جای خالی سینمای استراتژیک در فیلم کوتاه/ فیلم کوتاه ظرفیت مهی برای پرداختن به دفاع مقدس است

جای خالی سینمای استراتژیک در فیلم کوتاه/ فیلم کوتاه ظرفیت مهی برای پرداختن به دفاع مقدس است


«رضا منتظری» کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه معتقدم قاعدتا هر جشنواره‌ای می‌بایست یک هدف‌گذاری داشته باشد، اظهار داشت: براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته یک چشم‌انداز برای آینده سینمای کشور صورت می‌گیرد.

وی به جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: قاعدتا جشنواره فیلم کوتاه به‌دلیل‌ اینکه فیلمسازان جوان که یا تجربه‌ی اولشان را دارند یا به صورت تجربی فیلم می‌سازند یا استعدادی دارند که قصد دارند خودشان را محک بزنند، در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند. اصولا می‌بایست محلی باشد برای یک کشف استعدادها و اینکه ما پدیده‌ی را در جشنواره شاهد باشیم.

این منقد و کارشناس سینما تصریح کرد: سال‌‌هاست در جشنواره فیلم کوتاه تهران پدیده‌ی نداشته‌ایم؛ اینکه بگوییم یک فیلم آمد و می‌تواند برای آینده سینمای کشور پدیده باشد، نداشته‌ایم.

منتظری افزود: زمانی جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق خواهد بود که بتواند پدیده معرفی کند. معتقدم جشنواره چهلم از نظرم مضمون و ساختار، بسیار نسبت به جشنواره سی‌‌ام پیشرفت داشته است اما سال‌هاست در جشنواره فیلم کوتاه پدیده‌ی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: وقتی جشنواره برگزار می‌شود و پدیده معرفی نمی‌شود حتمأ برای آینده سینما دچار مشکل و معضل خواهیم شد. مدیران انجمن‌ سینمای جوانان به‌عنوان متولی جشنواره فیلم کوتاه و عرصه تولید فیلم کوتاه، تدبیری داشته باشند تا نسبت به شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نوینی که پیش از این کمتر به آن‌ها بها داده شده را کشف و از آن‌ها برای تولید فیلم حمایت شود.

این منتقد سینما مشکل اصلی سینمای کوتاه را فیلم‌نامه دانست و گفت: به‌نظرم مشکل سینمای بلند و کوتاه فیلم‌نامه است؛ ما همچنان در قصه‌گویی و نحوه روایت دچار لکنت و ضعف هستیم. تا این ضعف اصلاح نشود، سینمای کوتاه نمی‌تواند رشد و ترقی لازم را تجربه کند.

منتظری به آثار کوتاه با موضوع دفاع مقدس جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: قطعأ این جشنواره این پتانسیل را دارد که به موضوع دفاع مقدس ورود کند؛ فضای سینمای کشور براساس یک سیاست جلو می‌رود ولی جای این سیاست‌گذاری در مدیوم فیلم کوتاه دیده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه فیم‌کوتاه از سینماگران جوان حمایت شود، قطعا زمینه برای تربیت صورت گرفته است و اگر در این خصوص به سینماگران کوتاه دفاع مقدس توجه شود، حتمأ فیلمساز برای سینمای بلند تربیت خواهد کرد.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید