دژ صهیون؛ پناهگاه سران اسرائیل در هنگام خونخواهی ایران

دژ صهیون؛ پناهگاه سران اسرائیل در هنگام خونخواهی ایران



رسانه‌های اسرائیلی این روزها با اشاره به حتمی بودن خونخواهی جمهوری ایران و حزب‌الله لبنان، جزئیاتی از نحوه پناه‌گیری نتانیاهو و سایر سران نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در صورت آغاز این حمله، فاش کردند

به گزارش مجاهدت از مشرق، در طول سال‌های پس از اعلام موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، رهبری نظامی و سیاسی اسرائیل همواره بیم آن را داشته که مورد هدف دشمنانش قرار گیرد یا به ساختمان وزارت امنیت و رئیس ستاد ارتش اشغالگر، به‌ویژه در زمان جنگ‌ها و عملیات‌های مختلف حمله شود.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، این هراس و دلهره پس از ده‌ها رویارویی با جنبش‌های مقاومت دوچندان شده است. امری که موجب شد تا در دو نوبت یک مرکز فرماندهی عالی زیرزمینی احداث شود که برخی آن را «میتزوه» به معنای چاله (حفره)، می‌نامند و برخی نیز به چاله جدید «دژ صهیون» می‌گویند.

این روزنامه پیش از بررسی جزئیات مربوط به این امر، نوشت که رسانه‌های اسرائیلی اخیرا اعلام کرده‌اند که در سایه تهدیدهای ایران و حزب‌الله، بنیامین نتانیاهو اصرار دارد که مجوز ورود همسرش ساره و پسر بزرگش یائیر به این حفره را بگیرد، در حالی که آنها دارای هیچ پست رسمی در اسرائیل نیستند. هرچند که دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند.

مهمترین اطلاعات مربوط به این پناهگاه سری و پیچیده که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده، در ذیل می‌آید:

– این یک مرکز فرماندهی زیرزمینی برای ارتش اشغالگر اسرائیل است که در پادگان رابین واقع در مجتمع (Kiriya) در شهر تل‌آویو واقع شده است.

– حفره قدیمی در طول سالهای ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می‌گرفت اما حفره جدید از سال ۲۰۱۸ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– مساحت این حفره جدید بیش از ۱۰ هزار متر مربع (یعنی بزرگتر از مساحت یک زمین فوتبال) است.

– رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل از این مرکز در مواقع ضروری برای آنچه که فرماندهی و کنترل ارتش خوانده می‌شود، استفاده می‌کند.

گزارش کمیسیون وینوگراد هدف این مرکز را این‌گونه تشریح کرده است: «این یک نقطه کانونی است که امکان ادغام بهینه مشاوره، تدوین دستورات، انتقال اطلاعات، بروزرسانی، ارزیابی وضعیت و نظارت بر اجرا در طول جنگ (یا هر رویداد اضطراری پیچیده) را فراهم می‌کند».

– از این مرکز در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، جنگ یوم کیپور (اکتبر) در سال ۱۹۷۳، حمله به لبنان در سال ۱۹۸۲ و در عملیات‌های مختلف از جمله جنگ‌های نوار غزه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ استفاده شده است.

– در اوایل دهه ۱۹۵۰ تصمیم گرفته شد که این مرکز به عنوان یک مرکز نظارتی امن و مخفی جدا از ستاد کل ارتش ایجاد شود. در ۲۶ ژوئن ۱۹۵۰، اداره برنامه‌ریزی اسرائیل ضرورت ایجاد یک مرکز زیرزمینی را به دور از ستاد کل ارتش اعلام کرد تا در مواقع اضطراری، کلیه مقامات ذیربط در آن مستقر شوند.

– در جنگ اکتبر ۱۹۷۳، نخستین استفاده واقعی از این مرکز صورت گرفت. اما زمان زیادی طول کشید تا اطلاعات از جبهه درگیری به این مرکز برسد، لذا پس از جنگ شرایط آن ارتقا یافت و این مرکز به نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی در «کیریا» متصل شد و زیرساخت‌های ارتباطی آن بروز شد.

– این مرکز در عمق ده‌ها متری زیر زمین ساخته شده و دسترسی از طریق پلکانی از یک ساختمان یک طبقه در مرکز کیریا صورت می‌گرفت. راهروهای زیادی در آن ایجاد شده و کابل‌های مخابراتی و برقی از آن عبور کرده و ورود تلفن همراه به آنها ممنوع شد. این حفره سپس مقر مرکزی ارتش اسرائیل، دفاتر اضطراری رئیس ستاد ارتش، مقامات ارشد ارتش، نخست وزیر، وزیر امنیت و اتاق گفت‌وگو برای کابینه سیاسی و امنیتی را در خود جای داد.

– حفره جدید (دژ صهیون) در سال ۲۰۱۸ و قبل از عملیات ضد تونل در جنوب لبنان، از بیم پاسخ حزب الله لبنان، با علم به اینکه دیگر این جنبش دارای موشک‌های نقطه‌زن و مخربی است، افتتاح شد.

– دژ صهیون در ده‌ها متری زیر زمین و با مساحی بیش از ۱۰ هزار مترمربع قرار دارد و تردد میان طبقات آن با بالابرها صورت می‌گیرد. برخی ادعا می‌کنند که این حفره، در برابر حملات هسته‌ای نیز محافظت می‌شود.

_ ورود به این «دژ» از طریق یک پارکینگ زیرزمینی در کیریا میسر است که به طور دائمی از آن محافظت می‌شود. تلفن‌های همراه و وسایل الکترونیکی نیز اجازه ورود به حفره جدید را ندارند، حفاظت اطلاعات قوی‌ای در خصوص آن وجود دارد و در مواقع اضطراری گنجایش حضور بیش از هزار سرباز و افسر را دارد.

– حفره جدید از فناوری بالاتری برخوردار است و مدرن‌تر از مدل قبلی خود است، زیرا سیستم‌های ارتباطی آن به سران صهیونیست اجازه می‌دهد با دسترسی به گزارش مجاهدت از‌های ارتباطی دوربین‌ها یا ماهواره‌ای، به صورت زنده در جریان تحولات میدانها قرار گیرند.

– این مرکز شامل ستاد مرکزی ارتش، یک اتاق گفت‌وگو برای رئیس ستاد، یک ستاد اطلاعاتی و یک ستاد مشترک برای نیروهای هوایی، نیروی دریایی، یگان‌های ویژه، موساد و شاباک است. همچنین دفاتر و اتاق‌هایی برای مقامات ارشد نظامی و سیاسی در آن وجود دارد و نظامیانی که در این حفره کار می‌کنند، دارای حمام و فضای خواب هستند. یک سالن ورزشی، یک اتاق غذاخوری مرکزی و یک کافه نیز در این حفره وجود دارد.

-این حفره در شرایط جنگی و اضطراری می‌تواند به طور مستقل عمل کند و در آن مواد غذایی، ژنراتور و تجهیزات کافی برای ادامه حیات برای مدتی مشخص وجود دارد.

تحلیلگر سیاسی در کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی راویو دراکر فاش کرد که در سایه تهدیدهای حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به دلیل ترور فرماندهان مقاومت در تهران و بیروت، امنیت شخصی سران امنیتی و سیاسی رژیم اسرائیل تشدید شده است.

وی افزود که یکی از برآوردهای نهاد امنیتی در خصوص نحوه پاسخ حزب‌الله به ترور «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد این جنبش، هدف قرار گرفتن مقر ستاد کل ارتش اشغالگر واقع در شهر تل آویو و علاوه بر آن، تلاشی برای هدف قرار دادن شخصیت‌های حقوقی در این رژیم است. به همین دلیل نیز بود که نتانیاهو هفته پیش بازدید از شهرک متولا در شمال اسرائیل را که دیگر به شهرک ارواح تبدیل شده، لغو کرد.

منبع: فارس

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید