خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی

خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عصر روز گذشته «لین هاستینگز» هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالی با صدور هشداری خبر داد که صد‌ها فلسطینی در شهر قدس تحت فشار اقدامات و فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در معرض آوارگی و کوچ اجباری از این شهر قرار دارند. او در بیانیه هشدارآمیز خود که به صورت فوری منتشر کرده اعلام کرد، رژیم صهیونیستی در طرح و برنامه‌ای که از مدت‌ها به دنبال اجرا کردن آن است به دنبال اجبار مردم فلسطینی برای کوچ اجباری به نقاط دیگری است.

این مقام هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالی در متن کامل بیانیه خود آورده است که در حال حاضر صد‌ها فلسطینی ساکن در قدس شرقی با خطر کوچ اجباری از این شهر روبرو هستند. او نمونه این واقعه را انتشار خبر کوچ اجباری و یا بهتر بگوییم بیرون کردن اعضای خانواده فلسطینی «صب لبن» دانست که از سال ۱۹۵۴ تا امروز در بخش قدیمی قدس اشغالی زندگی می‌کنند.

اما اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در اخراج و یا کوچ اجباری این خانواده غیرقانونی بوده و با قانون و مقررات بین‌المللی و جهانی منافات دارد و به همین دلیل هم باید فورا و سریعا متوقف شود. این در حالی است که بر اساس شواهد و واقعیات موجود رژیم صهیونیستی برنامه‌ای برای توقف این دست اقدامات خود نداشته و بر اساس اسناد و مدارک موجود قصد دارد تا روند بیرون کردن خانواده‌های فلسطینی را ادامه داده و تسریع ببخشد.

البته این پایان ماجرا نیست و هفته گذشته دفتر اتحادیه اروپا در اراضی اشغالی فلسطین با صدور هشداری اعلام کرد که دست کم ۱۵۰ خانواده فلسطینی ساکن قدس شرقی در خطر کوچ اجباری و اخراج از شهر و دیار مادری خود قرار دارند. موضوعی که به لحاظ معیار‌ها و شاخص‌های حقوق بشری پذیرفتنی نیست و این مهم برعهده رژیم صهیونیستی قرار دارد تا این اقدام غیرقانونی خود را متوقف کنند.

خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی

موضوع مهم دیگر در جریان کوچ اجباری مردم فلسطین به خصوص ساکنان قدس شرقی اجرای سیاست کوچ اجباری از طریق تخریب خانه‌های آن‌ها است. این اقدام نظامیان صهیونیست به خصوص در محله‌های «بطن الهوی»، «البستان» و «شیخ جراح» بسیار بیشتر و چشمگیرتر از سایر نقاط است. صهیونیست‌ها در کنار این موضوع از شهرک‌نشینان ساکن در تمامی مناطق قدس نیز حمایت می‌کنند که این موضوع نیز به کوچ اجباری فلسطینیان منتهی می‌شود.

اگر بخواهیم ابعاد پیدا و پنهان طرح و برنامه رژیم صهیونیستی در کوچ اجباری مردم ساکن قدس شرقی را بررسی کرده و متوجه شویم باید به سه مسئله بسیار مهم و اساسی توجه کنیم. نخست، خرید زمان در دادگاه‌های رژیم اشغالگر که از صهیونیست‌ها جانبداری می‌کند. دوم، در دادگاه‌های بین‌المللی و قوانینی که قدس را اراضی اشغالی و ارتکاب هر جنایتی در آن را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند و سوم بُعد پایداری اسطوره‌ای ساکنان قدس و تقویت دفاع از اراضی و دارایی‌های آنهاست.

خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی

در مورد نخستین مورد که خرید زمان در دادگاه‌های رژیم اشغالگر حمایت کننده از صهیونیست‌ها است باید به این موضوع اشاره کنیم که خرید زمان مهمترین عامل و ابزار دراختیار فلسطینیان به منظور مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در کوچ اجباری مردم قدس شرقی و پاک‌سازی این سرزمین مقدس مسلمانان است. زیرا با خرید زمان در دادگاه‌های مرتبط با این موضوع این صهیونیست‌ها هستند که نمی‌توانند و یا اگر هم بتوانند باید هزینه‌ای بسیار سنگین را برای اخراج فلسطینیان از سرزمین مادری خود متحمل شوند که این امر نیز در سرایط فعلی برای آن‌ها مقدور نیست.

پیرامون دومین مورد نیز باید بگوییم که دادگاه‌های بین‌المللی و قوانینی که قدس را اراضی اشغالی و ارتکاب هر جنایتی در آن را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند هم یکی از موانع جدی پیش روی صهیونیست‌ها در تغییر بافت جمعیتی و کوچ دادن اجباری مردم فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی است. برای همین هم است که رژیم صهیونیستی به سادگی و آسانی نمی‌تواند اقدام به کوچ اجباری فلسطینیان کند. زیرا غلبه بر ساز و کار‌های جهانی است که قدس را اراضی اشغالی و ارتکاب هر جنایتی در آن را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند به همین سادگی‌ها ممکن نیست.

خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی

در مورد سومین بُعد که همانا پایداری اسطوره‌ای ساکنان قدس و تقویت دفاع از اراضی و دارایی‌های آنهاست باید به این مهم اشاره کنیم که این موضوعی بسیار مهم، حیاتی و تعیین کننده در میدان نبرد و ایستادگی فلسطنیان در برابر رژیم صهیونیستی است و اگر مردم و ملت فلسطین با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بتوانند در ابعاد اسطوره سازی ساکنان قدس و تقویت دفاع از اراضی و دارایی‌های خود موفق عمل کنند در برابر صهیونیست‌ها به پیروزی دست پیدا کردند.

در پایان باید گفت هرچند موضوع و ماجرای خطر آوارگی صد‌ها فلسطینی ساکن قدس اشغالی، خطری فوری و جدی است، اما صهیونیست‌ها به آن شادگی که تصور می‌کنند نمی‌توانند به اهداف و برنامه‌های خود در این زمینه دست پیدا کنند و اگر مردم فلسطین با یکدیگر اتحاد و انسجام لازم را داشته باشند قطعا رژیم صهیونیستی را در تحقق به آرزوی سوم خود ناکام خواهند گذاشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید