سوریه در ایستگاه ثبات سیاسی

........................


گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس‌_ سمانه حسن‌خانی؛ رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هفته گذشته به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در رأس هیأتی به مسکو رفت.

این نشست چهارجانبه با هدف بازگرداندن ثبات به سوریه و آرامش به منطقه بود تا با اتفاق نظر مشترک تروریسم در شمال غرب آسیا پایان یابد.

در دورانی که همه زمامداران کشور‌های جهان به دنبال منافع خاص خود هستند، اما برخی در یک موضوع مشترک اتفاق نظر دارند آن هم پایان دادن تروریسم در منطقه و جهان است.

امروزه بر همگان کاملا روشن شده است که مبارزه با پدیده‌ی تروریسم به یک امر مبتلا‌به نظام بین‌المللی تبدیل است؛ چراکه وضعیت نابه سامان ناشی از وقوع آن موجب خدشه‌دار شدن امنیت انسانی، صلح و امنیت ملی و بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین با چنین شرایطی تنها عزم راسخ جهانی می‌تواند همچون راهبردی ویژه در مبارزه با تروریسم تلقی شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره سرآمد مقابله با این بحران بین‌المللی است، چون خود همواره قربانی آن بوده است. در بحبوحه جنگ و ترور در کشور‌های منطقه از جمله سوریه، عراق، ترکیه و … ایران بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود نقش‌آفرین بوده است.

مسئولان وزارت خارجه همواره در چارچوب تماس‌ها و گفتگو‌ها ضمن درک نگرانی‌های امنیتی در این کشور‌های بحران‌زده راهکار نظامی را منتفی و همواره بر گفتگو‌های سیاسی ومسالمت‌آمیز تاکید دارند.

نتیجه این تماس‌ها و نشست‌های مختلف هم تحکیم صلح و ثبات در منطقه و تکمیل روند سیاسی و استقرار امنیت و آرامش در این کشورهاست تا مردم این کشور با آرامش روانی به زندگی عادی خود بپردازند.

امروز با توسعه و پیشرفت کشور‌های آسیایی و همچنین کشور‌های منطقه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و تسلیحات نظامی می‌توان نشانه‌های روند گذار در نظم جهانی، افول قدرت آمریکا و پررنگ شدن منطقه گرایی را مشاهده کرد.

قدرت‌های سنتی جهان همچون گذشته قادر به تحمیل نظرات خود و اعمال یکجانبه گرایی نیستند و این امر فرصتی را فراهم کرده تا بتوان مشکلات کشور‌های منطقه را با بلوغ و ابتکارات سیاسی حل و فصل کرد و امنیت، ثبات و توسعه را در این کشور‌ها و منطقه رقم زد.

تجربه موفق ایران در نشست «آستانه»، می‌تواند بحران سوریه را با همکاری و هم فکری بازیگران مؤثر منطقه حل کند. دوکشور سوریه و ترکیه با نگاه به آینده، موضوعات دوجانبه خود را از طریق گفتگو و تعمیق همکاری‌ها براساس حسن همجواری می‌توانند حل و فصل کنند.

سوریه باید بتواند حاکمیت ملی خود را بر سرتاسر خاک خود اعمال کند و همسایگان این کشور ازجمله ترکیه باید با این کشور همکاری کنند تا ثبات و امنیت کشور سوریه و هم امنیت و ثبات مرزی کشور‌های همسایه برقرار شود.

همچنین استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها و تأمین مشترک امنیت با همسایگان، می‌تواند نگرانی‌های امنیتی آنکارا و سایر همسایگان را رفع و مانع فعالیت تروریست‌ها شود و مقدمه برقراری روابط همسایگی و راهبردی میان دو طرف شود.

انتهای پیام/341

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید