مجاهدت

دلگرمی های شهید امیرعبداللهیان مجاهدان طوفان الاقصی را قوت قلب می بخشید


به گزارش خبرنگار نوید شاهد طوفان الاقصی، عملیات نظامی نیروهای حماس علیه اسرائیل و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و هَتْک حرمت مسجدالاقصی بود که این عملیات در منطقه مرزی میان غَزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ش (۷ اکتبر ۲۰۲۳م) آغاز و تا چندین روز ادامه داشت. در پی این حملات،‌ ابتدا نیروهای حماس برای مقابله با ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی، مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با راکت هدف قرار دادند و پس از آن به صورت زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. گفته می‌شود در پی این عملیات، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و ۳۰۰۰ نفر از آنان زخمی شدند. این عملیات شکستی بی‌سابقه برای اسرائیل ارزیابی شد. در همین راستا با مهدی شکیبایی معاون اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی فلسطین و از دوستان و همکاران شهید امیر عبداللهیان، در خصوص ویژگی بارز این عملیات و نقش حمایتی شهید در آن به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

 

دلگرمی های شهید امیرعبداللهیان مجاهدان طوفان الاقصی را قوت قلب می بخشید

مهدی شکیبایی، رییس فرهنگسرای رسانه، معاون اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی فلسطین و از دوستان و همکاران شهید امیر عبداللهیان در گفتگو با خبرنگار نوید شاهد در پاسخ به این سئوال که عملیات طوفان الاقصی چه ویژگی خاصی داشت و وجه تمایز آن با دیگر عملیات در چه بود، گفت: عملیات منحصر به فرد طوفان الاقصی از ویژگی های خاص و ممتازی برخوردار است که از جهات مختلف قابل بحث و بررسی و تحلیل بوده و ابعاد ویژه خود را دارد که صحبت از آن در قالب یک یا چند مصاحبه نمی گنجد.طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ کشور فلسطین محسوب می شود که پس از گذشت 76 سال از تاسیس رژیم صهیونیستی، فلسطینی ها توانستند با اراده و اجرا، عملیاتی علیه رژیم اشغالگر قدس انجام دهند.

معاون اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی فلسطین ادامه داد: در واقع این رژیم صهیونیستی بود که همیشه حملات، پاکسازی ها، تخریب ها و کشتارها را طی عملیات هایی انجام می داد و اگر فلسطینی ها توان پاسخ داشتند، پاسخ می دادند و در غیر این صورت متحمل خسارت می شدند؛ در حقیقت همیشه حملات رژیم اشغالگر قدس، مردم سرزمین های اشغالی را متحمل خسارات و تلفاتی می کرد اما این بار تاریخ به گونه ای دیگر رقم خود و ما شاهد اتفاق بسیار خوشایندی بودیم.

مدیر فرهنگسرای رسانه در ادامه با تاکید بر اینکه در عملیات طوفان الاقصی با اصل غافلگیری دشمن مواجه شدیم، افزود: در همین راستا اتفاق بزرگی در تاریخ ملت فلسطین رقم خورد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همیشه ادعا می کرد چهارمین ارتش دنیا را در اختیار داشته و اشراف اطلاعاتی قوی ای بر فلسطین و حتی خاورمیانه دارد.

وی ادامه داد: اما زمانی که عملیات طوفان الاقصی انجام شد، آنها با این که در سرزمین های اشغالی بودند، نتوانستند آن را پیش بینی کرده یا متوجه شوند و پس از گذشت یک ساعت پس از عملیات، تازه فهمیدند چه اتفاقی افتاده است. دقیقا افرادی که همیشه ادعا می کردند از هیچ خبر و اتفاقی بی خبر نبوده و نیستند.

شکیبایی تاکید کرد: به هر حال عملیات طوفان الاقصی که به دست مجاهدین و رزمندگان غیور سرزمین های اشغالی انجام گرفت، دست رژیم صهیونیستی را رو کرد و ثابت شد، ادعای اطلاعاتی که اسراییل می کند، ادعای پوچ و توخالی و موهوم بوده که با انجام این عملیات، مُهری باطل بر آن خورد و روی دیگری از این رژیم اشغالگر برای دنیا رو شد.

همکار و دوست نزدیک شهید امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقش شهید را در بُعد حمایتی و دیگر ابعاد مساله فلسطین به خصوص در جریان عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم، به نظر می رسد شهید امیر عبداللهیان در میان وزرای سابق، از تراز خاصی برخوردار بودند هر چند قصد آن را ندارم که دیگر وزرای پیشین را خدای نکرده تخطئه کنم.

 

معاون اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی فلسطین در ادامه تصریح کرد: پس از وقوع انقلاب اسلامی، عمق استراتژیک سیاست خارجی ما، مساله فلسطین بود که گرچه وزرای خارجه پیشین نیز به این مساله اهتمام داشتند، اما به نظر می رسد ما نتوانسته بودیم در سیاست خارجی خود تا اندازه ای که در دوران تصدی شهید به منصب وزیر امور خارجه، اتفاق افتاد، تا این حد به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی نزدیک شویم.

 

شکیبایی عنوان کرد:  اما شهید امیرعبداللهیان با اشراف خاصی  که به مساله فلسطین و غرب آسیا و شمال آفریقا، داشت و در این زمینه فعالیت می کرد، ثابت کرد با دیگر وزرای خارجی تفاوت داشته و اهتمام خاصی بر این موضوع که از مسایل مهم سیاست خارجی انقلاب بود داشته که در همین زمینه مشاهده می کنیم پرونده های بسیاری که مربوط به این کشور بود، زیر نظر او بررسی می شد.

مدیر فرهنگسرای رسانه در ادامه بیان کرد: لذا در زمانی که میدان وارد علمیات طوفان الاقصی شد، تصدی وزرات امور خارجه با شهید امیرعبداللهیان بود که این دو ماجرا تلاقی خاصی با هم پیدا کرد؛ به طوری که از 15 مهر سال گذشته که عملیات طوفان الاقصی شکل گرفت تا زمان شهادت مرحوم امیر عبداللهیان، این شهید گرانقدر، حدود ده نوبت به منطقه سفر کرد.

وی یادآور شد: من در سفرهای دوره ای ایشان، توفیق همراهی با شهید را داشتم و از نزدیک دلسوزی ها و فعالیت های او را می دیدم.

معاون اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی فلسطین در پایان خاطر نشان کرد: شهید امیرعبداللهیان مساله فلسطین را منحصر به مکان خاصی نمی کرد، بلکه با سفرهای خود به قطر، لبنان، عمان و سوریه، در خصوص مسایل سرزمین ها اشغالی رایزنی می کرد. بنابراین بیراه نیست که بگوییم شهید امیرعبداللهیان به واسطه تخصصی که داشت و اینکه توجه خود را به مهم ترین مساله سیاست خارجی یعنی فلسطین معطوف می کرد، وزیری تراز بود که باعث دلگرمی دیگر مجاهدان در لبنان، فلسطین و سوریه شده وصدای مظلومان بود.

انتهای پیام/



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل