توصیه همیشگی امام راحل (ره) به زوج‌ها سازش و تفاهم بود

توصیه همیشگی امام راحل (ره) به زوج‌ها سازش و تفاهم بود


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، حضرت امام خمینی (ره) علاوه بر آنکه در کسوت استادی برجسته و دانشمند، شاگردان بسیاری را مستقیماً یا به‌واسطه آثار و تالیفات متعدد خود تعلیم و تربیت کرده‌اند، سبک زندگی و رفتارشان نیز سرشار از نکات ارزشمند اخلاقیست که دقت در آن‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد.

یکی از گروه‌هایی که فرصت درک امام راحل (ره) را یافته‌اند و می‌توانند روایتگر منش و شخصیت ایشان باشند، محافظان بیت امام (ره) هستند. در آستانه سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز گفت‌وگویی با «زینال محمدخانلو» از محافظان تبریزی امام راحل (ره) انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

دفاع‌پرس: شما از چه تاریخی و برای چه مدت به جمع محافظان حضرت امام خمینی (ره) پیوستید؟

در سال 1360 باتوجه به وضعیتی که منافقین در کشور ایجاد کرده بودند، نیاز بود تا کسانی برای حفظ امنیت به جماران اعزام شوند. این اعزام‌ها بانظر امام جمعه و همچنین سپاه تبریز انجام می‌شد. من هم همراه با شهید «مصطفی حامد پیشقدم» ماموریت پیدا کردم تا به تهران برویم و به جمع محافظین حضرت امام خمینی (ره) بپیوندیم و به مدت حدودا 6 ماه در آنجا فعالیت داشتم.

دفاع‌پرس: چه تجربه‌ای از سبک زندگی و رفتار امام خمینی (ره) به‌خاطر دارید؟

دو نکته مهم از سبک زندگی امام راحل (ره) برای ما جالب توجه بود. یکی ساده زیستی ایشان بود. امام (ره) بسیار انسان ساده زیستی بودند، مایحتاج روزمره و وسائل لازم منزلشان را یکی از کارکنان از همان مغازه‌های محله تهیه می‌کرد. اصلا به‌خاطر ندارم وسیله یا کالای اضافه‌ای از جای دیگر تهیه کنند یا از جایی سفارش ویژه‌ای به بیت بفرستند. هرچه بود همان مایحتاج روزانه بود که از بقالی‌ها و مغازه‌های اطراف تهیه می‌شد.

نکته دیگر این بود که عموما حداقل هفته‌ای یک بار عقد ازدواج جوانان توسط امام خمینی (ره) جاری می‌شد. ایشان معمولا وکیل عروس می‌شدند. بعد از اتمام عقد، یک سفارش همیشگی به این عروس و دامادها می‌کردند و آن این بود که می‌گفتند «بروید باهم بسازید». این نکته اخلاقی جالبی بود که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم. یعنی هیچ مطلبی درباره مسائل مالی و چیزهای دیگر مطرح نمی‌شد و فقط به تفاهم و سازش توصیه می‌کردند.

دفاع‌پرس: برخورد امام خمینی (ره) با کارکنان دفترشان اعم از محافظان، خادمان و دیگران چگونه بود؟

امام راحل (ره) با همه برخورد یکسانی داشتند و آن هم برخوردی خاضعانه بود. به کسی دستور نمی‌دادند یا اذیت نمی‌کردند. کارهایی که راجع به خودشان بود، شخصا انجام می‌دادند و درباره باقی کارها اختیار داده بودند که دیگران انجام دهند.

دفاع‌پرس: برنامه کاری روزانه ایشان چگونه بود؟

امام خمینی (ره) کاملا برنامه مشخصی داشتند. برای مطالعه، مرور روزنامه‌ها، خواندن قرآن، دیدارها، رسیدگی به امور کشور و … وقت ثابت و دقیقی داشتند. تا ظهر کارهایشان را در دفترشان انجام می‌دادند و هنگام اذان به اندرونی منزل برمی‌گشتند و به کارهای شخصی و شرعیه مثل نماز می‌پرداختند.

دفاع‌پرس: هنگام شنیدن خبر ارتحال امام (ره) چه حسی داشتید؟

خبر دردناکی برای تمامی مردم ایران بود. مخصوصا برای کسانی که از نزدیک امام راحل (ره) را دیده بودند و هیبت و شکوه و عظمت ایشان را درک کرده بودند بسیار سخت‌تر بود.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید