رشد ۱۷ درصدی پزشکان زن/ انحصار برخی رشته‌های پزشکی برای زنان به‌منظور حفظ حریم خصوصی زنان

رشد ۱۷ درصدی پزشکان زن/ انحصار برخی رشته‌های پزشکی برای زنان به‌منظور حفظ حریم خصوصی زنان


به گزارش مجاهدت از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان با حضور «مریم کاظم‌پور» معاون توسعه ورزش بانوان و معاون پارالمپیک، «مینا بیابانی» رئیس بسیج جامعه زنان، «مریم پوریامین» نویسنده و منتقد ادبی و «عاطفه سمائی» متخصص زنان امروز (یکشنبه) در بوستان «بهشت مادران» برگزار شد.

«عاطفه سمائی» متخصص زنان با اشاره به ارتباط مراجعه زنان به بهداشت و درمان و حفظ کرامت زن در جامعه اسلامی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های تحصیلی جمهوری اسلامی ایران، توجه به حضور بانوان در تحصیلات تکمیلی و پزشکی بوده است تا جایی که برخی رشته‌ها مثل تخصص زنان برای حفظ حریم خصوصی زنان، انحصاری می‌شود که در ادامه شاهد تأسیس بیمارستان‌های خصوصی زنان خواهیم بود.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با امنیتی که در فضای اجتماع ایجاد شد، فرصت آموزش برای زنان فراهم آمد. قبل از انقلاب تنها سه هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی داشتیم و در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۶۰ هزار پزشک زن رسید که با رشد ۱۷ درصدی مواجه بود. پیش از انقلاب اسلامی، ۵۹۷ پزشک متخصص زن داشتیم که امروز به حدود ۳۰ هزار نفر می‌رسد. قبل انقلاب حتی یک فوق تخصص نداشتیم و امروز پنج هزار فوق تخصص داریم و این به جز متخصصین فلوشیب است. رشد ما در مامایی از هر ۱۰۰ هزار خانوم ۶۰ ماما شد که مطابق با استاندارد‌های جهانی است.

سمائی با بیان این نکته که بیش از ۹۵ درصد متخصصین زنان ما بانوان هستند، افزود: این متخصصین دوره‌های تخصصی خود را بعد از انقلاب طی کردند و نکته حائز اهمیت امروز این است که نه تنها در رشته جراحی زنان بلکه در رشته‌های دیگر به توان تخصصی دست پیدا کرند مثل رشته اورولوژی که گمان می‌شود تخصصی مردانه است.

این متخصص زنان گفت: در عرصه رفاه و امنیت درمان در دورافتاده‌ترین روستا‌ها خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت را داریم و مراقبت‌هایی به شکل آبشاری گسیل می‌کنند که یکی از موضوعاتش مراقبت‌های بهداشت و درمان و غربالگری‌هاست که ویژه زنان ارائه می‌شود.

وی با بیان این نکته که برخی از خدمات ویژه بهداشت و درمان زنان در کشور‌های منطقه و حتی کشور‌های اروپایی دیده نمی‌شود، افزود: هر مادر باردار یک یا چند ویزیت توسط متخصص زنان دارد. بیش از ۹۵ درصد زایمان‌ها توسط متخصص زنان و ۱۰۰ درصد در مراکز تجهیز شده انجام می‌شود.

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا سرطان دهانه رحم است که ایران کمترین بیماران را دارد.

خبر در حال تکمیل است

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید