نماد سایت مجاهدت

عرصه فعالیت روحانیت امروز همان دوران دفاع مقدس با تکنیک و راهبرد جدید است


دفاع مقدس با تکنیک و راهبرد جدید هست” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/6/2623538_443.jpg” alt=”عرصه فعالیت روحانیت امروز همانند دوران دفاع مقدس با تکنیک و راهبرد جدید هست” width=”306″ height=”184″ align=”left”>به گزارش مجاهدت از دفاع‌پرس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در آئین رونمایی از ویژه‌نامه «روحانیت و دفاع مقدس» در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور روز‌های عزت و افتخار و جهاد و شهادت هست و جانبازان عزیز بقیةالسیف دفاع مقدس هستند.

وی، دفاع مقدس را یک نبرد کاملا نابرابر، نامتقارن و ناهم‌تراز دانست و با بیان اینکه عوامل پیروزی و شکست را عموماً به دو بخش عوامل مادی و فیزیکی و معنوی تقسیم می‌کنند، افزود: شکی نیست که دشمن بعثی در حیطه عامل مادی و تجهیزات در مقابل جبهه انقلاب اسلامی دست برتر را داشت. حتی در بُعد نیروی انسانی نیز فوج فوج نیرو از برخی کشور‌ها برای حمایت از رژیم بعث گسیل می‌شد به طوری که از ۲۳ کشور اسیر گرفته بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با بیان اینکه نقطه همبستگی و وحدت قدرت‌های شرق و غرب در پشتیبانی از رژیم بعث عراق بر ضد ایران بود، گفت: همگان اذعان دارند که دشمن بعثی از حیث عوامل مادی و فیزیکی بر ما برتری داشت.

فرمانده دوره دفاع مقدس، ایمان، آخرت‌گرایی، دنیاگریزی، خداباوری، توسل به اهل‌بیت و ولایتمداری را از جمله عوامل معنوی اثرگذار بر نتیجه دفاع مقدس برشمرد و نقش روحانیت را در این نبرد نابرابر کاملا ملموس دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری افزود: هر چند نهاد‌های مختلفی در بخش تعمیق بصیرت و معنویت رزمندگان ما نقش ایفا می‌کردند، اما عمده دستاورد محصول تلاش روحانیت بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تبیین چند محور از نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: محور اول، نقش کلان روحانیت بود که به امام راحل و شخصیت‌های تراز اول روحانیت در محور ولایت اختصاص داشت.

وی افزود: محور دوم استفاده روحانیت از تریبون‌ها در سراسر کشور در راستای گسیل مردم به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به محور مدیریتی و مسئولیتی روحانیت در دفاع مقدس گفت: ما در کنار فرماندهان در هر یگان رزمی یک روحانی مسئول داشتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حضور روحانیت در بخش فرماندهی را از محور‌های دیگر حضور علما و طلاب در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل برشمرد و گفت: محور بعدی، نقش تبلیغی روحانیت هست که در این راستا ائمه جمعه و جماعات و خیل عظیم طلاب در خط مقدم جبهه به تبلیغ احکام دین و اهمیت جهاد و همچنین ارائه مشاوره به رزمندگان می‌پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به اینکه ما ۴۰ امام جمعه شهید دفاع مقدس داریم، گفت: این روحانیون معنویت را تزریق و اعتقادات را تعمیق می‌کردند و فقاهت دینی که دشمن فاقد آن بود و عشق به شهادت را ایجاد می‌کردند.

وی محور رزمی را محور دیگر نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس دانست و گفت: خیل عظیمی از طلاب که در نبرد حضور داشتند حتی نمی‌خواستند به عنوان روحانی شناخته شوند، چون احتمال می‌دادند ممکن هست نقش رزمی‌شان کمرنگ شود؛ لذا بسیاری از شهدای روحانیت ما ناشناخته‌اند و پرونده بنیاد شهید ندارند و سنگ قبرشان هم عنوان روحانی ندارد. این شهدا گمنام به شهادت رسیدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محور رزمی تبلیغی را مهم‌ترین محور نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس دانست و گفت: این قشر از طلاب بیشترین تاثیرگذاری را داشتند. آنان هرجا لازم بود کار تبلیغی می‌کردند و هر جا نیاز بود لباس رزم می‌پوشیدند و نبرد می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری خاطرنشان کرد: رمز موفقیت روحانیت در دفاع مقدس این بود که هیچگاه نگفت “بروید”، بلکه یا گفت «برویم» و یا ابتدا خودش رفت و بعد گفت «بیایید.» این رویکرد روحانیت را ماندگار کرد و باعث شد دشمن نتواند مردم را از حوزه و روحانیت جدا کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محور تخصصی را از حیطه‌های دیگر حضور روحانیت در دفاع مقدس برشمرد و گفت: ما طلاب زیادی داشتیم که تخریب‌چی، توپ‌چی، تیربارچی، نیروی اطلاعات عملیات و حتی پزشک و خلبان هلیکوپتر کبری بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری با اشاره به اینکه روحانیون در دفاع مقدس در تخصص‌های مختلف رزمی سرآمد بودند، گفت: ما همچنین تعداد زیادی پدران روحانی داریم که هم خودشان و هم فرزندشان به شهادت رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روحانیت در دوران دفاع مقدس در تمامی ابعاد کنار مردم حضور داشت و امروز هم جنگ و نبرد همان هست و فقط صحنه و تکنیک و راهبرد عوض شده هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری در پایان با تاکید بر اینکه امروز دشمن بر موضوع ولایت تمرکز کرده هست، گفت: جنگ امروز چه بسا سخت‌تر از گذشته باشد، اما تاریخ ثابت کرده هست که موفقیت همیشه همراه با خودباوری هست.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل