شوره ورق گالوانیزه، علل و راهکارهای رفع آن


 شوره یا زنگ سفید از جمله معایبی است که ورق گالوانیزه در صورت قرار گرفتن در شرایط نامناسب به آن دچار شده و آسیب می‌بیند. این محصول به دلیل داشتن پوشش عنصر فلزی Zn، از مقاومت خوبی در برابر رطوبت و خوردگی برخوردار است. با این حال، اگر در شرایط محیطی نامناسب نگهداری شوند، احتمال شوره زدن آن‌ها وجود دارد. هر قدر میزان شوره زدگی بیشتر باشد، مقاومت‌ در برابر خوردگی و میزان استحکام محصول کمتر خواهد شد. با توجه به اهیمت موضوع،‌ در ادامه به دلایل ایجاد شوره، راه‌های جلوگیری از آن و راهکارهای از بین بردن شوره سفید پرداخته شده است.

شوره ورق گالوانیزه، علل و راهکارهای رفع آن

شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟

همانطور که می‌دانید، سطح شیت های گالوانیزه با لایه ای از فلز روی پوشش داده شده است. اگر چه فلز روی در برابر رطوبت مقاوم است، اما در برخی شرایط از جمله عدم وجود اکسیژن و گردش هوای نامناسب، واکنش های شیمیایی در آن رخ می‌دهند. در اثر این واکنش ها، فلز Zn به اکسید یا هیدروکسید روی تبدیل می‌شود که رنگی سفید دارد. در نتیجه، شما لکه هایی سفید را بر سطح پلیت های گالوانیزه مشاهده خواهید کرد که به آن شوره ورق گالوانیزه یا زنگ سفید گفته می‌شود.

علت ایجاد شوره در شیت های گالوانیزه

دلیل اصلی ایجاد شوره بر سطح پلیت های گالوانیزه، قرار گرفتن در محیط های مرطوب و بدون گردش هوای مناسب است. در چنین محیط هایی، عمدتا میزان اکسیژن و دی اکسید کربن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از این رو، فرصت مناسب برای واکنش شیمیایی فلز روی ایجاد می‌گردد. پس این فلز به اکسید و هیدروکسید روی تبدیل می‌شود که عموم آن را با عنوان شوره سفید می‌شناسند. در محیط هایی که دارای کلر و فسفات هستند، سرعت شوره زدگی افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر، حبس شدن رطوبت یا آب بین شکاف این ورق ها نیز امکان گردش هوا را از بین برده و فرایند شوره زدگی را تشدید می‌کند. به طور کلی، احتمال شوره زدن ورق گالوانیزه در مراحل بسته بندی و انبار شدن بیشتر است. به خصوص زمانی که این ورق ها را در محیط هایی با شرایط نامناسب از جمله وجود رطوبت بالا و گردش هوای نامناسب انبار می‌کنند. در صورتی که این پلیت ها قبل از بسته بندی و انبار کردن، به طور کامل خشک نشده باشند نیز امکان شوره زدگی افزایش می‌یابد.

انواع شوره ورق گالوانیزه

شوره موجود بر سطح شیت های گالوانیزه با توجه به پیشرفتی که داشته و مدت زمانی که از آن سپری شده است به سه دسته کم، متوسط و زیادی تقسیم می‌شود. هر چه میزان شوره کمتر باشد، امکان رفع این مشکل ساده تر است. در ادامه، هر کدام از انواع شوره در محصولات گالوانیزه به اختصار توضیح داده شده است.

شوره کم

در مواردی که شرایط بسته بندی و انبار مناسب باشد اما پلیت ها یک رطوبت ناگهانی را تجربه کنند (مانند بارندگی شدید) یک لایه سبک هیدروکسید بر سطح ورق ها تشکیل می‌شود. این نوع شوره رنگی روشن داشته و به سادگی قابل رفع شدن است.

شوره متوسط

در این نوع شوره زدگی، لکه های سفید رنگ بزرگ تری تشکیل شده و در بخش زیرین ناحیه های آسیب دیده، لکه های تیره ای دیده می‌شوند.

شوره شدید

این نمونه، بدترین نوع شوره زدگی ورق گالوانیزه می‌باشد که لکه هایی بسیار سفید بر سطح ورق ایجاد می‌شوند. همچنین، زیر نواحی شوره زده لکه هایی سیاه و حتی قرمز رنگ مشاهده می‌شود. رفع این نوع شوره نسبت به انواع قبل کار دشوارتری است.

چگونه از شوره زدن ورق گالوانیزه جلوگیری کنیم؟

شوره زدن پلیت های گالوانیزه هم بر شکل ظاهری آن ها تاثیر منفی گذاشته و هم مقاومت این ورق ها را در برابر رطوبت و خوردگی کاهش می‌دهد. از این رو، باید راه های پیشگیری از شوره زدن آن ها دانسته و به خوبی از این موارد استفاده کنید. برخی از مهمترین راه های جلوگیری از شوره زدن شیت های گالوانیزه، عبارتند از:

  • خشک بودن محیطی که ورق های گالوانیزه در آن نگهداری می‌شوند.
  • عدم بسته بندی و انبار غیر اصولی این پلیت ها بر روی هم.
  • استفاده از مواد شیمیایی غیر فعال کننده یا روغن بر سطح ورق گالوانیزه.
  • اطمینان از خشک بودن تجهیزات مورد استفاده جهت بسته بندی.
  • ایجاد فاصله مناسب بین ورق ها به منظور بهبود گردش هوا.
  • نگهداری ورق ها در ارتفاعی مناسب از سطح زمین به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به آن.

شوره ورق گالوانیزه، علل و راهکارهای رفع آن

روش های از بین بردن شوره سفید

با توجه به این که شوره محصول گالوانیزه تا چه اندازه شدید است، روش های مورد استفاده جهت از بین بردن آن هم متفاوت اند. در صورتی که شوره زدگی خیلی جزئی باشد، نیازی به انجام اقدامات خاصی وجود ندارد. اما اگر میزان شوره طوری باشد که ظاهر ورق را تحت تاثیر قرار دهد، می‌توان با استفاده از برس های سیمی بخش شوره زده را حذف کرد. در صورت شوره زدگی شدید هم امکان استفاده از اسید جهت از بین بردن این پوشش وجود دارد. اسید خود خاصیت خورندگی دارد و باید در استفاده از آن دقت کرد. همچنین انتخاب نوع اسید از نظر قوی یا ضعیف بودن، باید با توجه به شدت شوره انجام گیرد.

خرید محصول درجه یک از شرکت آنلاین سازه

شرکت مهندسی آنلاین سازه، تأمین کنندۀ مستقیم انواع ورق های صنعتی و ساختمانی است. تاراز، هفت الماس و کاشان از بهترین برندهای شیت های روی اندود شده هستند. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه و خرید کالای درجه یک و با کیفیت و ماندگاری طولانی مدت، روی لینک قیمت کلیک کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید