دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

جلسه غیر علنی مجلس با حضور سردار قاآنی


به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

سرویس سیاست مشرق ماجرای تصرف پنجشیر توسط جنبش طالبان در صدر خبرهای ایران قرارگرفته است، برخی با نگاهی مثبت، تسخیر دژ پنجشیر را نشانه‌ای از ایجاد وحدت قدرت در افغانستان می‌دانند و برخی دیگر با نگاهی نوستالژیک‌تر سقوط پنجشیر را پایان مبارزه ملی مردم افغانستان با اشغال گران خارجی می‌دانند. همین موضوع باعث شد نمایندگان مجلس نیز وارد مجادلات و تفسیرهای سیاسی شده و با دعوت از فرمانده نیروی قدس آخرین تحولات افغانستان را موردبررسی قرار دهند.

این نشست به‌صورت غیرعلنی در صحن برگزارشده و سردار اسماعیل قاآنی نقشه میدانی و جزییات تحرکات نیروها را به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس رسانده است. بنا به روایت رسیده به «مشرق» فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه با اشاره به شکست مفتضحانه نیروهای اشغالگر آمریکایی و فرار آن‌ها از فرودگاه کابل می‌گوید: آمریکایی‌ها از دو دهه پیش وارد منطقه غرب آسیا شدند و علی‌رغم هزینه کرد بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار که ۸۳ میلیارد دلار آن فقط برای تجهیز ارتش بوده، دستاوردی جز تلفات حدود ۴۸۰۰ نفری که البته بر اساس آمار غیررسمی بالای ۱۰ هزار نفر بوده، نداشتند. ضمن اینکه حضور آمریکا در منطقه در دو دهه گذشته موجب آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم منطقه شده است.

 فرمانده قدس در این جلسه ادامه داده است که: شکست و خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان آغازی بر افول قدرت این کشور در دنیا خواهد بود و روند اخراج آمریکایی‌ها از منطقه شروع‌شده است. البته آمریکا به دنبال این است که با راه‌اندازی جنگی داخلی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

شیعیان افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارند

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به‌مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.

 این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: فرمانده سپاه قدس معتقد بود حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمدشاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود. سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.

به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند

علی علیزاده دبیر کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «مشرق» در بیان جزییات جلسه غیرعلنی مجلس یا سردار اسماعیل قاآنی گفت: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان مشارکت همه نیروهای سیاسی و فرهنگی در آینده افغانستان است.

علیزاده ادامه داد: همان‌طور که پیش‌ازاین رئیس‌جمهور اعلام کرده است؛ ایران به دنبال مشارکت حداکثری و انتخاب نماینده مردم برای اعمال حاکمیت در کابل است؛ این بدان معناست که در یک انتخابات همگانی رأی مردم اعمال شود. اما خود طالبان بنا را بر آن نگذاشته است که در حکومت اول انتخابات برگزار کند؛ آن‌ها می‌خواهند حکومت اول با عنوان «امارت اسلامی» تشکیل‌شده، اما بعدها مجلس قانون‌گذاری تشکیل‌شده و زمینه‌های لازم برای تصویب قانون اساسی؛ نام حکومت و محتوای آن انجام شود.

نماینده مجلس ادامه داد: ما بعید می‌دانیم که طالبان به‌سرعت وارد فضای دموکراتیک شده و انتخابات برگزار کند؛ طالبان در حال حاضر اعتقاد دارد که بقیه گروه‌ها باید با آن‌ها همراه و همکار شده تا زمینه تغییرات سیاسی فراهم شود. طالبان با پشتیبانی پاکستان و سلاح‌های به‌دست‌آمده از اشغالگران حالا احساس قدرت می‌کند.

طالبان ضمانت داده است!

علیزاده در ادامه تشریح وضعیت موجود در پنجشیر گفت: احمد مسعود در مناسبات اخیر آن‌چنان به بازی گرفته نشده است؛ ازاین‌رو با تحریک برخی دولت‌مردان قدیم در افغانستان که ایران آن‌ها را وابسته به آمریکایی‌ها می‌داند؛ تحریک‌شده و در پنجشیر مقاومت کرده است.

علیزاده با اشاره به نقشه تحولات سیاسی در افغانستان گفت:نقطه مثبت احمد مسعود آن است که به دنبال تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب در آینده افغانستان است و نقطه منفی طالبان آن است که آن ها با تکیه‌بر قوم پشتون تمایل دارد یک حکومت انتصابی تشکیل بدهد و نه انتخابی! نماینده مجلس ادامه داد:  طالبان باوجودآنکه ادعا می‌کند به دنبال تشکیل حکومت همه‌شمول است؛ اما در واقعیت انتظار دارد همه با آن‌ها همکاری کنند. اگر این پازل‌ها را کنار یکدیگر ببینیم به برداشت بهتری نسبت به تحولات افغانستان دست خواهیم یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در کوتاه‌مدت نمی‌توان برای آینده افغانستان تصمیم‌گیری کرد؛ اما گروه طالبان به جمهوری اسلامی ایران وعده‌هایی داده است؛ ازجمله آنکه به شیعیان تعرضی نداشته باشد؛ ظلمی به گروهی نکند و از همه مهم‌تر که آن‌ها دائم می‌گویند ما تغییر کرده‌ایم و اصلاح‌شده‌ایم. طالبان مدعی شده است حکومت مطلوب مردم را تشکیل داده و افغانستان را از اشغال خارج می کنیم. اما ایران امروز و فردا را یکی نمی‌بیند.

علیزاده ادامه داد: اگر طالبان تضمین دهد حکومتی با مشارکت مردم (نه به‌صورت فرمایشی و تحمیلی) تشکیل می‌دهد این مدل بهترین گزینه برای ماست؛ اما اگر چنین سناریویی روی نداده و حکومت دموکراتیک تشکیل نشود؛ همین‌که دولتی در افغانستان روی کار بیاید که در برابر اجانب و اشغال گران ایستادگی می‌کند؛ می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد و قابل بحث است.

هر احمدی؛ احمدشاه مسعود نیست

دبیر کمیسیون امنیت ملی درباره مقاومت پسر احمدشاه مسعود در پنجشیر و حمایت ایران از او گفت: احمد جوان است؛ او جای پدرش نیست و نمی‌تواند باشد، او تحریک‌پذیر است و ارتباطاتی با سرویس‌های خارجی گرفته است و تصاویر آن منتشرشده است، او با سرویس آمریکایی‌ها نشسته؛ با سرویس انگلیس ارتباط گرفته حتی با عربستانی‌ها نیز نشست داشته است. او دچار اختلال شده است؛ به این معنا که حرف او درست است (که حکومت فراگیر تشکیل شود)؛ اما رفتارش تنش آمیز است. او می‌توانست با طالبان گفتگو کند و نظراتش را بگوید. او می‌توانست شبیه دکتر عبدالله و حکمتیار و سایر جهادی‌ها وارد گفتگوی مشترک با طالبان شود؛ اما این کار را نکرد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

حضور برنارد لوی جاسوس مشهور صهیونیست در پنجشیر

دبیر کمیسیون امنیت ملی: پسر مسعود را تحریک کرده‌اند/ هر «احمدی» برای ایران احمدشاه مسعود نمی‌شود

گفتگوی های ملی عبدالله عبدالله با گروه طالبان

صدای پای داعش را می‌شنوید؟

سرنوشت پنجشیر به‌زودی مشخص می‌شود؛ احمد مسعود یا تسلیم می‌شود یا آنکه به جریان گفتگو با طالبان در افغانستان خواهد پیوست. هرکدام از این دو سناریو؛ صورت‌مسئله اصلی را همچنان پاک نمی‌کند: ۲۰ سال سیطره آمریکایی‌ها بر خاک افغانستان باعث ترویج یک فرهنگ وارداتی و تحمیل آن به مردم آن کشور شده است. زدودن رد پای اشغالگران از خاک این کشور هزینه‌های فراوانی بر منطقه دارد. با شعله‌ور شدن جنگ داخلی، دست آمریکا بار دیگر برای خرابکاری در افغانستان شده و می‌تواند از کشته شدن افراد در دو سوی جبهه بهره ببرد، داعش را بر لب مرز چین و سایر نقاط گسترش دهد و به رقبای خود لطمه بزند و درنهایت منجی گونه به این کشور برگردد. آگاهان منطقه صدای پای داعش را خوب می‌شنوند!



منبع

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید