جامعه بازار نماد ارزش‌ها باشد

جامعه بازار نماد ارزش‌ها باشد


به گزارش مجاهدت از خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در همایش گرامیداشت روز ملی اصناف و تجلیل از پیشکسوتان بازار که در سالن همایش دنیای آرزو برگزار شد، اظهار داشت: جامعه بازاریان و اصناف همواره حامی دین و حوزه‌های علمیه بودند، بازار در کنار معابر، مساجد بود و بازاریان ضمن عبادت به دین خدمت می‌کردند از این رو مقامشان نزد خداوند گرامی و والاست.

وی با اشاره به ارزش چهار قطره نزد خداوند، افزود: یکی قطره خون شهداست که بسیار ارزشمند است، دیگری قطره مرکب و جوهر علماست که در راستای تعلیم و تربیت دینی حرکت می‌کند، قطره سوم قطره اشکی است که یک انسان از خوف خداوند در دلش است و ریخته می‌شود، توبه می‌کند و از خدا کمک می‌گیرد و چهارمین قطره، قطره عرقی است که بر صورت یک کارگر می‌نشیند تا روزی حلال به‌دست بیاورد و گفته شده چنین دستی آتش را لمس نمی‌کند.

آیت الله محمدی لائینی گفت: اصناف و بازاریان هم در راه خدا خون دادند، هم در خدمت علما بوده و هم در میانشان کسانی هستند که اهل خوف و ترس از خدا هستند و مهم‌تر که همه آن‌ها اهل کار و تلاش و خدمت به دین با خیر‌هایی و کمک‌های مالی‌ای که می‌پرداختند و می‌پردازند (در طول تاریخ و شرایط کرونایی)، هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: به حق شایسته و لازم است که هم دولت حق و حقوق جامعه بازار را عادلانه ببیند تا زندگی خود را به راحتی بچرخانند و هم اینکه مواجب و مالیات هم به نوبه خودش لازم است و جامعه اصناف هم باید حق و حقوق کشور و مملکت را هم ببیند.

امام جمعه ساری با اشاره به تعیین عادلانه خمس توسط خداوند، اعلام کرد: در پایان هر سال یک پنجم مازاد بر مخارج باید به‌عنوان خمس پرداخت شود، مالیات هم باید اینطور در کنار درآمد دیده شود، یعنی متناسب بر هزینه‌های زندگی دیده شود، اصل مالیات خوب است، اما توزیعش ممکن است مسئله‌دار باشد، کمبود‌ها اگر عادلانه باشد کسی گلایه ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: انتظار ما از جامعه بازاریان، اصناف، جامعه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این است که همچون سابقه دیرینه و پرافتخار تاریخی خودشان که همواره ارزش‌ها را در محل کسب و کار پاس می‌داشتند و میان بازاریان چهره‌های دیندار و نام‌آوری داشتیم، عمل کرده و جامعه بازار نماد ارزش‌ها باشند.

وی تاکید کرد: انتظارمان این است که وقتی کسی وارد بازار می‌شود فکر نکند اینجا فرهنگ و مسائل دیگری حاکم است، اینکه کسب و کار برخلاف انتظار صورت بگیرد، اقتصاد و معیشت با همه اهمیتی که دارد متن نیست حاشیه است.

آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: البته که «من لا معاش له لا معاد له» است، ولی باید بدانیم که اهمیت اصلی برای معاد و حیات ابدی است، به بهانه معاش و به اسم بازار و تجارت هیچ ارزشی را نباید مغفول و مظلوم بگذاریم، قرآن مجید دنیا را در کنار آخرت متاع قلیلی میداند.

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: قانون‌گزاران باید ضمن تعامل منصفانه با جامعه بازاریان حق و حقوق را عادلانه توزیع کرده و پای درد و دل اصناف نشسته و حرفشان را گوش کنند چرا که بسیاری از تجارب آن‌ها از درس خواندن کاربردی‌تر است.

این مسئول در پایان خطاب به جمع حاضر گفت: حتما عکس یک شهید روی میز کارتان باشد هر روز به آن نگاه کنید و بعد از چند ساعت کار کردن به امام زمان (عج) سلام کنید؛ شهیدان و امام راحل را فراموش نکنید و مساجد داخل بازار را خالی نگذارید.

 

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید