راه ثبات منطقه از تهران می‌گذرد

راه ثبات منطقه از تهران می‌گذرد


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس – روزبه قمصری؛ توافق تاریخی مابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که بعد از چندین دور مذاکره در چندین کشور ازجمله عراق، عمان و در آخر در چین به دست آمد آنقدر از جایگاه و اهمیت بالایی در معادلات ژئوپولوتیک و سیاست منطقه خاورمیانه برخوردار است که در همین ۱۰۰ روزی که از این رویداد گذشته شاهد افزایش قابل توجه نمودار‌ها و شاخص‌های امنیت و ثبات در این نقطه از جهان هستیم.

البته توافق غافلگیرکننده و غیرقابل انتظار جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فقط به افزایش صلح و ثبات در خاورمیانه منتهی نشده و یکی دیگر از آثار و تبعات بسیار مهم آن کاهش دادن نفوذ آمریکا در قاره آسیا و حتی در جهان و سرآغاز دوران جدیدی از شکل‌گیری و رقم خوردن روابط بین‌المللی است که در آن شاهد کمرنگ شدن نقش آمریکا در معادلات منطقه‌ای و جهانی جهانی هستیم.

از روی است که مشاهده می‌کنیم برخلاف حمایت و پشتیبانی علنی آمریکا و سران و مقامات کاخ سفید از این توافق بزرگ و تاریخی، اخبار و گزارش‌های فراوانی از ناراحتی و نارضایتی آن‌ها از این توافق منتشر شده است. البته درک این نارضایتی زمانی آسان‌تر و قابل فهم‌تر می‌شود که به این نکته مهم توجه کنیم که ناراحتی و نارضایتی آمریکا از این توافق به دلیل ایفای نقش میانجیگری کشور چین در این جریان است.

غافلگیری محافل و مقامات آمریکایی از توافق تاریخی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تا اندازه‌ای وسیع و بزرگ بوده که عصبانیت «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را نیز به همراه خود داشته است. ماجرا تا آندازی برای آمریکا بزرگ و سنگین بوده و گران تمام شده که «برنز» در همان لحظات اولیه اعلام این توافق با «محمد بن سلمان» تماس گرفته و نارضایتی خود و دولت مطبوع خودش را از این موضوع به ولیعهد سعودی اعلام کرده است.

حال در این میان با سفر دو روز گذشته «فیصل فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران و اعلام زمان دقیق بازگشایی سفرات این کشور در تهران و مشهد مقدس شاهد رقم خوردن فصل نوینی از روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور پادشاهی عربستان سعودی آن هم بعد از ۸ سال قطع کامل روابط دیپلماتیک هستیم. موضوعی که بیش از هرچیزی نشان از تغییری بزرگ و قابل توجه در سیاست خارجی عربستان دارد.

البته زمانی به اهمیت بسیار بالای سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به کشورمان پی می‌بریم که به این مهم توجه کنیم که سفر «فیصل بن فرحان» به تهران با فاصله کمتر از ۱۰ روز از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به این گشور پادشاهی سعودی صورت گرفته است. این موضوع یعنی تمامی سعی و تلاش‌های مقامات کاخ سفید و دولتمردان آمریکایی برای معرفی کشورمان به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه خاورمیانه با شکستی بزرگ و سنگین روبرو شده است.

در واقع سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران را می‌توان در راستای تامین منافع دو کشور دانست و بازنده اصلی این توافق و سفر‌هایی از این دست نیز به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی آن دسته از کشور‌های غربی هستند که سود و منافع ان‌ها در نزاع و درگیری میان کشور‌های منطقه خاورمیانه است. بر این اساس است که از سال‌ها قبل تا به امروز می‌بینیم که رسانه‌های تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تا انجایی که در توان داشتند و توانستند در آتش اختلاف بین ایران و عربستان دمیدند و حالا که این دو کشور با هم توافق کردند از این وضعیت به شدت هراسان و ناراضی هستند.

در پایان باید گفت هرچه که باشد توافق ایران و عربستان و سفر «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه این کشور به تهران و همچنین سفری که قرار است در آینده‌ای نزدیک حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به عربستان داشته باشد موجب نزدیکی بیش از پیش دو کشور شده که حاصل آن افزایش صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید