راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تبیین ایستادگی امت اسلامی در برابر استکبار جهانی

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ بی‌شک امروز راهپیمایی اربعین به‌عنوان یکی از نشانه‌های تمدن‌ساز دنیای امروز، برای دنیای اسلام و مسلمانان محسوب می‌شود؛ نمادی که امروز و در عصر حاضر با بهره‌گیری از دیپلماسی فرهنگی به پدیده‌ای استثنائی، عظیم و بین‌المللی برای تبلیغ دین مبین اسلام، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تببین فرهنگ عاشورایی قیام امام حسین (ع) تبدیل شده است.

اگر بخواهیم پیرامون پیاده‌روی اربعین صحبت کنیم، در ابتدا باید راهبرد منطقه‌ای و بین‌المللی این رویداد فرهنگی را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم؛ بر این اساس در حوزه دیپلماسی فرهنگی که در جریان راهپیمایی اربعین همه ساله شاهد آن هستیم، مردم مسلمان کشور‌های مختلف در مسیری گردهم آمده و با هم همدل می‌شوند و از این گذر شاهد شکل‌گیری و به اشتراک‌گذاری افکار، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مسلمانان جهان پیرامون اسلام و قیام امام حسین (ع) هستیم.

راهپیمایی که مسلمانان عالم که از کشور‌ها و سرزمین‌های مختلفی در این مسیر گدرهم می‌آیند در تجربه‌ای خاص و بین‌المللی در کنار اینکه یک بار دیگر با اندیشه‌ها و آرمان‌های سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) تجدید پیمان و تجدید میثاق می‌کنند به مشق آزادگی و استکبارستیزی در برابر مستکبران عالم و دشمنان اسلام می‌پردازند.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

بعد دیگر این راهپیمایی وحدت‌آفرین و دشمن شکن، بسط و ترویج گفتمان زیارت اربعین است. مسلمانان کشور‌های اسلامی همه ساله با حضور در این راهپیمایی چندین روزه به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه دولت‌ها و حکومت‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ضمن تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر، برادران دینی خود را با استفاده از دانسته‌ها و دانش و اطلاعات دینی و مذهبی که در اخیار خود دارند با ارزش‌ها و آرمان‌های واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در کربلا آشنا می‌کنند.

البته در این بین نباید از نقش و جایگاه بسیار مهم و موثر بازیگران اصلی راهپیمایی اربعین غافل شد. ایران به عنوان پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام و عراق به‌عنوان میزبان این راهپیمایی عظیم دو بازیگر بسیار مهم و استراتژیک این رویداد‌های فرهنگی بین‌المللی هستند. این دو کشور آنقدر از اهمیت و جایگاه بالایی برخودار هستند که همکاری آن‌ها با یگدیگر موجب شکل‌گیری این واقعه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد دینی و مذهبی جهان اسلام شده است. در واقع دو کشور دوست و برادر ایران و عراق به خصوص پس از سقوط حکومت صدام توسط نیرو‌های اشغالگر آمریکایی با برنامه‌ریزی و طراحی فرهنگی درست و اصولی زمینه ساز شکل‌گیری و گسترش این حرکت جهانی را فراهم کردند.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

در نهایت نیز اینگونه شد که همکاری کشور‌های ایران و عراق در بسط و گسترش این راهپیمایی عظیم و دشمن‌شکن جهانی و استفاده بسیار درست و اصولی از عناصر فرهنگی موجود در آن به ارائه تصاویر درست و صحیح از واقعه عاشورا و علل و عوامل اصلی قیام امام حسین (ع) در برابر یزید زمانه خود منتهی شده است. از طرف دیگر درگیری کشور‌های اسلامی و مردم مسلمان این کشور‌ها با این رویداد عظیم جهانی که سالانه برگزار می‌شود تمامی زمینه‌های تحریف آن را از سوی دنیای غرب و دشمنان اسلام و قرآن از بین برده که در نهایت موجب افزایش آگاهی مسلمانان عالم شده است.

نکته بسیار مهم و اساسی دیگر نقش و جایگاه برگزاری سالانه راهپیمایی اربعین در حفظ و افزایش انسجام وحدت مابین مسلمانان جهان است. زیرا مسلمانان کشور‌های اسلامی با حضور در این راهپیمایی سالانه با شناخت بیشتر و بهتری که از یکدیگر پیدا می‌کنند، برادر دینی خود را از دانش و تجربیاتی که از دین مبین اسلام دارند باخبر و مطلع کرده و خود را برای نزدیکی و همگرایی هرچه بیشتر با دیگر مسلمانان کشور‌های اسلامی نزدیکتر می‌بینند. این موضوع به طور قطع و در نهایت زمینه‌های اتحاد روزافزون مسلمانان جهان را به دنبال خود خواهد داشت.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

از طرف دیگر با گسترش روزافزون ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی راهپیمایی اربعین شاهد بکارگیری و استفاده از رسانه‌های بیشتر و مهمتری برای پوشش و انعکاس رویداد‌های مرتبط با این واقعه در کشور‌های ایران و به خصوص عراق هستیم که این امر هم خود نقش و تاثیر بسیار مهمی در تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورا نه تنها در سطح جهان اسلام که در سراسر دنیا و در بین کشور‌های خارج از جهان اسلام دارد.

در پایان باید گفت برگزاری سالانه راهپیمایی اربعین آن هم با حضور میلیون‌ها مسلمان از کشور‌های اسلامی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ضمن تبلیغ و معرفی کامل و جامع دین اسلام و واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) موجب شکل‌گیری هرچه بیشتر شناخت مردم جهان از ابعاد و زوایای مختلف اسلام و قرآن می‌شود و در مقابل شاهد ترسیم و شکل‌گیری جبهه‌ای بزرگ و با عظمت آن هم با استفاده از بیداری اسلامی در برابر ظلم‌ها و تجاوزات دنیای غرب و استعمارگران خواهیم بود.
انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید