دارابی: لزوم راه‌اندازی نهضت روایتگری برای جهاد تبیین/ قهرمانان دفاع مقدس را نباید ماورایی نشان داد

دارابی: لزوم راه‌اندازی نهضت روایتگری برای جهاد تبیین/ قهرمانان دفاع مقدس را نباید ماورایی نشان داد


به گزارش مجاهدت از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی دارابی» قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (چهارشنبه) در پنجمین روز همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره اینکه جهاد تبیین رابطه مستقیمی با جنگ نرم دارد، اظهار داشت: جنگ نرم در برابر جنگ سخت است و مراد از آن هرگونه عملیات روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعه هدف را مورد هدف قرار می‌دهد و بدون درگیری نظامی رقیب را به انفعال و عقب‌نشینی یا شکست وا می‌دارد.

دارابی در ادامه به ویژگی مهم و برجسته جنگ نرم اشاره کرد و افزود: این جنگ هنجارشکنانه است و نافرمانی مدنی را ترویج می‌کند و گروه‌های مرجع را تغییر و تضادهای جدید اجتماعی ایجاد می‌کند. 

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه جنگ نرم، جنگ مغزهاست نه جنگ مرزها، گفت: جنگ نرم اعتماد افکار عمومی به ارگان‌ها و مسئولان حکومت را تخریب می‌کند. این جنگ از ارزش‌ها تقدس‌زدایی می‌کند و در اذهان و افکار عمومی شبهه‌افکنی می‌کند.

وی در ادامه به سایر ویژگی جنگ نرم اشاره کرد و افزود: این جنگ آرام، خزنده، نامحسوس، مسالمت‌آمیز و فاقد خشونت است.

دارابی ابزار جنگ نرم را فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای دانست و خطاب به مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس بیان داشت: شما باید روایت‌ها را قبل از اینکه دشمن روایت کند، روایت کنید و در این زمینه پیشتاز باشید. شما باید گفتمان‌سازی کنید؛ گفتمانی که پاسخگوی سوالات و شبهاتی باشد که دشمنان طرح می‌کنند.

وی در ادامه به الگو‌سازی و معرفی قهرمانان دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در قهرمان سازی‌ها نباید اغراق کنیم؛ چون اولین آسیب این اغراق‌ها یا ماورایی نشان دادن آن‌ها جامعه را از تداوم این قهرمانان محروم می‌سازد.

دارابی تولید محتوا در فضای مجازی را در شرایط فعلی کشور مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: شبکه‌های مجازی امروزه به ابررسانه تبدیل شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی را باید خوب بشناسیم و برای هر شبکه تولید محتوا کنیم. ما باید سایت راه‌اندازی کنیم، فیلم بسازیم، کلیپ تهیه کنیم و در این شبکه‌ها حضور موثر داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی در ادامه به استفاده از امکانات موجود اشاره کرد و افزود: ما باید امکانات و داشته‌های خود را مدیریت کنیم؛ موزه‌ها امکانات مهمی هستند که باید از این داشته خود به‎‌نحو احسن بهره‌برداری کنیم.

وی در پایان به نسل جدید و نیازهای جدید این نسل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نسل جوان در جهانی متفاوت زندگی می‌کند که مختصات آن فرق می‌کند. ما باید برای هدایت این نسل نهضت روایت‌گری راه‌اندازی کنیم و افرادی را در این حوزه تربیت کنیم تا بتواند با این نسل ارتباط برقرار کرده و به جهاد تبیین بپردازد. 

انتهای پیام/ ۴۱۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید