جانبازان همچنان معطل گرفتن خودرو‌های وارداتی هستند

جانبازان همچنان معطل گرفتن خودرو‌های وارداتی هستند


به گزارش مجاهدت از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، طبق قانون و بر مبنای ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگری «دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰ %) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵ %) تا چهل و نه درصد (۴۹ %) که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش‌بینی کند.» اتفاقی که در جریان وضعیت نابسامان واردات خودروی خارجی علیرغم وعده و وعید‌ها همچنان حل نشده باقی مانده است. 

به تازگی شبکه ملی ایثارگران متشکل از هفت انجمن جانبازان و ایثارگران در نامه‌ای به رئیس جمهور از وضعیت خودروی جانبازان گلایه کرده‌اند. در این نامه علاوه بر موضوع خودرو به مسئله عدم ارتباط درست بنیاد شهید با ایثارگران و شکاف بین نهاد‌های مدنی و این نهاد دولتی نیز اشاره شده است. پیگیری شبکه ملی ایثارگران در خصوص برگزار جلسات متعدد با معاونین و مسوولان وزارت صمت و بنیاد شهید و سایر مجموعه‌های ذیربط برای حل مشکل واردات خودرو بوده است که یکباره با اخلال حراست بنیاد شهید متوقف شده است.

در خصوص تسهیل در واردات خودرو و تامین ارز مورد نیاز در جلسات متعددی که تاکنون با معاونین و مسئولان مربوطه در وزارت صمت، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر مجموعه‌های ذی‌ربط در حال انجام بود، به یکباره با ایجاد اختلال و توقف توسط حراست تحت ریاست بنیاد شهید مواجه گردیده است.

از سال ۱۴۰۱ موضوع تخصیص خودرو به ایثارگران در برنامه وزارت صمت قرار گرفت و اعلام شد به ۱۰ هزار جانباز با معرفی بنیاد شهید خودرو‌های تارا اتوماتیک، دناپلاس توربو اتوماتیک، کوئیک اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و شاهین دنده‌ای تعلق می‌گیرد. ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موافقت کردند وزارت صمت مکلف شود به برخی از جانبازان بالای ۵۰ درصد مجوز واردات یک دستگاه خودرو بدهد.

نکته مهم در موضوع تخصیص خودرو به جانبازان نیاز این قشر به خودرو‌های تجهیز شده است و خودرو به عنوان وسیله ضروری و نه یک وسیله رفاهی محسوب می‌شود که در قانون نیز به صراحت برای اعطای آن به جانبازان تسهیلات خاصی قرار داده شده است.

تا به امروز جانبازان با برگزاری جلسات متعدد با بنیاد شهید محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان وزارت صمت توانسته‌اند امتیاز وارد کردن خودرو برای جانبازان ۵۰ تا ۶۰ درصد، ۷۰ درصد عادی و ۷۰ درصد ویژه را دریافت کنند. ثبت نام‌ها انجام شده است، اما همچنان پس از ۳ سال از تصویب قانون و نزدیک به یک سال از زمان تحویل خودرو‌های وارداتی ثبت نامی، خودروی خارجی به ایثارگران تعلق نگرفته است. آمار‌ها می‌گوید قانون تخصیص خودروی خارجی شامل ۲۷ هزار جانباز می‌شود که برنامه‌ریزی لازم جهت مشخص شدن و تخصیص ارز نیمایی و شروع ثبت سفارش و سایر مراحل مورد نیاز برای تسریع کار انجام شده است.

باید دید آیا در سال ۱۴۰۳ ماجرای تخصیص خودروی خارجی به جانبازان به سرانجام می‌رسد و جانبازان می‎‌توانند پس از سال‌ها به این حق قانونی خود برسند یا نه.

انتهای پیام/ ۱۴۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید