شعر دفاع مقدس، سیرت والای شهدا و رزمندگان را به مخاطب ارائه می‌کند

شعر دفاع مقدس، سیرت والای شهدا و رزمندگان را  به مخاطب ارائه می‌کند


گروه استان‌های دفاع‌پرس – مسعود سپهوندی، عضو کارگروه علمی – ادبی دفاع مقدس استان لرستان؛ ادبیات، انعکاس روح و روان یک ملت و آینه‌ی دگرگونی‌های اجتماعی در تمام اعصار تاریخ بشری است و ادبیات دفاع مقدس، به‌ویژه شعر در ایران معاصر، تجلی‌گاه ظهور حماسه ی جمعی مردمی است که جانانه از وجب به وجب آب و خاک و عزت و شرف و اعتقاد و باور خویش در برابر دشمنانی به وسعت نیمی از دنیا، ایستادگی و پایمردی کردند، رشادت‌های جوانان  این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس، از آن چنان شکوه و عظمت و اقتدار و قداستی برخوردار بود که با گذشت دهه‌ها، هنوز اعجاب جهانیان را بر می‌انگیزاند و این حجم از بی‌کرانگی جز در قالب ادبیات و به‌ویژه شعر به جاودانگی حقیقی نرسیده است.

شاعران دفاع مقدس رسولان راستین جولانگاه دلاورمردان و شیر زنان دیاری هستند که لحظه به لحظه‌ی آن روزهای پرتب و تاب و شکوهمند را در خط مقدم و پشت جبهه‌های حق علیه جور، با قلم شورانگیز خیال خویش بر خارای بیستون تاریخ به تصویر کشانده اند؛ ترسیم این حجم از بلوغ و بصیرت، یادگاری است که باید آن را از جان عزیزتر داشت و در استمرار و پاسداشت آن از هیچ تلاش و مجاهدتی دریغ نورزید.

ناگفته پیداست که شعر دفاع مقدس، شعری سرشار از پاکی و قداست و هدایت و معنویت است. در این نوع از شعر، ستایش صادقانه و صمیمانه‌ی صورت و سیرت والای شهدا، رزمندگان و جانبازان و آزادگان، در کلام سخن سنجانِ جان آگاه و هنرورز، به مخاطب، از سویی نیرو و حیاتی دوباره می‌بخشد و از سویی بر پیشانی او عرق شرم جاری می‌سازد، شرمی که حاصل از خجلت در برابر عظمت روح این جاودانگان تاریخ ساز است.

شعر دفاع مقدس استان لرستان به عنوان فرزند رشیدی از خانواده‌ی بزرگ شعر دفاع مقدس ایران اسلامی، همگام با آن، همواره در مسیر ترقی و شکوفایی  بوده است.

در شعرهای اولیه‌ی دفاع مقدس استان اگرچه سهم عاطفه و تخیّل کمتر است اما از آن جا که بسیاری از شاعرانِ جنگ، خود از رزمندگان بودند و وقایع جنگ را با پوست و گوشت خویش لمس کرده بودند، آثارشان از صمیمیت و صداقت ارزنده ای برخوردار بود. هرچه از زمان جنگ گذشت، شعر دفاع مقدس استان هم از پختگی و اعتلای بیشتری برخوردار شد. تا جایی که در شعر این دوره، شاهد ریشه وری و مایه وری بیشتری هم از جهت غلیان شور و احساس و هم از حیث تصویرگری و قوه‌ی خیال و نیز اسطوره سازی و تعدد و تنوع قالب‌های شعری اعم از نو و کلاسیک هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید