شعر دفاع مقدس جریانی تأثیرگذار بر شعر معاصر است

شعر دفاع مقدس جریانی تأثیرگذار بر شعر معاصر است


«حسن یعقوبی» دبیر علمی بیست‌ و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در سمنان، از برگزاری بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقامت همزمان با سراسر کشور به‌صورت جشنواره استانی در سمنان خبر داد. به همین مناسبات گفت‌وگویی با وی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: پیرامون نحوه برگزاری و محور‌های بیست‌ و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت توضیح دهید؟

در بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت، آثار در بخش‌های عمومی شعر دفاع مقدس و چند محور تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. یکی از محور‌های این کنگره، شعر عمومی دفاع مقدس خواهد بود که گستره‌ای بسیار وسیع دارد که شعر‌های اجتماعی و عاشقانه دفاع مقدس را نیز شامل می‌شود. آثار مرتبط با مدافعان سلامت نیز در همین بخش بررسی می‌شود.

محور دوم کنگره شامل آثار مرتبط با مقاومت و حوزه بین‌الملل است. آثار مربوط به مدافعان حرم و جبهه مقاومت در این بخش بررسی می‌شود. محور سوم این کنگره شامل آثاری می‌شود که در برگیرندة مضامین عاشورایی است که پیوندی با دفاع مقدس دارند. یکی دیگر از محور‌های این کنگره شامل شعر دفاع مقدس و جنگ نرم است و آثاری که با این رویکرد تولید شده باشند، در این بخش ارزیابی خواهند شد. محور بعدی شامل شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان است و آخرین محوری که در کنگره شعر دفاع مقدس مدّنظر قرار گرفته، شعر دفاع مقدس و نقش زنان است.

شاعران استان سمنان برای شرکت در این کنگره می‌توانند اشعار خود را در محور‌های ذکرشده، حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری، به‌صورت فایل ورد در پیام‌رسان واتساپ، ایتا یا سروش به شماره ۰۹۰۳۶۵۸۹۲۰۷ ارسال کنند. پس از بررسی آثار و اعلام برگزیدگان در سطح استان سمنان و اهدای جوایز، شاعران برتر جهت رقابت، به دبیرخانه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی خواهند شد.

دفاع پرس: تأثیر کنگره‌های شعر دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروزه شعر دفاع مقدس به‌عنوان جریانی ریشه‌دار و تأثیرگذار در شعر معاصر شناخته شده است. برگزاری کنگره‌های شعر دفاع مقدس، رویداد مبارکی است که تأثیرات و نتایج ارزنده آن را هیچ منتقد منصفی نمی‌تواند انکار کند. با وجود تمام انتقاد‌هایی که گاه بر آن وارد می‌شود، این کنگره به‌عنوان یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین جریان‌های شعر پس از انقلاب، نقش مؤثر و مهمی در شناسایی و معرفی شاعران موفق و خلق آثار ارزنده و بدیع در حوزة شعر پایداری داشته است. تأثیر حضور در این کنگره‌ها و آشنایی با شاعران مختلف، دیدگاه‌ها و نظر‌های گوناگون و شنیدن آثار شاعرانی از سراسر کشور، در رشد و شکوفایی علمی و ادبی شرکت‌کنندگان انکارناپذیر است.

دفاع پرس: آیا شاعرانی که سال‌های جنگ را درک نکرده‌اند می‌توانند در عرصه شعر دفاع مقدس موفق باشند؟

تردیدی نیست که نباید از شاعران جوان امروز که بسیاری از آن‌ها حال‌وهوای دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، انتظار داشت احساسات و شور و هیجان آن روز‌ها را در اشعار خویش انعکاس دهند. هرچند اگر شاعر جوانی از آن حال‌وهوا گفت نیز نباید مورد اتهام قرار گیرد. اما شور و حال آن سال‌ها هنوز هم قابل احساس است و از آن سال‌های حماسه و آتش، آثار بسیاری باقی‌ست که می‌بینیم در این سال‌ها مضمون غالب اشعار دفاع مقدس و مقاومت را به خود اختصاص داده‌اند، مضامینی، چون جانبازان شیمیایی، شهدای مفقودالاثر، شهدای گمنام، خانواده‌های شهدا، مدافعان حرم، شهدای سلامت و…

دفاع پرس: شاعر امروز باید چگونه به مضامین دفاع مقدس بپردازد؟

یک روی جنگ، خشونت و درگیری است، اما دفاع مقدس ما روی دیگری هم دارد که همین وجه، آن را مقدس کرده است. حماسه‌ها، فداکاری‌ها، پاکی‌ها و مهربانی‌ها، اخلاص و نیایش و توسل، وارستگی از دنیا و تعلقات و بسیاری از زیبایی‌های دیگر، جلوه‌های شیرین جنگ هشت ساله است. شاعر باید همه این حقایق را ببیند و در پی این جلوه‌های زیبا و پاک باشد و آن را در قالب شعر به دنیای تشنه امروز هدیه کند. شاعر باید در جست‌وجوی کشف افق‌های تازه‌تر و تصاویر و مضامین بدیع در این حوزه باشد و با رها شدن از بند کلیشه و تکرار، به خلق مضامین نو با نگاهی عمیق‌تر بپردازد. یقیناً اگر چنین رویکردی در شاعران امروز به وجود بیاید، شاهد اقبال و توجه بیشتر از سوی مخاطبان خواهیم بود.

دفاع پرس: وضعیت شعر دفاع مقدس و مقاومت را در استان سمنان چگونه می‌بینید؟

با وجود جمعیت کم استان سمنان، شاهد قابلیت‌ها و توانایی‌های چشمگیری در این منطقه هستیم. این استان با داشتن پشتوانه غنی فرهنگی، ادبی و عرفانی و تقدیم تخبگان و فرهیختگان بسیار به جامعه فرهنگی و ادبی کشور، جایگاه ممتازی دارد. شاعران و اندیشمندانی، چون استاد علی معلم دامغانی و علیرضا قزوه که از مفاخر ادبی کشور هستند، برخاسته از این استان‌اند. شاعران جوان خوش‌ذوق و آینده‌داری نیز در این عرصه فعالیت دارند که شاهد آثار درخشانی از آن‌ها هستیم. امیدواریم با جدیت و تلاش بیشتر و حضور پررنگ‌تر در محافل ادبی کشور، بیش از پیش شاهد موفقیت‌های شاعران خوب استانمان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید