جنگ یمن نبردی تمام آمریکایی

جنگ یمن نبردی تمام آمریکایی با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی / اتونشر چهارشنبه 29 تیر


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس – روزبه قمصری؛ از آنجایی که امروز آمریکا به‌عنوان یک قدرت سلطه‌گر بر بسیاری از کشور‌های جهان نفوذ و اعمال نظر دارد و با طولانی شدن جنگ یمن و ناتوانی عربستان در مدیریت آن و به پایان رساندن این نبرد خونین و بی‌حاصل می‌توان اینگونه نتیچه گرفت که بازیگر اصلی و متجاوز نخست در جنگ یمن به مردم و ملت مظلوم آن نه عربستان سعودی که آمریکای جهان خوار است.

اگر بخواهیم بهتر و دقیق‌تر جنگ یمن و نقش و تاثیر آمریکا در آن را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید به این نکته توجه کنیم که با گذشت هشت سال از آغاز جنگ یمن که در ظاهر توسط ائتلاف متجاوز سعودی و با همکاری و مشارکت برخی از کشور‌های عربی علیه مردم و ملت مظلوم و قهرمان یمن آغاز شد، کشور دیگری به نام آمریکا در پشت پرده آن قرار دارد. آمریکایی که اینبار با طرح و نقشه‌ای تازه و حساب شده برای فرار از افکار عمومی و اعتراضات جهانی در پشت پرده این جنگ قرار گرفته و متحد اصلی خود یعنی عربستان سعودی را به میدان جنگ روانه کرده است.

اگرچه اینگونه برداشت می‌شد که در ماه‌های نخست جنگ یمن توسط عربستان سعودی و برخی دیگر از کشور‌های عربی رهبری و آغاز شده است، اما با گذر هرچه بیشتر زمان و نمایان شدن نشانه‌ها و مدارک بیشتر در جریان این جنگ پرده‌ها فرو افتاد و حقیقت ماجرا روشن شد. حقیقتی که آمریکا را به عنوان متهم اصلی آغاز و شروع این جنگ خانمانسوز و ویرانگر به افکار عمومی جهان معرفی می‌کند.

از طرف دیگر از آنجایی که تمامی سلاح‌هایی که توسط عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز او در جنگ یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط آمریکا به عربستان و دیگر کشور‌های عربی تحویل داده شده است و اساسا انبار‌های تسلیحاتی این کشور‌ها توسط آمریکا تجهیز شده است می‌توان به این نتیجه رسید که این جنگ با موافقت و چراغ سبز آمریکا آغاز شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است.

بعد دیگر جنگ یمن مربوط به حمایت‌های سیاسی آمریکا و کشور‌های غربی از عربستان و کشور‌های ائتلاف سعودی است. زیرا اگر نبود این حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک قطعا عربستان سعودی و کشور‌های متجاوز به یمن در سازمان ملل متحد و نهاد‌های بین المللی بابت تجاوز و تحمیل جنگی هشت ساله به کشور یمن با محکومیت‌های فراوانی روبرو می‌شدند.

تامین تسلیحات عربستان و ائتلاف متجاوز سعودی در جریان جنگ یمن آن هم از سوی آمریکا موضوع مهم دیگری است که موجب شده تا این جنگ هشت سال و تا امروز ادامه پیدا کند. زیرا اگر نبود تامین میلیارد‌ها دلار تسلیحات، آموزش نیرو‌های نظامی و پشتیبانی لجستیکی ازجمله سوخت‌گیری هوایی و تعمیر و نگهداری هواپیما‌های بمباران کننده مناطق مختلف یمن از سوی آمریکا قطعا عربستان و کشور‌های همپیمان او توانایی طولانی کردن جنگ تا هشت سال را به هیچ عنوان نداشتند.

حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا از عربستان سعودی و ائتلافی که به رهبری او به یمن تجاوز نظامی کردند آنقدر گسترده و غیرقابل انکار بوده که دیده‌بان حقوق بشر استفاده مستقیم عربستان از تسلیحات آمریکایی را در دست کم ۳۰ حمله بر اساس قوانین جنگ تائید کرده است. موضوع وحشتناک و تاسف‌آور در این حملات کشته و زخمی شدن هزاران یمنی بی‌گناه و غیرنظامی است.

بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی متعددی از جمله شرکت تسلیحاتی «ریتون»، «بلک واتر» «G۴S» در کنار شرکت‌های تسلیحاتی فرانسوی، چون داسو (Dassault)، تالس (Thales) و شرکت MBDA France به صورت مستقیم در جنگ یمن دخالت داشته و دارند. به طور مثال شرکت «داسو» در فروش تسلیحات به امارات عربی متحده و تداوم تعمیرات جنگنده‌های میراژ ۵۹ اشاره کرد که اجرای پیوسته و دائم حملات هوایی به یمن را ممکن کرده‌اند.

در پایان باید گفت بسیار ساده انگارانه است که جنگی در این وسعت و ابعاد که تا امروز هشت سال به طول کشیده و به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه و غیرنظامیان یمن انجامیده توسط کشوری، چون عربستان سعودی طراحی و اجرا شده باشد و قطعا در پشت پرده این جنگ قدرتی، چون آمریکا برای فرار از حملات افکار عمومی جهان پنهان شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید