سفر نخست وزیر عراق به ایران، رایزنی پیرامون پرونده‌های امنیتی دو کشور

سفر نخست وزیر عراق به ایران، رایزنی پیرامون پرونده‌های امنیتی دو کشور


گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر روز سه‌شنبه هفته گذشته «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به ایران و دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان بیش از هر موضوعی به منظور بررسی و رایزنی پرونده‌های امنیتی مابین دو کشور و با هدف برطرف کردن مسکلات، مسائل و خلاء‌های امنیتی موجود در اقلیم کردستان و مرز دو کشور صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد این سفر که برای نخستین بار بعد از روی کار آمدن «محمد شیاع السودانی» به عنوان نخست وزیر عراق به ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان صورت گرفته از بسیاری از جهت به خصوص حوزه‌های امنیتی از اهمیت و جایگاه بسیار حساس و خاصی برخوردار است. بر این اساس در این دیدار طرح و بررسی مسائل و مشکلات امنیتی دو کشور و فعالیت‌های تروریست‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان در دستور کار دو طرف قرار داشته است.

فعالیت‌های تروریست‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان

زیرا در سال‌های اخیر شاهد بودیم که اقلیم کردستان و فعالیت‌های تروریست‌های تجزیه طلب در این منطقه مسائل و مشکلات امنیتی متعدد و فراوانی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود. متاسفانه این مشکلات و اقدامات تروریستی اخیرا به سطحی رسیده بود که سپاه پاسداران به منظور کنترل فعالیت تروریست‌ها و دور نگهداشتن آن‌ها از مرز و جلوگیری از ورود آن‌ها به مناطق کردنشین کشور مجبور به انجام عملیات‌های متعددی در مناطق مرزی کشور و همچنین مناطقی از اقلیم کردستان عراق شده بود.

اما در این میان موضوع بسیار مهم امنیتی که صلح و ثبات دو کشور ایران و عراق و مناطق مرزی دو کشور را به شدت تهدید می‌کند تبدیل اقلیم کردستان عراق به پایگاهی برای جاسوسی توسط رژیم صهیونیستی و همچنین محلی مناسب برای طراحی و سازماندهی اقدامات و فعالیت‌های تروریستی علیه جمهوری اسالمی ایران بود. موضوعی که در ماه‌های اخیر خودش را به بهترین شکل ممکن در جریان اغتشاشات اخیر نشان داده است.

سفر نخست وزیر عراق به ایران، رایزنی پیرامون پرونده‌های امنیتی دو کشور

اقلیم کردستان پایگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی

حال سران و مقامات کشور با توجه به اشرافی که بر منطقه اقلیم کردستان عراق دارند و با توجه به بررسی‌ها و تحقیق‌های میدانی که انجام دادند به این مهم دست پیدا کردند که متاسفانه تروریست‌های تجزیه طلب کرد با حمایت و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با مراکز و پایگاه‌هایی که آن‌ها در اقلیم کردستان ایجاد کردند و با سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی که از خارج از عراق به دست آن‌ها رسیده هم اکنون به خطری فوری و بحرانی عمیق نه تنها برای امنیت ایران که به عنوان پاشنه آشینی مخاطره آمیز برای دولت مرکزی عراق تبدیل شده‌اند.

بر این اساس شاهد بودیم که سران و مقامات نظامی کشور در بیش از دو نوبت مواضع تروریست‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان را با موشک‌های نقطه زن و پهپاد‌های تهاجمی مورد حمله قرار داده و بسیاری از مراکز و اماکن این تروریست‌ها را مورد هدف قرار دادند. البته در کنار این اقدامات مسئولان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در چندین نوبت به مقامات حال حاضر عراق نسبت به کنترل مرز‌های این کشور به خصوص مرز‌های اقلیم کردستان با ایران و جلوگیری از اقدامات و فعالیت‌های تروریستی و تجزیه طلبانه آن‌ها هشدار دادند.

سفر نخست وزیر عراق به ایران، رایزنی پیرامون پرونده‌های امنیتی دو کشور

قول بی‌عمل مقامات عراقی برای کنترل اقلیم کردستان

البته سران و مقامات بغداد نیز هربار پس از تذکر‌ها و درخواست‌های تهران مبنی بر کنترل بیشتر مرز‌های کشور خود با ایران و همچنین جلوگیری از ورود تروریست‌ها از اقلیم کردستان به مناطق کردنشین ایران قول مساعدت و همکاری می‌دادند، ولی چیزی که در عمل مشاهده می‌شد عدم تغییر وضعیت نامناسب امنیتی مرز‌های دو کشور ایران و عراق بود.

در پایان باید گفت با توجه به اسناد و مدارک موجود و متن گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌هایی که در سفر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به ایران و دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان موجود است و در رسانه‌های داخل کشور و همچنین رسانه‌های عراقی منتشر شده پیش بینی می‌شود با توجه به قول مساعدت و همکاری طرف عراقی به ایران شاهد باشیم که دولت مرکزی عراق در یک سری اقدامات امنیتی، کنترل خود بر مرز‌های دو طرف را افزایش داده و همزمان با گفت‌وگو و رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان و تحت فشار قرار دادن آن‌ها و همچنین اخذ تعهد مبنی بر متوقف کردن اقدامات و فعالیت‌های تروریستی و تجزیه طلبی خود علیه ایران وضعیت و شرایط امنیتی مرز عراق با ایران را در جهت مثبت رشد و ارتقاء بدهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید