جهان پس از مرگ به روایت سینما و قرآن

جهان پس از مرگ به روایت سینما و قرآن


گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ جهان پس از مرگ و آنچه در آن جهان روی خواهد داد از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده و هست و خواهد بود.

تا کنون اندیشمندان و متفکران بسیار زیادی به مساله مرگ و جهان پس از مرگ پرداخته و در این زمینه  نظریه‌های مختلفی ارائه کرده‌اند که برخی از این نظریه‌ها مورد توجه محافل علمی قرار گرفته و تا سطح دکترین پیش رفته و برخی در سطح نظریه و تئوری باقی مانده و نتوانسته تائیدیه محافل علمی را به خود همراه سازد.

از زمان شکل‌گیری علم و دانش و دانشگاه مساله مرگ و جهان پس از مرگ، مهمترین موضوع عالمان و اندیشمندان و اساتید بوده است. تاکنون هیچ موضوعی به اندازه موضوع مرگ مورد توجه نبوده و به آن پرداخته نشده است. موضوع مرگ همچنان جذاب‌ترین موضوع برای همه مردم دنیا است.

در مقطعی از تاریخ علم پزشکی دنیا با پدیده‌ای به نام «مرگ موقت» مواجه شد. در این مورد پزشکان با انسانهایی مواجه شدند که مرگ را به صورت موقت تجربه می کردند و برای چند ساعت یا چند دقیقه به طور کامل از دنیا می رفتند و دوباره با تلاش‌هایی که پزشکان انجام می دادند به زندگی باز می‌گشتند. کسانی که «مرگ موقت» را تجربه کرده بودند در عالم مرگ چیزهایی را دیده و شنیده بودند که هم برای خودشان و هم برای پزشکان بسیار بدیع و شگفت آور بود.

تاکنون براساس مشاهدات کسانی که «مرگ‌های موقت» را تجربه کرده‌اند کتابها و فیلمهای بسیار زیادی تولید شده است. نمونه بارز این تولیدات، فیلم «مرگ جویان» محصول ۱۹۹۰ به کارگردانی جوئل شوماخر، نویسندگی پیتر فیلاردی و تهیه‌کنندگی مایکل داگلاس و ریک بیبر است. در این فیلم چهار دانشجوی پزشکی تصمیم می گیرند مرگ را به صورت موقت تجربه کنند.

ژانر ترسناک با محوریت روح و بازگشت روح یکی از مهمترین بسترهای تحقیق و بررسی و ارائه نظریات مختلف برای جهان پس از مرگ است. در این ژانر فیلم هایی را می بینیم که در آن روح، مرگ و جهان پس از مرگ محوریت اساسی دارند. بسیاری از فیلم هایی که در این ژانر تولید شده اند بر این عقیده اند که  روح می تواند به این جهان بازگردد و انتقام خود را از کسانی که به او ظلم کرده اند بگیرد.

برخی فیلم ها معتقد به تناسخ و انتقال پی درپی روح از انسانی به انسان دیگر هستند. اینگونه فیلم ها بر این عقیده اند که روح تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود بلکه به صورت مداوم و پی در پی از جسمی به جسم دیگر منتقل می شود. این نظریه علیرغم اینکه در مقطعی از تاریخ بسیار مورد توجه قرار گرفت هیچگاه از سوی محافل علمی تائید نشد. فیلم هایی که هالیوود در این باره تولید کرد نیز نتوانست مخاطبان جهانی پیدا کند.

برخی فیلمهای آخرت محور بر این اعتقاد هستند که علوم انسانی توانایی توضیح جهان پس از مرگ را ندارند و برای توضیح جهان پس از مرگ و فهم آن باید از علم شیمی بهره گرفت. در این راستا گفته می شود کل کره زمین توسط یک اتمسفر بسیار بزرگ به نام لایه اوزون محاصره شده و تمام آنچه روی کره زمین وجود دارد تشکیل شده از عناصری مانند اکسیژن، هیدروژن و دیگر عناصر شیمیایی است.

حدودا دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است و آب تشکیل شده از اکسیژن و هیدروژن و پس از مرگ این هیدروژن و اکسیژن به چیز دیگری تبدیل خواهد شد؛ به چیزی بدتر یا بهتر.

اینکه این عناصر پس از مرگ انسان و خارج شدن از جسم انسان به چیزی بهتر تبدیل شوند و یا چیزی بدتر احتمالا بستگی به نوع زندگی انسان در این دنیا دارد؛ آنکس که خوب زندگی کرده احتمالا به چیزی بهتر تبدیل خواهد شد و آن کس که بد زندگی کرده احتمالا به چیزی بدتر.

قرآن دراین باره می‌گوید: ذراتی که امروز بدن ما را تشکیل می‌دهند قبلا از یکدیگر کیلومترها فاصله داشتند و در همه جا پراکنده بودند؛ این ذرات می‌توانند دوباره پس از مرگ و متلاشی شدن به اذن خدا به یکدیگر بپیوندند.

آیا مردی را به شما نشان دهیم که به شما خبر می‌دهد هنگامی که مُردید و سخت از هم متلاشی شدید بار دیگر آفرینش تازه‌ای خواهید یافت؟!  آیا او بر خدا دروغ بسته یا به نوعی جنون گرفتار است؟! چنین نیست؛ بلکه کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند، در عذاب و گمراهی دوری هستند و نشانه گمراهی آنها همین انکار شدید است.«سوره سبا آیه هفت»

آیا از آفرینش نخست عاجز و ناتوان شدیم که از تجدید آن در رستاخیز عاجز بمانیم.«سوره ق آیه ۱۵»

مرد عرب بیابانی همین که چشمش به قطعه استخوان پوسیده در وسط بیابان افتاد پیش خود گفت «محمد» می‌گوید: این استخوان پوسیده بار دیگر لباس زندگی در برمی‌کند و انسانی شاداب و جوان و سرحال و باهوش می‌شود، چه افسانه عجیبی؟… به بتها سوگند، که با همین دلیل دندان شکن منطق او را درهم می‌کوبم! استخوان پوسیده را برداشت و با عجله به سوی شهر روانه شد و سراغ پیامبر اسلام را گرفت و به هنگامی که حضرت را یافت فریاد زد: چه کسی قادر است این استخوان پوسیده را زنده کند؟ هان؟… چه کسی؟!…  «سوره یس، آیه ۷۸»

پیامبر پاسخ داد: «بگو همان کس که در آغاز او را از ماده بیجان ایجاد کرد بار دیگر زنده می‌کند …. آیا آن کسی که آسمانها و زمین را آفرید از آفرینش همانند آنها عاجز است؟!»

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید