه املاکی خانه خود را به فلان مقدار به خریدار فروخته اید و کلید خانه را فی المجالس به مشتری تحویل داده اید و او هم خانه را تحویل گرفته و در آن مستقر شده است.

تا اینجا شما به تعهدات خودتان عمل کرده اید و حالا نوبت خریدار است که پول خانه را به شما تحویل دهد ولی او مبلغ فروش خانه را پرداخت نمی کند و قرار داد را هم پاره کرده است.

اینجا چه باید کرد؟ آیا می پذیرید که چون مشتری قرار داد را کنار گذاشته حق مطالبه مبلغ خانه از شما ساقط شده است؟ یا اینکه باید خریدار را مجبور به عمل به تعهدات مبایع نامه و پرداخت مبلغ پول خانه کرد؟ ( جلیلی ) چون قرار داد معاملاتی یعنی چیزی می دهیم و چیزی می گیریم ( پزشکیان ).

تمام مساله مطالبه ایران از قرارداد برجام مانند همین خرید خانه و عمل کردن یک طرف قرار داد به تعهدات و عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش است. ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است ولی طرف مقابل زیر میز زده است.

حضرات برجامی معتقدند که چون آمریکا از برجام خارج شده ما هم نباید مطالبه حقوق خودمان را بکنیم ( پزشکیان/ ظریف ). البته ایشان نمی گویند ما هم باید از برجام خارج شویم بلکه معتقدند که باید در برجام بمانیم ولی مطالبه ای نداشته باشیم.

اکنون این سوال مهم مطرح است که منطق لزوم ماندن در برجام بدون حق مطالبه چگونه با شعار عزت و حکمت و مصلحت سازگاری دارد؟ تنها اخلاق بردگی است که چنین منطقی را می پذیرد.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید