دبیر جامعه مبلغین تهران: جهاد تبیین یعنی مانع تکرار صحنه‌های تلخ تاریخی باشیم


دبیر جامعه مبلغین تهران: جهاد تبیین یعنی مانع تکرار صحنه‌های تلخ تاریخی باشیمحجت‌الاسلام «مرتضی ادیب‌یزدی» دبیر جامعه مبلغین تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره این حدیث «صحّ عن النبيّ صلى الله عليه و آله أن قال: كُلُّ ما كانَ في الاُمَمِ السّالِفَةِ يَكونُ في هذِهِ الاُمَّةِ مِثلُهُ، حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ وَالقُذَّةِ بِالقُذَّةِ. اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در این حدیث معتبر تاکید دارند که تمام وقایع امت‌های قبل از اسلام، در این امت نیز اتفاق می‌افتد؛ این موضوع یک تطبیق عجیب تاریخی است که پیامبر(ص) از آن اخبار فرمودند و وظیفه‌ی یک مبلغ بررسی علل شکست و پیروزی امت‌هاست و این پندها را بازگو کنم.

وی با بیان اینکه سنت‌های الهی قابل تغییر نیست و محفوظ است، ادامه داد: باید جریان کربلا را به‌صورت ریشه‌ی تببین کرد؛ چطور شد مردمی که ۲۰ سال پیش امیرالمومنین(ع) را دیده بودند اما تحت تاثیر شایعات قرار گرفتند. تبلیغات دشمن چه‌کاری کرد که مردم با دست خودشان سر حجت خدا را از بدن جدا کردند؛ چه اتفاقاتی رقم خورده است که چنین واقعه‌ی صورت گرفت.

دبیر جامعه مبلغین تهران تاکید کرد: اگر به وظایف تبلیغی و رسالت دینی خودمان واقف نباشیم تاریخ ممکن است برای ما تکرار شود؛ لذا تطبیق موضوعات تاریخی خودش نوعی تبیین است. این موضوع باعث افزایش بصیرت و بینایی ملت خواهد شد.

ادیب یزدی مخاطب‌شناسی را یک مسئله‌ی مهم دانست و ادامه داد: ما باید مخاطب خودمان را بشناسیم البته این موضوع به‌این معنی نیست ما خودمان را در اختیار مخاطب قرار دهیم؛ بلکه باید نشاط جدید و اندیشه‌ی نو به مخاطب بدهیم لذا باید پرده‌های جهالت را کنار بزنیم و محرمی محرک و همراه شعور رقم بخورد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغ در دین مبین اسلام، اظهار داشت: بحث تبلیغ، بحث اول و محل خیزش دعوت الهی برای جان‌های تشنه بوده است؛ خداوند به پیامبر (ص) ابلاغ فرمودند: که امروز رسالت تبلیغ بر عهده شماست؛ این رسالت امروز برعهده مبلغین اسلام ناب است.

وی توجه جامعه مبلغین به سخنان اخبر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تبلیغ را ضروی و مهم دانست و ادامه داد: قهرمان بزرگ ساحت تبلیغی در تاریخ رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان سال‌هاست در سخنرانی‌ها مختلف بدون اینکه یک کلمه را ناصحیح به‌کار بگیرند، مشغول تبلیغ دین هستند؛ بنده که شخضاً توفیق حضور در درس خارج ایشان را دارم اصطلاحات و کیفیت ورود و خروج به مطالب ایشان را کاملاً قابل استفاده و مهم می‌دانم؛ ایشان در عرصه تبلیغ از نوجوانی و جوانی برجسته بوده‌اند.

دبیر جامعه مبلغین تهران پرداختن به تبلیغ را نمونه‌ی جهاد تبیین دانست و ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان به اهمیت مسئله‌ی جهاد تبیین اشاره و تاکید ویژه داشتند لذا هیچ‌گونه کوتاه آمدن و تعلل در این حیطه نباشد صورت گیرد.

ادیب‌یزدی خاطرنشان کرد: جهاد تبیین بر اساس یک روایت از رسول‌خدا(ص)، در طول تاریخ استمرار داشته است؛ جهاد تبیین یعنی اینکه ما جلوی تکرار صحنه‌های تلخ تاریخی را بگیریم و اجازه ندهیم واقعه عاشورا مجدد تکرار شود چراکه حسین زمان زیر سازش ظلم نمی‌رود. جهاد تببین یعنی تطبیق تاریخ به وقایع امروز؛ انشالله که در این مسیر جریان‌ساز باشیم. 

این واعظ به تشریح پیشنهاداتی برای ماه محرم هیئات مذهبی پرداخت و با بیان اینکه صحبت‌هایی را با عزیزانی داشته‌ایم تا محرم امسال، سال نهضت مقتل‌خوانی باشد، گفت: پیام و تاثیرات بسیاری در مقتل‌خوانی وجود دارد؛ نگارش و خواندن مقتل یک فن است، اگر بتوانیم با لحن عراقی‌ها مقتل‌خوانی در مراسم‌ها داشته باشیم تاثیرات عجیبی خواهد داشت لذا کسی که مقتل و روضه می‌خواند در میان مردم نیز محبوب خواهد شد و سخن او اثرگذار می‌شود. 

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید