دفاع مردمی، راهبرد امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی

دفاع مردمی، راهبرد امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی


گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رسول حسنی ولاشجردی؛ نقش رهبری امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی تا تحقق پیروزی ایران اسلامی در این جنگ نیاز به بررسی فراوانی دارد، چرا که نقش بی‌بدیل امام راحل (ره) در دفاع مقدس دارای ابعاد بسیاری هست که باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. در سلسله گزارش‌های «نقش امام خمینی در دفاع مقدس» در نظر داریم به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم. قسمت چهارم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

از انقلاب مردمی تا دفاع مردمی

حضرت امام خمینی (ره) به درستی دریافته بود که تا مردم بیدار و آگاه نشوند و خود را از زیر یوغ استعمار و استبداد خارج نکنند هیچ نیرویی قادر به این کار نخواهد بود. اگر هم بنا به شرایطی یک گروه اقلیت می‌توانست روی کار بیاید یک امر مقطعی بود. امام راحل بعد از آنکه زعامت جهان اسلام را پذیرفت نهضت جهانی و ضد استعماری خود را آغاز کرد. ایشان از همان ابتدا بر خلاف دیگر رهبران نهضت‌های انقلابی که به سراغ نخبگان، مراجع سیاسی و چهره‌های اثرگذار می‌روند، به سراغ کردم رفت.

امام خمینی (ره) با سخنرانی‌های متعدد سعی داشت مردم را نسبت به شرایط موجود آگاه کند و با بیدار کردن آنها تغییر را به دست خودشان ایجاد کند. مردم نیز با پذیرفتن این دعوت و حضور حداکثری و موثر در صحنه انقلاب توانستند پس از ۱۵ سال مبارزه مستمر انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند.

کمتر از دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنگامی که رژیم بعث عراق با حمایت ده‌ها کشور متخاصم به ایران حمله کردند، درست زمانی که برخی معاندین داخلی شعار مایوسانه «نمی‌توانیم» و «تسلیم» را سر می‌دادند، حضرت امام خمینی (ره) کار را به خود مردم سپرد تا مسئله جنگ تحمیلی به دست آنها حل شود. اصولا تشکیل سپاه پاسدران در سال ۱۳۵۷ اقدام هوشمندانه امام راحل برای حضور مردم به منظور صیانت از تمامیت انقلاب اسلامی بود.

با آغاز جنگ تحمیلی این نیروی مردمی سپاه بود که در کنار ارتش وارد میدان نبرد شد و مثل سدی عظیم مانع پیشروی ماشین جنگی دشمن بعثی شدند. مقاومت بی‌نظیر و معجزه گونه مردم خرمشهر در حین اشغال این شهر و بازپس‌گیری آن بعد از اشغال و کسب پیروزی غرورآفرین فتح خرمشهر شاهد مثال روشنی از مردمی بودن دفاع در جنگ تحمیلی هست. امری که در هیچ جای جهان نظیر و مشابهی ندارد. شکست حصر آبادان، آزادی مهران، پیروزی در عملیات مرصاد، آزاد سازی پاوه و … تنها بخشی از دستاورد‌های متعددی هست که بدون حضور مردم حاصل نمی‌شد. در حقیقت آنچه باعث پیروزی ایران اسلامی در جنگ شد، مردم بودند نه صرف حضور نیروی نظامی و تشکیلات مرتبط با آن.

ایثار و از خودگذشتگی مردم در بذل مال و دارایی و مهمتر از آن گذشتن از فرزند و همسر و پدر و برادر و صبر در برابر شهادت عزیزان‌شان از مهمترین عوامل پیروزی ما در جنگ تحمیلی بود. چرا که مردم با نگاه اعتقادی و دینی به مسئله جنگ نگاه می‌کردند. حال آنکه در دیگر کشور‌هایی که در حال جنگ هستند، مردم نه تنها وارد مسائل آن نمی‌شوند بلکه با نگاه اعتقادی به آن مسئولان کشور خود را زیر سوال می‌برند. نه تنها در طول جنگ تحمیلی امام حمینی (ره) همه کار را به مردم سپرد، بعد از جنگ نیز سازندگی کشور و رفع خرابی و ویرانی‌های حاصل از جنگ را به مردم واگذار کرد تا در کنار مسئولان ایران اسلامی را بسازند. 

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید