سرکوب خوب تظاهرات!

سرکوب خوب تظاهرات!


به گزارش مجاهدت از گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سال نو میلادی امسال در اروپا تحت تاثیر بحران شدید سوخت و تورم با آشوب و شورش همراه بود و از فرانسه گرفته تا بلژیک و آلمان مردم علیه حاکمیت شوریدند، صد‌ها نفر زخمی و شماری نیز بازداشت شدند؛ موضوعی که در تیتر یک رسانه‌های جهان جای گرفت و هر کدام از زوایای مختلف به بررسی آن پرداختند.

آلمان و بویژه برلین پایتخت این کشور در شب سال نوی میلادی صحنه ناآرامی‌ها و حملاتی با مواد آتش زا به نیرو‌های پلیس و آتش نشانی از طرف برخی گروه‌ها بود که طی آن تعدادی مجروح و دستگیر شدند.

سازمان آتش نشانی پایتخت آلمان در مجموع بیش از ۱۷۰۰ ماموریت را گزارش کرد که تقریباً ۷۰۰ مورد بیشتر از یک سال قبل در زمان محدودیت‌های کرونا بود. گزارش‌ها از آلمان حاکی است در برلین در شب سال نوی میلادی ۳۸ مورد حمله به آتش‌نشان‌ها رخ داده است.

آتش نشانی در توییتی نوشت: حتی نیرو‌های اورژانس با تجربه از پرخاشگری و تمایل به استفاده از خشونت توسط گروه‌ها که برخی از آن‌ها نقاب زده بودند، شوکه شدند.

این اعتراضات ریشه در بحران انرژی و تورم افسارگسیخته در صنعتی‌ترین کشور اروپا دارد. تورم سالانه درآلمان، کشوری که به عنوان قطب و موتور اقتصادی منطقه پولی یورو در اروپا شناخته می‌شود، به بالاترین سطح خود در ۷۰ سال گذشته رسید.

به تازگی شبکه خبری «فاکس نیوز» گزارش داد: بنابر داده‌های «دفتر آمار فدرال آلمان» به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) بهای مواد غذایی و انرژی به طور چشم گیری افزایش یافت و تورم (میانگین) سالانه در آلمان را به ۷.۹ درصد رساند.

این گزارش می‌افزاید: تورم سالانه در آلمان تنها در سال ۱۹۵۱میلادی به ۷.۶ درصد رسیده بود، این در حالی است که تورم سالانه آلمان در سال ۲۰۲۱میلادی ۳.۱ درصد گزارش شد؛ بالاترین نرخ تورم در آلمان در ماه اکتبر (مهر/آبان) ۲۰۲۲ ثبت شد که به ۱۰.۴ درصد رسید و پس از آن در ماه نوامبر (آبان/ آذر) به ۱۰ درصد کاهش یافت.

مشکلات کنونی آلمان ریشه در مداخله در بحران اوکراین دارد؛ موضوعی که سران برلین نیز از گفتن آن ابایی ندارند.

«رابرت هابک» وزیر اقتصاد فدرال آلمان به تازگی با بیان اینکه «به لطف حمایت غرب، پوتین در جنگ با شکست مواجه شده است»، خواستار تحویل تسلیحات بیشتری به اوکراین شد.

هابک گفت که جمهوری فدرال آلمان کمک‌های خود را در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای گسترش داده و ثابت شده است که این کار درستی است. به عنوان مثال، آلمان هویتزر‌های خودکششی ۲۰۰۰ را تحویل داد، تانک‌های “گپارد” را تهیه کرد و از اوکراین در دفاع هوایی با سیستم IRIS-T پشتیبانی کرد. تصمیم این است که ما به توسعه سیستم‌های IRIS-T که عرضه کرده‌ایم، ادامه می‌دهیم. مهمات برای تانک‌های گپارد تولید کنیم و سیستم‌های IRIS-T بیشتری را ارائه کنیم.

به گفته هابک، با این حال، تحویل دستگاه‌های IRIS-T زمان بیشتری می‌برد، زیرا آن‌ها به روشی نسبتاً پیچیده تولید می‌شوند و تولید آن‌ها انبوه نیست. اما آلمان این قول را به اوکراین داده است.

حدود یک هفته پیش نیز «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بر ضرورت تداوم حمایت از اوکراین علیرغم مشکلات برای شهروندان آلمانی تاکید کرد و در پیامی تلویزیونی به مناسبت سال جدید میلادی که متن آن توسط دفتر وی منتشر شده، گفت: اوکراینی‌ها از میهن خود دفاع می‌کنند و این امر تا حدودی به کمک ما باز می‌گردد.

وی درعین حال اذعان کردکه آلمانی‌ها هر روزبه هنگام خرید از سوپر مارکت یا در پمپ بنزین و پرداخت قبض برق و گاز از پیامد‌های بحران اوکراین رنج می‌برند.

تداوم شورش در قلب دومین بازیگر اتحادیه

اگرچه فرانسه در شب سال نو میلادی شاهد شورش‌های خیابانی بود و در این کشور ۶۹۰ خودرو به آتش کشیده شد، اما این شورش‌ها برخلاف آلمان، پیش از کریسمس کلید خورد.

اوایل دی ماه بود که درگیری میان پلیس و معترضان در پی کشته شدن سه فعال کرد در پاریس، مناطق مرکزی پایتخت فرانسه را به صحنه جنگ خیابانی تبدیل کرد؛ بحرانی که پس از اعتراض جلیقه زرد‌ها و نیز معترضان به وضعیت معیشتی، سران الیزه را سر در گم کرد.

اگرچه اعتراضات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما به‌تدریج به خشونت کشیده شد. معترضان اقدام به پرتاب اجسام مختلف به سمت مأموران پلیس، واژگون کردن سطل‌های زباله و میز‌های رستوران، و آسیب زدن به خودرو‌ها کردند و نیرو‌های پلیس ضدشوروش نیز برای متفرق کردن جمعیت به گاز اشک‌آور متوسل شدند.

اعتراضات همچنان ادامه پیدا کرد و برخی از معترضان دست به واژگون کردن و آتش زدن خودرو‌ها و ایجاد آتش‌های کوچک‌تر در میدان «جمهوری» پاریس کردند؛ مکانی که به محل سنتی اعتراضات در پایتخت پاریس تبدیل شده است.

پیش از آن نیز (اواخر مهر) هزاران نفر از مردم فرانسه در اعتراض به گرانی کالا‌ها وافزایش قیمت‌ها و تورم در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند که پلیس برای کنترل جمعیت تظاهرکنندگان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد.

این تظاهرات در حالی آغاز شده که کشور فرانسه همواره شاهد اعتصابات سراسری کارمندان از راکتور‌های هسته‌ای شرکت «ای. دی. اف» فرانسه گرفته تا شاخه‌های اتحادیه‌های مختلف مانند بخش راه‌آهن و خودروسازی بوده است.

اعتصابات هفته‌های اخیر کارگران پالایشگاه‌های فرانسه منجر به کمبود سوخت در بسیاری از پمپ بنزین‌های این کشور و تشکیل صف‌های طولانی خودرو‌ها در مقابل پمپ بنزین‌های فعال شد.

متاسفانه چشم انداز روشنی برای سال ۲۰۲۳ نیز وجود ندارد و در این کشور، سرعت قطار تورم و گرانی روز به روز در حال افزایش است.

یکی از نمایندگان فدراسیون تجارت وتوزیع فرانسه پیش ازسال نو میلادی اعلام کرده است که قیمت اقلام خوراکی در فرانسه احتمالا از ابتدای سال آتی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت، زیرا تولیدکنندگان خواستار افزایش دو رقمی قیمت محصولاتشان توسط خرده‌فروشان شده‌اند.

در مجموع فرانسه و آلمان به عنوان گردانندگان اتحادیه و دو عضو از سه عضو تروئیکای اروپا در حالی به باتلاق تورم و برخورد خصمانه با معترضان فرو رفته اند که سران پاریس و برلین به جای رسیدگی به امور و مشکلات خودساخته در اوکراین در پی دخالت، مشکل سازی و برخی اقدامات خارج از عرف در امور کشور‌های دیگر هستند و جا دارد به جای این همه دخالت و حمایت در امور دیگر کشور‌ها تصمیماتی را برای رفع مسایل خود کنند.

در این ارتباط یادآوری برخی اقدامات کشور‌های اروپایی برای استثمار و استعمار کشور‌های جهان به خصوص افریقا و مشکلاتی که برای آنان ایجاد کرده اند و یا واگذاری برخی سلاح‌های ممنوعه و شیمیایی به صدام همراه با تجهیزات لازم برای استفاده گسترده از آن علیه شهروندان بی دفاع و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و اکنون نیز حمایت تسلیحاتی و سیاسی در صحنه‌های مختلف از عربستان برای سرکوب مردم مظلوم یمن لازم و ضروری است تا شاید پاسخ‌هایی برای افکار عمومی جهان داشته باشند.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید