مجاهدت

شهیدی که «اتوبان شهادت» را به نام خود کرد!


شهیدی که اتوبان شهادت را به نام خود کرد!

به گزارش خبرنگار نوید شاهد، «حاج محمود توکلی» سردار بی ادعای سپاه و جانشین قرارگاه تفحص شهدا در کردستان عراق بود که در «پنجوین» عراق، به دیار یاران شهیدش قدم نهاد و در دهم مهرماه سال 98، میهمان امامش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شد.

 

«علی محمد ساریخانی» از اعضای «کمیته جستجوی مفقودین» و همکار «حاج محمود توکلی» است که هنگام شهادت در کنار شهید بود و در لحظات آخر، پرواز دوست شهیدش را نظاره کرد. ساریخانی در گفت و گو با نوید شاهد، لحظه شهادت شهید «حاج محمود توکلی» را در سالروز شهادت این سردار روایت کرد که از نظرتان می گذرد:

 

دلشوره داشتم؛ این چهارشنبه روز دیگری بود

صبح روز چهارشنبه بود که به دو گروه تقسیم شدیم. یک گروه با برادر عزیزم جناب آقای غلامی به منطقه نال پالیز رفتند و من با گروه حاج محمود به ارتفاعات مشرف به شهر پنجوین( کله قندی) اعزام شدیم. در بین راه زیاد سربه سر حاج محمود گذاشتم و هرچه که گفته می شد، آخرش به شهادت ختم می گشت. رفتم بیل مکانیکی را استارت زدم، گویا روز چهارشنبه روز دیگری بود، نمی دانستم چه خبر است ولی در دلم شوری دگر بود، با رمز یا زهرا (سلام الله علیها) مشغول کار شدم.

 

 

 قراری که به اربعین نرسید

یک ساعتی کار کردم که یک مین گوجه ای زیر دستگاه منفجر شد و حاج محمود با برادر مرادی پیشم آمدند که حاج محمود لب به سخن گشود، گفت: «چه خبر است برای رفتن عجله داری کمی آرام تر» و ادامه داد «بیا پایین تا کمی من کار کنم». نیم ساعتی نگذشته بود که مرا صدا زد و گفت: «بیا بشین پشت دستگاه ولی کمی مواظب باش تا من بروم و یک تماس بگیرم». وقتی که برگشت گفت ما که خداحافظی مان را کردیم. گفتم از چه کسی خداحافظی کردی. گفت «از خانواده. آخه قراره اربعین با خانواده به پابوس آقا اباعبدالله (ع) مشرف شویم. گفتم اگررسیدم می آیم». قرار بود یکشنبه هفته آینده من و حاج محمود از مرز «باشماق» خارج شویم و به ایران برگردیم.

 

 

اینجا اتوبان شهادت است!

یک ساعت گذشته بود که یک مین جلوی بیل مکانیکی منفجر شد. حاج محمود آمد و گفت: «بیا برو استراحت کن» و قبل از آن که سوار بیل شود به من اشاره کرد «بیچاره! اینجا اتوبان شهادت است». چند دقیقه ای نگذشته بود که مین منفجر شد. ناگهان دیدم که حاج محمود افتاده است. رفتم نزدیک، غرق خون شده بود. شروع کردم به صدا زدن که «بچه ها بیایید، بچه ها بیایید» برادر «هادی» و «سید» از سمت پایین به طرف بیل دویدند. هادی خوش را به بالای بیل رساند تا کمک کند حاجی را از بیل پایین بیاوریم. ابتدا فکر کردم که بازویش فقط ترکش خورده اما ترکش اصلی به جای دیگری از بدنش خورده بود؛ به قلبش اصابت کرده بود. دیدم حاج محمود چند بار نفس عمیق کشید، انگار که اشهد خود را می خواند. سید با اشاره به من گفت که تمام است. نبضش را گرفتم اما نبضی نداشت. گویا همسنگرانش به پیش باز آمدند، او نیز آرام شد و به لقای دوست پیوست و ما ماندیم در هجران یاران که قلبمان را می سوزاند».

 

 

گفتنی است شهید محمود توکلی، جانشین قرارگاه تفحص شهدا در کردستان عراق، اهل شهرستان فلاورجان از استان اصفهان بود که از سال‌های ابتدایی شروع عملیات تفحص شهدا یعنی از سال 1372 در عملیات‌های کاوش شهدا شرکت داشت و ابتدا مسئول تفحص لشکر 14 امام‌حسین(ع) بود. او پیش از این در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش اثرگذاری داشت و در جبهه‌های جنگ تحمیلی به درجه جانبازی نائل شده بود.

انتهای پیام



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل