رد پای آمریکا در تقویت تروریست‌ها

رد پای آمریکا در تقویت تروریست‌ها


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اینکه چگونه تروریست‌ها به پهپاد‌های انتحاری دست یافته‌اند جای بحث و بررسی دارد و به نظر می‌رسد برخی طرف‌های خارجی تحرکات خود را در خاک سوریه افزایش داده‌اند. بدون تردید تروریست‌ها توان و تکنولوژی ساخت چنین پهپاد‌هایی را در ادلب ندارند و به احتمال زیاد آمریکا باز هم وارد عمل شده است تا شانس خود را برای جبران شکست‌های خود محک بزند.

آمریکا که در جنگ اوکراین قافیه بازی را به روسیه باخته است و نتوانسته موفقیتی در مقابل رقیب کسب کند سعی دارد با فعال کردن جبهه سوریه، هزینه‌های مسکو را بالا ببرد.

سوریه از یک دهه پیش میدان زورآزمایی غرب و مسکو بود، اما تلاش‌های دشمنان برای سرنگونی دولت دمشق راه به جایی نبرد و برنامه‌های غرب هم شکست خورد، اما باتوجه به کاهش حضور روس‌ها در سوریه پس از بحران اوکراین، اکنون سران کاخ سفید سعی دارند تا آتش جنگ در سوریه را دوباره شعله‌ور کرده و بتوانند به روس‌ها ضربه بزنند. زیرا، تشدید تنش‌ها در سوریه، سبب می‌شود تا روسیه برای دفع تهدیدات تروریستها، بخشی از نیرو‌های خود را از اوکراین خارج کرده و راهی سوریه کند و این فرصت مناسبی برای غربی‌ها است تا در جبهه اوکراین پیشروی‌هایی را داشته باشند. همچنانکه تحرکات تروریست‌ها در سوریه نیز معطوف به مناطقی است که روس‌ها در آن مستقر هستند و از اینرو، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی سعی دارند پایگاه حمیمیم را هدف حمله قرار دهند و در برابر روسیه که طی ماه‌های اخیر مواضع این گروه‌ها را در حومه ادلب بمباران کرده است عرض اندام کنند.

آمریکا هیچ گاه از اهرم فشار تروریست‌ها برای تحت فشار قرار دادن دمشق در میز مذاکرات ناامید نشده و همیشه حواسش به این گروه‌ها بوده است و لذا به نظر می‌رسد که پهپاد‌های انتحاری را در اختیار این گروه‌ها قرار داده تا با استفاده از آن‌ها بتوانند در عرصه میدانی موفقیت‌هایی را کسب کنند.

الوقت نوشت: پهپاد‌های انتحاری که در دست تروریست‌ها قرار دارد از فناوری‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند که بسیاری از کشور‌های جهان حتی در میان غربی‌ها هم توان ساخت آنرا ندارند. این اولین باری نیست که تروریست‌ها به فناوری‌های پیشرفته مجهز هستند و چند سال پیش هم برخی منابع روس اعلام کردند که صد‌ها فروند پهپاد از طریق مرز ترکیه به گروه‌های تروریستی ارسال شده است تا در مقابل نیرو‌های مقاومت از آن‌ها استفاده کنند. اکنون نیز پهپاد‌های انتحاری در اختیار این گروه‌ها قرار داده شده است و این بار هم پای واشنگتن در میان است که با گذشت یازده سال همچنان به جنگ افروزی‌های خود ادامه می‌دهد.

هدف دیگری نیز در تحرکات تنش‌زای آمریکا به چشم می‌خورد که به مسئله انرژی مربوط می‌شود. آمریکا از چند سال پیش میادین نفتی سوریه را اشغال کرده و میلیون‌ها بشکه نفت را به خارج صادر کرده است و در ماه‌های اخیر سرقت نفت سوریه گسترش یافته است و روزانه ده‌ها تانکر از سوریه به خارج از این کشور راهی بازار‌های خارجی می‌شوند.

به دلیل بحران انرژی که در اروپا پس از بحران اوکراین به وجود آمده است، غربی‌ها به شدت به منابع نفت و گاز نیاز دارند و منابع سوریه می‌تولند تا حدی بخشی از نیاز‌های اروپایی‌ها را تامین کند و واشنگتن نیز روی نفت سوریه حساب باز کرده است. بنابراین، آمریکا برای اینکه بتواند به راحتی و در کمال ارامش و بدوت مزاحمت ارتش سوریه این منابع نفتی را چپاول کند، باید این کشور را ناامن کرده و توجه دولت سوریه را از منابع نفتی به سمت مقابله با تروریست‌ها بکند و به همین خاطر تقویت گروه‌های تکفیری و دادن پهپاد‌های انتحاری به آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است تا نیور‌های سوری نتوانند به اشغالگری‌های واشنگتن تمرکز کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید