تصمیم‌گیرندگان سیاسی جدید اروپا چه کسانی هستند؟

تصمیم‌گیرندگان سیاسی جدید اروپا چه کسانی هستند؟



رهبران اتحادیه اروپا با معرفی «درلاین»، «کاستا» و «کالاس» به عنوان سران سه نهاد ارشد این اتحادیه ۲۷ عضوی، قصد دارند وظیفه تصمیم‌گیری درباره آینده بزرگترین بلوک تجاری جهان را به آنها محول کنند.

به گزارش مجاهدت از مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، انتظار می رود در اجلاس دو روزه سران اروپا که از امروز (پنجشنبه) در بروکسل آغاز می شود، توافق این هفته بر سر معرفی این سه مقام اروپایی به رغم انتقاد راست افراطی در پارلمان اروپا، تصویب شود.

طبق توافق بدست آمده توسط مذاکره کنندگان احزاب محافظه کار، سوسیال دموکرات و لیبرال ها در پارلمان اروپا فون در لاین برای دومین دوره به عنوان رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد شد. همچنین کاستا نخست وزیر سوسیالیست سابق پرتغال برای جانشینی با شارل میشل رئیس شورای اروپا و کالاس نخست وزیر استونی که به مواضع سختگیرانه در قبال روسیه شهرت دارد به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و جانشین جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه معرفی شدند.

در حالی که انتصاب جانشین شارل میشل با تصمیم رهبران اتحادیه اروپا است فون در لاین و کالاس به تصویب قانونگذاران اروپایی نیاز دارند.

انتخابات پارلمان اروپا که در روزهای ۶ تا ۹ ژوئن برگزار شد، شاهد گرایش این پارلمان به سمت احزاب راست گرا بود و ضربه مهلکی را به احزاب حاکم اصلی در فرانسه و آلمان وارد کرد.

اما سه حزب اصلی بدون توجه به قدرت گرفتن حزب راست افراطی به ریاست جورجیا ملونی که اکنون در پارلمان اروپا سومین حزب بزرگ محسوب می شود، تلاش کردند اکثریت را حفظ کنند.

بر اساس معاهدات اتحادیه اروپا، انتخاب نامزدهای پست های کلیدی باید بازتاب نتایج انتخابات باشد و این کرسی ها را بین رقبای پیروز انتخابات به اشتراک بگذارند. سران اروپا در نشست قبلی خود در اوایل ماه جاری، نتوانستند درباره رهبران پست های کلیدی این اتحادیه به توافق برسند.

ملونی با انتقاد از این توافق سه حزب اتحادیه اروپا گفت در این توافق خواسته شهروندان اتحادیه اروپا که خواستار اروپایی قوی هستند لحاظ نشده است.

دونالد توسک نخست وزیر لهستان، که بخشی از تیم مذاکره کننده برای پیشنهاد مقامات پست های کلیدی بود گفت موضع مشترک سه جریان اصلی اتحادیه اروپا تنها «برای تسهیل روند» انتصاب ها در پست های کلیدی بوده و طرد ملونی را هدف قرار نمی داد.

بر اساس روند پیچیده تقسیم قدرت در اتحادیه اروپا، رهبران معرفی شده می توانند رئیس بعدی کمیسیون اروپا را که مسئول تعیین سیاست اتحادیه اروپا در مورد همه مسائل از آب و هوا گرفته تا بودجه مشترک است، معرفی کنند.

وظیفه رئیس شورای اروپا میانجیگری در معاملات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، در عین حال این دیپلمات ارشد اروپایی، نماینده اتحادیه در صحنه جهانی است.

منبع: ایرنا

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید