حضرت معصومه (س) از بهترین الگو‌های رفتاری برای دختران

حضرت معصومه (س) از بهترین الگو‌های رفتاری برای دختران


گروه استان‌های دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام «سید امیر ابراهیمی» مسئول مشارکت روحانیت لرستان در دفاع مقدس؛ اول ذی القعده مصادف است با روز میلاد مبارک حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام الله علیها).

شایسته است افراد جامعه به‌ویژه دختران با الگوپذیری از حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به گونه‌ای زندگی کنند و رفتار نمایند که برای دیگران برای انجام معروف و ترک منکر الگو باشند.

بدیهی است حضرت فاطمه معصومه (س) الگو و اسوۀ تام دختران و زنان‏ با ایمان به شمار می‌آید؛ داشتن زهد و پارسایى و بى اعتنایى به زرق و برق و تجملات دنیا، و توجه خاص به ایمان و عمل صالح و معنویت ‏به گونه‌ای است که مقام والای آن حضرت در عالم کشف و شهود نه‌تنها به خاطر فرزندی حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و خواهری امام هشتم (علیه السلام) است، بلکه به واسطه مقام معرفتی آن حضرت حاصل شده است؛ لذا تعبیر حضرت رضا علیه السلام در رابطه با زیارت آن حضرت که فرمود: «مَنْ‏ زارَها عارفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ؛ هر کس با معرفت او را زیارت کند، بهشت براى اوست» اشاره به این است که زائر علاوه بر اینکه بداند که او خواهر امام است و دختر امام است و عمه امام است که دانستنِ خود اینها، نوعی معرفت به حق او است؛ همچنین شناخت داشته باشد که او دارای مدارج والا از معرفت خدا، معنویت، تقوا و عبادت فوق العاده بوده است.

اینگونه است که در زیارتنامه‌ی حضرت معصومه (سلام الله علیها) می‌خوانیم: «فان لکِ عند الله شانا من الشأن؛ تو نزد خدا شان و جایگاه بلندی داری» که نشان می‌دهد مقام آن حضرت نزد خداوند مقام فوق العاده‌ای است و به صرف اینکه ایشان دختر، خواهر و عمه‌ی امام است بسنده نمی‌شود.

با این تفاسیر در دنیای امروز که زنان و دختران را به عنوان ابزاری برای هوس‌های خود و تبلیغ کالا‌هایشان می‌خواهند، شایسته است دختران عفیفه در خودسازى و تهذیب نفس از سیرۀ آن بانوی معنویّت‏ تأسّی کنند تا به اهداف متعالی نائل ‏ آیند.

محبت و مباهات حضرت معصومه (سلام الله علیها) به امام هشتم

مدت ۲۵ سال تمام، حضرت رضا (علیه السلام) تنها فرزند نجمه خاتون بود. پس از یک ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره‌ای تابان از دامان نجمه درخشید که امام (علیه‌السلام) توانست والاترین عواطف انباشته شده و در سودای دلش را بر او نثار کند. بین حضرت معصومه و برادرش امام رضا (علیه السلام) عواطف سرشار و محبت شگفت‌انگیزی بود که قلم از ترسیم آن عاجز است. در یکی از معجزات امام کاظم (علیه‌السلام) که حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز نقشی دارد، هنگامی که نصرانی می‌پرسد: شما که هستید؟ می‌فرماید: من معصومه، خواهر امام رضا علیه‌السلام هستم؛ این تعبیر، از محبت سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش امام رضا (علیه السلام) و نیز از مباهات ایشان به این خواهر- برادری سرچشمه می‌گیرد.

فاطمه معصومه (سلام الله علیها) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در والاترین رتبه جای دارد. این درحالی است که بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام کاظم (علیه السلام) دست‌کم هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بین این همه بانوی گران قدر، سرآمد بوده است. حاج شیخ عباس قمی آنگاه که از دختران موسی بن جعفر (علیه السلام) سخن می‌گوید، درباره فاطمه معصومه (سلام الله علیها) می‌نویسد: بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آن‌ها، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی (علیه‌السلام) معروف به حضرت معصومه است.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید