ترس و اضطراب نیرو‌های شهربانی برای دستگیری امام خمینی (ره) + فتوکلیپ

ترس و اضطراب نیرو‌های شهربانی از دستگیری امام خمینی در نیمه شب ۱۵ خرداد


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، بخشی از کتاب گویای «سه سال ستیز مرجعیت شیعه در ایران» را به صورت فتوکلیپ منتشر کرد.

محتوای این صوت به شرح زیر است:

«نیمه شب ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ امام خمینی پس از یک سخنرانی مهیج در عصر عاشورا توسط مأموران رژیم پهلوی بازداشت شدند. طبق گزارش؛ سرهنگ سید حسین پرتو رئیس شهربانی قم، ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد ۱۵ خرداد، نیرو‌های ساواک و شهربانی به منزل امام یورش بردند.

علی رغم اینکه نیرو‌های رژیم احتمال می‌دادند در منزل امام عده‌ای مسلح باشند، اما در موقع دستگیری، غیر از دو نفر کسی در منزل نبود و این، نشانه عظمت روح و شجاعت رهبری است که هر آن احتمال دستگیری او می‌رفت.

از این گزارش چنین استنباط می‌شود که حتی امام آماده دستگیری بودند. طبق گزارش، امام خمینی در آن موقع بیدار و آماده بودند و خود را معرفی کردند که «روح‌الله خمینی من هستم به دیگران کاری نداشته باشید.»

ترس و اضطراب نیرو‌های شهربانی از دستگیری امام خمینی در نیمه شب ۱۵ خرداد

حضرت امام پس از آزادی، خاطره‌ای شنیدنی از هنگام اعزام به تهران نقل کرده و فرمودند:

«آن روز که مرا می‌بردند، آنها می‌ترسیدند و من آنها را تسلی می‌دادم که نترسید.»

با انتشار خبر دستگیری امام خمینی، ابتدا قم و سپس تمام ایران به پا خاست و قیام همگانی ۱۵ خرداد شکل گرفت و این آغاز حرکتی بود که ۱۵ سال بعد تومار رژیم پهلوی را درهم پیچید.»

انتهای پیام/ 118



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید