درخواست یاری امام موسی صدر از آیت‌الله میلانی برای کمک به شیعیان لبنان + اسناد

نامه تاریخی امام موسی صدر به آیت‌الله میلانی برای کمک به شیعیان لبنان / حمایت امریکا از رژیم صهیونسیتی در جنگ شش روزه


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله سید محمدهادی میلانی از جمله مراجعی بود که خدمات اجتماعی گسترده‌ای به مسلمانان در داخل و خارج از کشور داشت. او عنایت ویژه‌ای به حل مشکلات مسلمانان در اروپا، آسیای شرقی و کشور‌های عربی داشت. از جمله اقدامات آیت‌الله میلانی توجه به شیعیان لبنان در جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی بود.

در همین رابطه امام موسی صدر رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان در نامه‌ای مورخ ۳۰ مهر ۱۳۵۲ با استمداد از آیت‌الله میلانی ابعاد جنگ در جنوب لبنان را تشریح کرد:

سرور معظم آیت‌الله العظمی آقای حاج سید هادی میلانی (دامت برکاته)،

دست مبارک را بوسیده. ملتمس دعا هستم و گمان دارم از جنگ خونین این منطقه کاملا مطلعید. همه مسلمانان عرب و همه نیرو‌ها به کار افتاده و جنگ علیه اسلام و شرافت مسلمانان با کمک همه نیرو‌های شیطانی در جریان است. سزاوار است ایران با قدرت در میدان وارد شود و کشور اهل بیت [ناخوانا] را اشغال کند. اسلحه، هواپیما، کارشناسان گوناگون و دست کم کمک‌های مادی، طبی، سیاسی ضرورت دارد. وا اسلاما، الغوث الغوث!

تلگرافی هم حضور مبارک ارسال شد. امیدوارم از همه امکانات استفاده شود و دولت و مردم را وادار فرمائید کوتاهی نشود. بحرانی سخت در جریان است و چشم‌های مردم به ایران دوحته شده است. باید از فرصت استفاده کرد. اگر مسلمانان در این جنگ شکست بخورند، ذلت ابدی مسلمانان [ناخوانا] است. به هیچ وجه نباید کوتاهی کرد. نامه سید محمدعلی [میلانی] و جزائری رسید و اقدام شد. تحصیلات را عرض می‌کنم. همین‌قدر خبر برسد. فرزند شما موسی صدر

نامه تاریخی امام موسی صدر به آیت‌الله میلانی برای کمک به شیعیان لبنان / حمایت امریکا از رژیم صهیونسیتی در جنگ شش روزه

علاوه بر آن تلگرافی هم خطاب به آیت‌الله میلانی از بیروت به مشهد توسط امام موسی صدر ارسال شد:

«مسلمان‌ها در آتش جنگ دفاعی می‌سوزند. اسرائیل زمین‌های آن‌ها را در ۱۹۷۳ اشغال کرده و همه پیشنهاد‌های صلح و قطعنامه شورای امنیت را متکبرانه رد کرده است و آتش افروخته این جنگ، اسلام را در خطر انداخته و صلح جهانی را تهدیدمی‌کند. هم‌اکنون اسرائیل آمریکا را به جنگ می‌کشد. مسلمانان از ایران انتظار دارند و از آن حضرت می‌خواهند به دولت و همه سازمان‌ها فشار آورده و از این جنگ خونین و کمک آمریکا به اسرائیل جلوگیری کنند. رئیس مجلس اعلای شیعه موسی صدر»

آیت‌الله میلانی در جوابیه خود ضمن اعلام تاثر مسلمانان، بنا به درخواست امام موسی صدر دولتمردان و دربار را در جریان قرار داد و در پاسخ به امام موسی صدر خاطرنشان کرد: «عین نامه و تلگراف [شما=صدر] به وسیله جناب زاهدی نیابت تولیت عظمی به عرض اعلیحضرت همایونی رسید (شاه) و فرمودند: پیوسته کشور‌های اسلامی را… حمایت می‌فرمایند. به‌ خصوص در جنگ میان عرب با اسرائیل از حقوق مسلم مسلمانان دفاع کرده‌اند و می‌کنند… از هر کمک مادی و معنوی ممکن دریغ نشده است و نخواهد شد.»

در همین ارتباط آیت‌الله میلانی از طریق نماینده خود در عراق (سید نورالدین میلانی) نظریه خود را در رابطه با جنگ مذکور (جنگ شش روزه) اعلام و او نیز طی یک سخنرانی (که از رادیو بغداد نیز پخش شد) در کربلا آن را مطرح کرد.

از سایر اقدامات آیت‌الله میلانی در ارتباط با لبنان، همچنین می‌توان به اعزام مهندس شهرستانی برای احداث خانه برای ایتام لبنانی که در جنگ والدین خود را از دست دادند، اشاره کرد.

نامه تاریخی امام موسی صدر به آیت‌الله میلانی برای کمک به شیعیان لبنان / حمایت امریکا از رژیم صهیونسیتی در جنگ شش روزه

انتهای پیام/ 118



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید