تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳



صبح روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، تنها چند دقیقه پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دوازدهم درس عربی، سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال‌های تلگرامی پرمخاطب منتشر شد.

سرویس جامعه مشرق، برخی مخاطبان در تماس با مشرق از لو رفتن سوالات امتحان نهایی پایه دوازدهم، در دقایق اولیه آزمون خبر دادند.

صبح روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، تنها چند دقیقه پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دوازدهم درس عربی، سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال‌های تلگرامی پرمخاطب منتشر شد.

انتشار فایل‌های سوالات، منجر به تقلب دانش‌آموزانی شد که ابزار هایی نظیر موبایل، هندزفری، میکروچیپ، ساعت، مداد، خودکار و پاک کن هوشمند و از این دست وسایل، به همراه داشتند. جالب اینکه برخی از این کانال‌های تلگرام حتی ابزارهای تقلب را پیش از آزمون به فروش گذاشته‌ بودند.

علاوه بر این‌ها، برخی کانال‌های تلگرامی مذکور، دارای تیم‌های کلیدزن بودند که پاسخ سوالات را به صورت مجزا و آنلاین منتشر می‌کردند.

در ویدئویی که مخاطبان مشرق ارسال کردند، مشخص می‌شود که سوالات و پاسخ آنها در ده‌ها کانال بزرگ تلگرامی لو رفته که مطابق وب‌سایتی که به صورت آنلاین، ساعت و زمان لحظه‌ای را به نمایش می‌گذارد، از حدود ساعت ۰۷:۴۷ صبح، تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس، سوالات و پاسخ‌ها لو رفته است.

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که سوالات امتحانات نهایی در شبکه‌های اجتماعی لو رفته است! طی چند سال گذشته و در یک مورد، خرداد ۱۴۰۲، سوالات و پاسخ اولین تا آخرین امتحان نهایی مدارس (تنها چند دقیقه پس از شروع این امتحانات حساس) بطور گسترده در کانال‌های تلگرام پخش شده بود.

نکته حائز اهمیت این است که نمرات این امتحانات از سال گذشته تاثیر مستقیم و قطعی در کنکور و ورود به دانشگاه‌های کشور دارد.

مخاطبانی که نسبت به لو رفتن این سوالات شاکی هستند معتقد هستند به همان روشی که سوالات، چند دقیقه پس از شروع این امتحانات به بیرون از حوزه امتحانی درز کرده و لو می‌رود، به همان روش هم پاسخ و جواب می‌تواند توسط تیم‌های کلیدزن، باسرعت در دسترس دانش‌آموزان حاضر در حوزه امتحان قرار بگیرد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ بود که اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی به دلیل تقلب گسترده در امتحانات نهایی مدارس، مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این امتحانات را تصویب کرده بودند؛ اما این مصوبه توسط شورای نگهبان رد و جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

اوایل خرداد ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس یازدهم در آخرین روز کاری خود با اکثریت آرا، بر مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل اصرار ورزیدند و این مصوبه را جهت تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

وزیر علوم در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد طبق نتیجه نظرسنجی سازمان سنجش از داوطلبان حین برگزاری آزمون کنکور سراسری، ۸۵ درصد داوطلبان با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور مخالف بودند. همچنین طبق نتیجه نظرسنجی شبکه پنج صداوسیما در برنامه تهران بیست و در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، یک روز پس از تصویب مصوبه کنکوری مجلس، مجددا ۸۵ درصد مخاطبان با تاثیر قطعی معدل در کنکور مخالف بودند.

گفته شده جمع کثیری از اولیا و داوطلبان کنکور سراسری با توجه به تقلب گسترده در امتحانات نهایی چند سال اخیر مدارس، عدم همترازی نمرات و معدل‌های یکسان سال‌های مختلف، فرصت محدود یکباره ترمیم معدل، تولد مافیای معدل در کنار مافیای کنکور و… خواستار لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند. همچنین آنها ادعاهای با عنوان “تصحیح سلیقه‌ای نمرات توسط دبیران مختلف” را هم مطرح کردند و به لیست اعتراض خود نسبت به چالش‌های امتحانات نهایی اضافه کردند.

در ادامه تصاویر برخی از فایل‌های سوالات امتحان نهایی درس عربی پایه دوازدهم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را مشاهده می‌کنید.

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳

تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید