جای کتاب را هیچ چیز نمی‌گیرد/ سلامت فکری را با کتاب‌خوانی تامین کنید

جای کتاب را هیچ چیز نمی‌گیرد


به گزارش مجاهدت از خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت‌) آغاز به کار کرد.

امسال نمایشگاه فیزیکی در مصلی امام خمینی (ره) تهران و با حضور بیش از یک هزار و ۵۰۰ ناشر برگزار می‌شود و برای دومین بار همزمان با نمایشگاه فیزیکی، به صورت مجازی نیز یک هزار و ۲۰۰ ناشر کتاب‌های خود را در سایت ketab.ir ارائه خواهند کرد. در مجموع حدود سه هزار ناشر داخلی و خارجی در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند.

مطالعه یک نیاز روحی و معنوی است که بی‌توجهی به ارضای مطلوب آن، فرآیند تکامل انسانی، علمی و اجتماعی ما را دچار وقفه می‌کند برای پیشگیری از این ضایعه جبران‌ناپذیر، بهترین راهکار، انس با کتاب و کشف لذت مطالعه است.

برپایی سالانه نمایشگاه کتاب، فرصتی طلایی برای پاسخ دادن به این نیاز فرهنگی است؛ فرصتی برای باروری و بالندگی اندیشه‌ها و به برگ و بار نشستن درخت دانایی و بینایی.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۶ همواره در طول ۲۰ دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور داشتند و از نزدیک با غرفه‌داران به گفتگو می‌پردازند.

به بهانه برگزاری این رویداد فرهنگی در کشور به بخش‌هایی از بیانات ایشان پیرامون کتاب می‌پردازیم.

_ کم‌توجهی به «کتاب و کتابخوانی» را یکی از موانع مهم رسیدن جامعه‌ی ایرانی به جایگاه مطلوب خود می‌دانند: «[مردم] باید با کتاب اُنس پیدا کنند. در غیر این صورت، جامعه‌ی ایرانی به هدف و آرزویی که دارد نخواهد رسید.» ۱۳۷۴/۲/۲۶

_ و همچنین معتقدند: «در جامعه‌ی ما بی‌اعتنائی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می‌کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی می‌گوید پنج دقیقه، یکی می‌گوید نیم ساعت! انسان تعجب میکند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.»

_ کتاب‌، دروازه‌ای‌ به‌ سوی‌ جهان‌ گسترده‌ی‌ دانش‌ و معرفت‌ است‌ و کتاب‌ خوب‌، یکی‌ از بهترین‌ ابزارهای‌ کمال‌ بشری‌ است‌… کسی‌ که‌ با این‌ دنیای‌ زیبا و زندگی‌ بخش‌، دنیای‌ کتاب‌، ارتباط ندارد بی‌شک‌ از مهمترین‌ دستاورد انسانی‌ و نیز از بیشترین‌ معارف‌ الهی‌ و بشری‌ محروم‌ است‌… با این‌ دیدگاه‌، به‌ روشنی‌ می‌توان‌ ارزش‌ و مفهوم‌ رمزی‌ عمیق‌ این‌ حقیقت‌ تاریخی‌ را دریافت‌ که‌ اولین‌ خطاب‌ خداوند متعال‌ به‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ این‌ است‌ که‌: بخوان‌! و در اولین‌ سوره‌ئی‌ که‌ بر آن‌ فرستاده‌ی‌ عظیم‌الشأن‌ خداوند فرود آمده‌، نام‌ قلم‌ به‌ تجلیل‌ یاد شده‌ است‌: اقرأ و ربک‌ الاکرم‌، الذی‌ علم‌ بالقلم. ۱۳۷۲/۱۰/۴

-سلامت فکری را با کتاب‌خوانی تامین کنید؛ از کتاب‌های خوب، راه‌گشا، راهنما -که از سوی متفکّران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده- استفاده کنید و بخوانید. (دیدار جمعی از دانش‌آموزان به مناسبت مراسم جشن تکلیف، ۲۴ آذر ۹۵)

-کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسی است یا کسانی است که این کتاب را تهیه و تولید کرده‌اند. لزوماً هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیرمضر نیست. بعضی کتاب‌ها مضر است. این یک خوراک معنوی است؛ اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به عنوان ناشر، به عنوان کتابدار، به عنوان کتابخانه‌دار، به عنوان متصدی پخش – به هر عنوانی که با کتاب ارتباط دارد – حق نداریم این را در اختیار افرادی قرار بدهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند. (دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران، ۲۹ تیر ۹۰)

– ما می‌بینیم در مجموعه کتاب و بازار کتاب، گاهی اوقات هدایت‌های همراه با انحراف را دنبال می‌کنند؛ به خصوص سراغ مسایلی می‌روند که برای ذهنیت جامعه، برای ذهنیت کشور، چه از لحاظ جنبه‌های اخلاقی، چه از لحاظ جنبه‌های دینی و اعتقادی، چه از لحاظ جنبه‌های سیاسی، زیانبخش است. (دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران، ۲۹ تیر ۹۰)

سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با مشارکت ۲ هزار و ۸۰۰ ناشر از بیستم اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده است تا سی‌ام اردیبهشت ادامه خواهد داشت و پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ و کتاب خواهد بود.

انتهای پیام/241

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید